Ochrona i renaturyzacja torfowisk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.TORFY.WB.IISM2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona i renaturyzacja torfowisk |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do podejmowania działań z zakresu ochrony, renaturyzacji oraz rekultywacji różnych typów mokradeł w krajobrazie rolniczym i leśnym, ze szczególnym uwzględnieniem torfowisk. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Podstawowe definicje. Rozmieszczenie torfowisk w Polsce i na świecie. Geneza i klasyfikacja torfowisk. Warstwowa budowa torfowiska. Funkcje mokradeł. 2 – 3. Podstawowe zagrożenia mokradeł. Przeobrażenia odwodnionych torfowisk: skutki dla gleb i szaty roślinnej. Wpływ różnych technologii eksploatacji torfu na proces renaturyzacji lub rekultywacji torfowisk. Rozpoznanie i ocena stopnia degradacji obiektu. 4 – 5. Definicje: renaturyzacja, rekultywacja, regeneracja. Fazy renaturyzacji torfowisk. Podstawowe techniki naprawy stosunków wodnych na zdegradowanych kopułach i terenach poeksploatacyjnych torfowiskach. Efektywność i warunki stosowania różnych technik. 6. Wprowadzanie roślinności torfotwórczej. Techniki renaturyzacji rozwinięte w Kanadzie. Monitoring na terenach renaturyzowanych. Określenie tempa akumulacji materii organicznej w wierzchniej warstwie torfowiska metodą dendrologiczną. 7. Podstawowe akty prawne, narzędzia i działania podejmowane dla utrzymania, ochrony lub odtworzenia mokradeł. Ćwiczenia: 1. Badania terenowe torfowisk – m.in. wykonywanie zdjęć fitosocjologicznych. 2. Obliczanie zasobów torfu i gytii przy opracowywaniu dokumentacji geologicznej złoża w kat. C2. 3-4. Roślinność mokradeł (praktyczna praca z zielnikami, nauka rozpoznawania roślin): - rośliny torfowisk wysokich; - rośliny torfowisk niskich; - inwazyjne gatunki roślin ekosystemów mokradłowych. 5. Ćwiczenie nr 1: Ocena przyrostu wierzchniej warstwy torfowiska na przykładzie metody dendrologicznej – praktyczna praca z „wywiertkami”. 6. Właściwości geobotaniczne torfu (stopień rozkładu, skład botaniczny –określanie typu, gatunku i rodzaju torfu) 7. Ćwiczenie nr 2: Waloryzacja obszarów mokradłowych metodą Dembka i Oświta. |
Literatura: |
Maciak F., Liwski S. 1996. Ćwiczenia z torfoznawstwa. Wydawnictwo SGGW, Warszawa. Ilnicki P. 2002. Torfowiska i torf. Wyd. Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, ss.606. Lipka K. 2000. Torfowiska w dorzeczu Wisły jako element środowiska przyrodniczego. Zeszyty Naukowe AR Kraków. Rozpr. Z. 255. Tobolski K. 2000. Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych. Wyd. Nauk. PWN Warszawa. Wołejko L., Stańko R., Pawalczyk P., Jermaczek A. 2004. Poradnik ochrony mokradeł w krajobrazie rolniczym. Wydawnictwo Klubu Przyrodników. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Student identyfikuje podstawowe zagrożenia mokradeł. Zna skutki przeobrażenia gleb i szaty roślinnej odwodnionych torfowisk. 2. Potrafi określić wpływ technologii eksploatacji torfu i innych czynników na warunki wyjściowe procesu renaturyzacji lub rekultywacji torfowisk oraz dokonać oceny stopnia degradacji obiektu. 3. Zna podstawowe techniki naprawy stosunków wodnych na zdegradowanych kopułach i terenach poeksploatacyjnych torfowiskach. Potrafi określić ich efektywność i warunki stosowania różnych technik. Zna techniki wprowadzania roślinności torfotwórczej na renaturyzowane tereny oraz zasady monitoringu. 4. Zna podstawowe akty prawne, narzędzia i działania podejmowane dla utrzymania, ochrony lub odtworzenia mokradeł. 5. Student posiada wiedzę dotyczącą rodzajów badań terenowych wykonywanych na torfowiskach. Zna podstawowe typy badań szaty roślinnej mokradeł. Umiejętności: 1. Student potrafi w sposób praktyczny rozpoznać charakterystyczne gatunki roślin występujących na różnych typach torfowisk. Wykazuje znajomość gatunków roślin inwazyjnych występujących na mokradłach. 2. Student potrafi dokonać podstawowych obliczeń i analiz związanych z właściwościami geobotanicznymi torfu oraz obliczaniem zasobów torfu i gytii. 3. Student potrafi samodzielnie określić roczny przyrost wierzchniej warstwy torfowiska za pomocą metody dendrologicznej. Student potrafi wykonać waloryzację przyrodniczo – krajobrazową wybranego obszaru mokradłowego za pomocą metody Dembka i Oświta. Kompetencje społeczne: 1. Student rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. 2. Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Ocena podsumowująca: egzamin pisemny ograniczony czasowo z całości materiału omawianego w ramach wykładów i ćwiczeń. Ćwiczenia: Ocena formująca: Porawnie wykonane ćwiczenia nr 1 i 2. Ocena podsumowująca: średnia z ocen formujących |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.