Systemy informacji przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.SIP.A2.SI.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy informacji przestrzennej |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Szybki rozwój cywilizacji powoduje zmiany w środowisku naturalnym. Coraz dotkliwiej odczuwa się ograniczoność zasobów Ziemi w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Nowe zagrożenia, powiększające się trudności i rosnące potrzeby wymagają niezawodnego monitorowania zachodzących zjawisk, kompleksowego planowania przestrzennego oraz racjonalnego zarządzania i gospodarowania zasobami środowiska. Do osiągnięcia tych celów niezbędna jest aktualna, odpowiadająca stawianym zadaniom, informacja o środowisku, określana też jako informacja geograficzna lub terenowa. Celem przedmiotu jest nauczenie korzystania z systemów przeznaczonych do pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania informacji przestrzennych o środowisku naturalnym. |
Pełny opis: |
Wykłady: Systemy informacji przestrzennej – obszary zastosowań. Geoportale – funkcjonalność i możliwości przeglądania danych. Mobilne aplikacje – możliwości wykorzystania. Oprogramowanie SIP. Podstawowe formaty zapisu danych. Układy współrzędnych. Numeryczny model terenu – tworzenie, pozyskiwanie i zastosowanie. Modelowani procesów przyrodniczych. Ćwiczenia: Zapoznanie się z możliwościami geoportali – zasady przeglądania i możliwości pozyskiwania danych dla zadanego obszaru. Aplikacje GIS na smartfony – praktyczne zastosowania. Program QGIS – zapoznanie się z programem: interfejs użytkownika, filozofia pracy na warstwach, zasady i formaty zapisu danych. Przetwarzanie danych zapisanych w formacie wektorowym. Tworzenie wydruków mapowych oraz profesjonalnych map. Przetwarzanie danych zapisanych w formacie rastrowym. Wektoryzacja oraz tworzenie bazy danych w systemie GIS. Zastosowanie numerycznego modelu terenu do stworzenia map: hipsometrycznej, spadków, ekspozycji. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Iwańczak B. 2016. QGIS Tworzenie i analiza map. Wyd. Helion. 2. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. 2006. GIS Teoria i praktyka, Wyd. PWN, Warszawa. 3. Golobt D., Iwaniak A., Olszewski R. 2008. GIS. Obszary zastosowań. PWN, Warszawa. Uzupełniająca: 1. QGIS Podręcznik użytkownika – www.qgis.org 2. Medyńska-Gulij B., 2012. Kartografia i geowizualizacja. PWN, Warszawa. 3. Przewłocki S. 2008. Geomatyka. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: wybrane działy nauk o Ziemi, które dają podstawy do zrozumienia zjawisk i procesów zachodzących w środowisku zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem obszarów wiejskich oraz wykorzystaniem systemów informatycznych do pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania informacji o środowisku naturalnym UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: pozyskiwać informacje z literatury, baz danych (platformy informacyjne, GIS) i innych źródeł oraz umie integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie odczytywać i sporządzać mapy, sporządzić dokumentację graficzną oraz opracować i wykorzystać w projektowaniu programy komputerowe, w tym oprogramowanie pakietu GIS. KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych oraz wykazywania aktywnej postawy wobec problemów ochrony środowiska i kształtowania jego zasobów myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student stosuje poprawne metody rozwiązania zadania problemowego, analizę wykonuje prawidłowo, wnioski są prawidłowe i wyczerpujące --- Wykłady: Zaliczenie ustne; na ocenę pozytywną należy odpowiedzieć na co najmniej 51% zadań przy określonych wytycznych; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 40%. Ćwiczenia: Zaliczenie kolokwium praktycznego, polegającego na wykonaniu zadanego związanego z tworzeniem, przetwarzaniem oraz wizualizacją danych przestrzennych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej przedmiotu wynosi 60%. --- UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.