Ochrona środowiska w budownictwie wodnym, zamulanie zbiorników
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.ZAMULANIE.KD.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska w budownictwie wodnym, zamulanie zbiorników |
Jednostka: | Katedra Inżynierii Wodnej i Geotechniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom różnorakich konsekwencji dla środowiska przyrodniczego działań inżynierskich szczególnie związanych z ingerencją w ekosystemy wodne. |
Pełny opis: |
ZAMULANIE _W01 Uregulowania prawne dotyczące ochrony środowiska wodnego, wynikające z RDW – ocena potencjału ekologicznego, ocena morfologii koryt i zbiorników. ZAMULANIE _W01 Aplikacja Dyrektywy Wodnej w regulacji koryt rzecznych z uwzględnieniem sposobów, form i materiałów naturalnych. ZAMULANIE _W04 Szkody występujące w budowlach regulacyjnych i ochrony przeciwpowodziowej w aspekcie siedlisk zwierząt wodnych - możliwości ich uniknięcia. ZAMULANIE _W01 ZAMULANIE _K01 Działania inżynierskie w ochronie organizmów wodnych - szczególnie ichtiofauny. ZAMULANIE _W01 Wpływ zbiorników korytowych i odpływ wód oraz wynikające z tego zmiany w przyrodzie i gospodarce człowieka. ZAMULANIE _W04 Lokalizacja i rodzaje zbiorników wodnych. Czynniki geomorfologiczne, hydrodynamiczne, eksploatacyjne wpływające na przyczyny i intensywność zjawiska zamulania i eutrofizacji. Metody prognozowania żywotności zbiornika wodnego. ZAMULANIE _W02 Właściwości fizyczne i chemiczne masy osadów w zbiornikach i stawach rybnych. Ocena jakości wg wytycznych i na podstawie testów toksyczności. ZAMULANIE _W02 Możliwości ograniczenia zamulania zbiorników. Sposoby usuwania osadów ze zbiorników dużych i małych. ZAMULANIE _W03 Możliwość przyrodniczego i technicznego wykorzystania osadów dennych po wydobyciu. ZAMULANIE _U01 Projekt czaszy zbiornika wodnego, opracowanie krzywych charakterystycznych zbiornika oraz charakterystycznych pojemności i poziomów piętrzenia wody. ZAMULANIE _U02 Opracowanie parametrów fizjograficznych zlewni. Określenie ilości erodowanego materiału unoszonego i wleczonego. ZAMULANIE _U03 Obliczenie prognozy zamulenia zbiornika. ZAMULANIE _U03 ZAMULANIE _K01 Ocena właściwości fizycznych i chemicznych osadów dennych zdeponowanych w zbiorniku, wykorzystanie różnych metod i aktów prawnych do oceny jakości osadów. ZAMULANIE _K01 Wykonanie obliczeń i podsumowania metod testów bezpośredniego kontaktu (3 testy) do określenia toksyczności osadów dennych. ZAMULANIE _U04 ZAMULANIE _K01 Zajęcia terenowe. Cel: zapoznanie z budowlami hydrotechnicznymi i ich wpływem na zmiany otoczenia na przykładzie Kaskady zbiorników rzeki Soły. ZAMULANIE _U03 ZAMULANIE _U04 ZAMULANIE _K01 Opracowanie koncepcji wydobycia i zagospodarowania osadów dennych na cele przyrodnicze i techniczne. Przedstawienie propozycji działań inżynierskich i poza inżynierskich mających na celu z powolnienie procesu zamulania zbiornika wodnego |
Literatura: |
1. Wołoszyn J. - „Regulacja rzek” 2. Bieszczad S., Sobota J. – „Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego” Wyd. AR Wrocław, 1993 3. Żbikowski A., Żelazo J. – „Ochrona środowiska w budownictwie wodnym” 4. Materiały Informacyjne MOŚZNiL, Warszawa 1993 5. Dąbkowski L., Skibiński J., Żbikowski A. „Hydrauliczne podstawy projektów wodno melioracyjnych” PWRiL, Warszawa, 1982 6. Ratomski J. „Sedymentacja rumowiska w zbiornikach przeciwrumowiskowych na obszarze Karpat fliszowych” Monografia 123, Polit. Krakowska, 1991 7. Wiśniewski B., Kutnowski M. „Budownictwo specjalne w zakresie gospodarki wodnej. Zbiorniki wodne – prognoza zamulenia”, Wytyczne instruktażowe CBSiPBE”Hydroprojekt” 1973 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA ZAMULANIE _W01 Ma wiedzę z zakresu podstaw prawnych oraz gospodarowania i administrowania zasobami środowiska ZAMULANIE _W02 Ma wiedzę na temat mechanizmów akumulacji, przenoszenia i rozpraszania oraz metod usuwania substancji szkodliwych w środowisku ZAMULANIE _W03 Ma pogłębioną wiedzę na temat metod i technologii stosowanych w zakresie gospodarki odpadami, w tym wykorzystania wybranych odpadów i jako materiału budowlanego ZAMULANIE _W04 Posiada wiedzę na temat wpływu warunków zewnętrznych na obiekty inżynierskie UMIEJĘTNOŚCI ZAMULANIE _U01 W pracach projektowych stosuje metody analityczne jak i potrafi zastosować techniki i narzędzia informatyczne. ZAMULANIE _U02 Posiada umiejętność zebrania i opracowania danych z różnych źródeł (literatura, bazy danych, opracowania kartograficzne, Internet) ZAMULANIE _U03 Umie określić ilość i jakość powstających osadów dennych jak również wskazać sposobu ich zagospodarowania ZAMULANIE _U04 Potrafi przygotować raport z zajęć terenowych oraz z wykonanych obliczeń i prac koncepcyjnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE ZAMULANIE _K01 Ma świadomość ryzyka i skutków inwestycji inżynierii wodnej na środowisko. