Podstawy nauk o Ziemi i gleboznawstwo II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.RGT.POLII.SI.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy nauk o Ziemi i gleboznawstwo II |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami dotyczącymi wiedzy o Ziemi jako planecie, a także procesami i zjawiskami zachodzącymi w środowisku glebowym. Zaznajomienie ich z metodami polowymi, laboratoryjnymi analizy i rozpoznawania gleb w terenie, sporządzania dokumentacji gleboznawczej, zaznajomienie z metodami waloryzacji gleb. |
Pełny opis: |
Wykłady: Klasyfikacja nauk o Ziemi ich miejsce w systemie nauk przyrodniczych Elementy geologii: - procesy geologiczne endo- i egzogeniczne - podstawy mineralogii i petrografii - tektonika, diastrofizm, diageneza - wpływ procesów geologicznych na kształtowanie powierzchni Ziemi Czynniki kształtujące powierzchnię lądów: - wietrzenie - erozja - działalność wiatru - działalność rzek - działalność lodowców - działalność mórz i oceanów - ruchy masowe Gleba jako element środowiska przyrodniczego. Definicja gleby, funkcje gleby w biotopie, praktyczne aspekty gleboznawstwa w inżynierii środowiska. Powstawanie i kształtowanie się gleb w Polsce. Czynniki glebotwórcze, procesy glebotwórcze. Morfologia gleby, dokumentacja odkrywki glebowej Właściwości chemiczne i fizyko-chemiczne gleb. Materia organiczna gleby, organizmy glebowe. Powstawanie próchnicy i jej rola w środowisku glebowym. Jakość gleby, zasobność, żyzność, produkcyjność. Ocena jakości gleby (klasy bonitacyjne, kompleksy przydatności rolniczej) Ćwiczenia: Skład granulometryczny gleby; metody oznaczania składu mechanicznego. Oznaczanie składu granulometrycznego metodą Casagrande’a w modyfikacji Prószyńskiego i metodą organoleptyczną. Właściwości fizyko-wodne gleby. Oznaczanie właściwości fizyko-wodnych metodą cylinderkową Kopecky’ego (pobór próbek gleby w terenie, oznaczenie ww. właściwości w laboratorium i ich obliczenie). Oznaczanie gęstości fazy stałej gleby. Rozwiązywanie zadań dotyczących ww. właściwości. Potencjał wodny gleby. Krzywa charakterystyki wodnej – laboratoryjne metody oznaczania i zastosowanie krzywej pF. Obliczanie modelu van Genuchtena i rysowanie krzywej pF. Systematyka gleb. Przegląd podstawowych typów gleb. Mapy glebowo-rolnicze ("czytanie" treści map glebowych i ich praktyczne wykorzystanie) Wykonanie w terenie odkrywek glebowych z opisem cech morfologicznych różnych typów gleb. Oznaczenie metodami polowymi wybranych właściwości fizycznych i chemicznych gleby. |
Literatura: |
1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2005. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN, Warszawa. 2. Ilnicki P. 2002. Torfowiska i torf. AR Poznań. 3. Klimaszewski M. 2005. Geomorfologia. PWN, Warszawa. 4. Komornicki T., Oleksynowa K., Tokaj J., Jakubiec J. 1991. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz. II. Metody laboratoryjne analizy gleb. AR Kraków. 5. Komornicki T., Oleksynowa K., Jakubiec J., Miechówka A. 1998. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz. III. Systematyka gleb i gleboznawstwo terenowe. AR Kraków. 6. Koreleski K. 2004. Podstawy nauk o Ziemi. Skrypt AR Kraków. 7. Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego. PWN, Warszawa. 8. Mocek A., Drzymała S. 2010. Geneza, analiza i klasyfikacja gleb. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. 9. Zawadzki S. 2000. Gleboznawstwo. PWRiL Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna zagadnienia dotyczące planety Ziemi, jej historii i miejsca we Wszechświecie Zna definicję i funkcje gleby w biotopie i praktyczne aspekty gleboznawstwa w inżynierii środowiska. Zna wpływ czynników glebotwórczych i procesów glebotwórczych na powstawanie i kształtowanie się gleb. Zna cechy morfologiczne gleby i sposób dokumentacji odkrywki glebowej. Zna systematykę gleb Polski. Zna podstawowe symbole poziomów glebowych. Opisuje podstawowe typy i podtypy gleb. Zna metody badania gleb i oceny ich jakości (klasy bonitacyjne, kompleksy przydatności rolniczej) oraz obowiązujące klasyfikacje gleboznawcze. Zna właściwości fizyczne, wodne i powietrzno-wodne gleb. Zna podstawowe właściwości chemiczne gleb oraz rodzaje sorpcji i jej wpływ na jakość gleby. Zna makro i mikroelementy występujące w glebach. Zna proces powstawania próchnicy oraz jej funkcje i znaczenie środowisku glebowym. Zna zasady ochrony gleb. Umiejętności: Posiada umiejętność pobrania próbek gleby o naruszonej i nienaruszonej strukturze w celu oznaczenia właściwości fizycznych i chemicznych gleby. Potrafi oznaczyć w laboratorium właściwości fizyczne, fizykowodne i chemiczne gleby. Posiada umiejętność wykreślania krzywej charakterystyki wodnej na podstawie danych uzyskanych z obliczonego modelu van Genuchtena. Potrafi analizować zastosowanie krzywej pF. Umie rozwiązać proste zadania obliczeniowe związane z oznaczonymi właściwościami gleby. Posiada umiejętność opisywania właściwości gleb określonego typu i ich klasyfikowania do odpowiedniej jednostki systematycznej (działu, rzędu). Potrafi opisać symbolami profil glebowy. Posiada umiejętność „czytania” map glebowo-rolniczych. Potrafi w terenie opisywać cechy morfologiczne gleb, metodami polowymi oznaczyć skład granulometryczny oraz odczyn gleby. Umie klasyfikować różne gleby do właściwej jednostki systematycznej. Potrafi zinterpretować wyniki badań terenowych Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Poprawnie wykonane oznaczenia właściwości fizycznych i chemicznych gleb. 2. Poprawnie wykonane sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych, terenowych oraz obliczenia właściwości fizyko-wodnych gleb. 3. Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium tj. powyżej 60% poprawnych odpowiedzi. Wykłady: Egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (test jednokrotnego wyboru). Uzyskanie poprawnych odpowiedzi z testu powyżej 60%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.