Zasady kształtowania struktury przestrzennej wsi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.ZKSPW.06L.NI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady kształtowania struktury przestrzennej wsi |
Jednostka: | Katedra Geodezji Rolnej, Katastru i Fotogrametrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kryteriami wyznaczania obszarów o wadliwej strukturze przestrzennej, przedstawienie sposobów oceny możliwości zmian w strukturze przestrzennej obszarów wiejskich oraz sposobów programowania prac związanych z kształtowaniem tej struktury na szczeblu województwa i gminy. Umiejętności te mogą być przydatne przy stymulowaniu starań o dofinansowanie tych prac z funduszy Unii Europejskiej. |
Pełny opis: |
Treści programowe - zakres tematyczny: Wprowadzenie do przedmiotu, podstawowe pojęcia definiujące strukturę przestrzenną wsi, źródła informacji. Kryteria wyznaczania obszarów o wadliwej strukturze przestrzennej wsi. Ocena stanu środowiska i dóbr kultury w przestrzeni wiejskiej, z uwzględnieniem różnych inwestycji. Sposoby oceny możliwości zmian w strukturze przestrzennej wsi. Planowanie i projektowanie struktury przestrzennej wsi w różnych opracowaniach. Prognozowanie i programowanie zmian struktury przestrzennej wsi na szczeblu województwa i gminy. Rozpoznanie wadliwej struktury przestrzennej wsi i ocena możliwości zmian w tej strukturze (ćwiczenia obliczeniowe, projekty, prezentacje). Projektowanie zmian w strukturze przestrzennej wsi w ramach działań zmierzających do starania się o dofinansowanie (z funduszy Unii Europejskiej) prac związanych z tymi zmianami (ćwiczenia obliczeniowe, projekty, prezentacje). |
Literatura: |
Schilbach J., Noga K. 1997. Wpływ autostrad i dróg szybkiego ruchu na grunty rolne i Leśne. Zesz. 1. Wstępne prace techniczne, konieczne do opracowania oceny oddziaływania autostrad na grunty rolne i leśne. Biuletyn Regionalny Zakładu Doradztwa Rolniczego Nr 316, AR Kraków. Schilbach J., Noga K. 1997. Wpływ autostrad i dróg szybkiego ruchu na grunty rolne i Leśne. Zesz. 2. Ocena oddziaływania autostrad na grunty rolne. Biuletyn Regionalny Zakładu Doradztwa Rolniczego Nr 316, AR Kraków. Schilbach J. 1999. Turystyka w strategii rozwoju gminy, na przykładzie gminy Michałowice. Zeszyty Naukowe nr 353. AR Kraków. Schilbach J. 2000. Turystyka i wypoczynek jako element strategii rozwoju gminy. Biuletyn Regionalny Nr 320. Zakład Doradztwa Rolniczego AR w Krakowie. Schilbach J. 2000. Metodyka oceniania możliwości i potrzeb w dziedzinie zatrudnienia poza rolnictwem mieszkańców gminy charakteryzującej się dużymi walorami rekreacyjnymi. Biuletyn Regionalny Nr 320. Zakład Doradztwa Rolniczego. AR Kraków. Schilbach J. 2001. Ogólne zasady typowania obszarów wiejskich do występowania o fundusze pomocowe Unii Europejskiej. Zeszyty Naukowe AR w Krakowie nr 382, ser. Inżynieria Środowiska z. 21. Schilbach J. 2001. Ocena możliwości i potrzeb zatrudnienia poza rolnictwem mieszkańców gminy na obszarach o dominującej funkcji rolniczo-turystycznej. [W:] Materiały Międzynarodowej Konferencji nt: „Rural management and cadastre”. Instytut Geodezji Gospodarczej, Politechnika Warszawska, Warszawa – Pułtusk. Schilbach J. 2003. Dobór zadań związanych z restrukturyzacją rolnictwa oraz możliwości ich finansowania z funduszy pomocowych Unii Europejskiej. Biuletyn Regionalny Nr 323. Zakład Doradztwa Rolniczego. AR w Krakowie. Schilbach J. 2005. Programowanie zmian w zagospodarowaniu obszarów wiejskich z uwzględnieniem zrównoważonego ich rozwoju. Zeszyty Naukowe nr 1. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 - ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach, W02 - zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące, W03 - ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian, W04- rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze W05 - ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. Umiejętności: U01- potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, U02- potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, U03 - potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, U04 - wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne, U05 - wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł. Kompetencje Społeczne: K01 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, K02 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, K03 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, K04 - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) - |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.