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia dla przedmiotu – ZAMULANIE _W01/ ZAMULANIE _W02/ ZAMULANIE _W03/ ZAMULANIE _W04/ ZAMULANIE _K01 Na ocenę 2,0 Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu Na ocenę 3,0 Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu Na ocenę 3,5 Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu Na ocenę 4,0 Student uzyskał od 76% do 85% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu Na ocenę 4,5 Student uzyskał od 86% do 95% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu Na ocenę 5,0 Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu Efekt kształcenia dla przedmiotu – ZAMULANIE _U01/ ZAMULANIE _U02/ ZAMULANIE _U03/ ZAMULANIE _U04 Na ocenę 2,0 Projekt nie został prawidłowo wykonany w zakresie obliczeń, które determinują błędne dalsze wnioskowanie. Na ocenę 3,0 Opracowanie wykonane został poprawnie lecz niestarannie. Analiza sytuacji wynikającej z obli-czeń, warunków zlewniowych, prognozy i oceny zagrożenia środowiska jest nie kompletna. Stu-dent nie potrafi udzielić odpowiedzi na większość pytań z zakresu obliczeń pośrednich i bezpo-średnich prognozy zamulenia obiektu oraz oceny zagrożenia środowiska Na ocenę 3,5 Opracowanie zostało poprawnie wykonane zarówno w części opisowej, obliczeniowej, a nie-znaczne błędy występują w części graficznej. Student udzielił odpowiedzi na ogólne pytania doty-czące aspektów procesu zamulania i wpływu budowli hydrotechnicznych na środowisko. Na ocenę 4,0 Opracowanie zostało prawidłowo wykonanie, zawiera wymagane elementy składowe zarówno w części opisowej, obliczeniowej i graficznej (występują nieścisłości miedzy poszczególnymi czę-ściami opracowania). Przedstawia kompletne obliczenia wraz ze wskazaniem istniejących proble-mów. Student udzielił odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące podziału, rodzajów, sposo-bów wykorzystania energii wody, warunków lokalizacji i problemów środowiskowych. Na ocenę 4,5 Projekt został prawidłowo wykonany, zawiera wymagane elementy składowe zarówno w części opisowej, obliczeniowej i graficznej. Przedstawia kompletne obliczenia wraz z wskazaniem istnie-jących problemów związanych z jakością i sposobem zagospodarowania urobku, wskazuje kon-cepcje rozwiązań przyrodniczych problemu. Student udzielił odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczące czynników determinujących procesy i ich skutki oddziaływania budowli wodnych na środowisko, aspekty prawne oceny jakości oraz sposoby minimalizacji zamulania, sposoby wydobywania jak i utylizacji urobku. Na ocenę 5,0 Projekt został prawidłowo wykonany, zawiera wszystkie elementy składowe zarówno w części opisowej, obliczeniowej i graficznej. Przedstawia kompletne obliczenia wraz z wnioskowaniem dot. analizy ewentualnego ryzyka i skutków jego nie uwzględnienia w aspekcie szeroko rozumia-nego oddziaływania budowli wodnych na środowisko. Zawiera koncepcje rozwiązań technicznych i poza technicznych zaistniałych problemów. Student udzielił odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczących: prawnych aspektów ochrony ekosystemów wodnych, procesu zamulania (czynniki, intensywność, skutki, przeciwdziałanie), oceny jakości i zagospodarowania urobku jako materiału nie skażonego i odpadu niebezpiecznego. Efekt kształcenia dla przedmiotu – ZAMULANIE _U04 Na ocenę 2,0 Sprawozdanie zajęć terenowych zostało wykonane z błędami, nie zawiera istotnych treści tema-tycznych. Na ocenę 3,0 Sprawozdanie zajęć terenowych zawiera tylko najistotniejsze treści, lecz wykonane zostało niestarannie, zarówno części opisowej jak i graficznej. Na ocenę 3,5 Sprawozdanie zajęć terenowych zostało prawidłowo wykonane, zawiera braki w części opisowej lub w części graficznej. Na ocenę 4,0 Sprawozdanie zajęć terenowych zawiera najistotniejsze elementy, zostało prawidłowo i starannie wykonane zarówno w części opisowej i graficznej. Na ocenę 4,5 Sprawozdanie zajęć terenowych zostało prawidłowo i starannie wykonane ale zarówno część opisowa jak i graficzna, można znaleźć nieznaczne nieścisłości. Na ocenę 5,0 Sprawozdanie zajęć terenowych zostało prawidłowo, bardzo starannie wykonane zarówno w części opisowej i graficznej, jest kompletne w treści o poszerzonym zakresie informacji. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.