Podstawy planowania przestrzennego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.POPLP.08Z.SI.IGKGX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy planowania przestrzennego |
Jednostka: | Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami gospodarowania przestrzenią. Studenci zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu planowania miejscowego, w szczególności dotyczącą aktów planowania miejscowego, podstaw prawnych planowania, realizacji ponadlokalnych celów publicznych w planowaniu przestrzennym, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Studenci wykonują wybrane studia dotyczące uwarunkowań rozwoju realizując ćwiczenia projektowe w formie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wybranych gmin. |
Pełny opis: |
a) wykłady 1. Definicja przedmiotu, cele i zadania planowania przestrzennego, podstawa prawna planowania, instytucje planistyczne w Polsce. 2. System planowania przestrzennego oraz jego ewolucja po transformacji ustrojowej, kryteria ładu przestrzennego, zrównoważony rozwój. 3. Charakterystyka organów administracji publicznej w Polsce oraz ich zadania w odniesieniu do planowania i zagospodarowania przestrzennego. 4. Systematyka planów przestrzennych w Polsce. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Plany zagospodarowania przestrzennego województw. 5. Proces miejscowego planowania przestrzennego w Polsce. Istota planowania miejscowego, podstawowe akty planistyczne. 6. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Istota studium, problematyka, bieg formalno-prawny, kierunki zagospodarowania przestrzennego. 7. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Szczegółowa problematyka, przeznaczenie terenu, strefy polityki przestrzennej, oznaczenia na rysunku planu, zasady zagospodarowania, wyrysy i wypisy z planu. 8. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenów. Decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. 9. Zarys metodyki planowania przestrzennego. Studia demograficzne. Studia fizjograficzne. Studia zagospodarowania i zainwestowania terenu. 10. Metody kartograficzne stosowane w planowaniu przestrzennym. Metody interpretacji zjawisk przestrzennych. b) ćwiczenia 1. Pojęcie miejscowego planowania przestrzennego (studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu). 2. Przegląd metod kartograficznych stosowanych w planowaniu przestrzennym. Rola map w procesach planistycznych. Klasyfikacja map ogólno-geograficznych i tematycznych wg instrukcji O-2. Kartogram. Kartodiagram. Samodzielne ćwiczenie projektowe dotyczące interpretacji modelowych wyników badań analitycznych w oparciu o wykonany kartogram. 3. Zapoznanie z trybem formalno-prawnym związanym z opracowaniem projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Zakres ustaleń studium. 4. Procedura uchwalenia projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Udział społeczności lokalnej oraz zakres kompetencji instytucji opiniujących i nadzorujących wykonanie projektu studium. Część praktyczna ćwiczeń – podział na grupy projektowe. Charakterystyka obiektów badawczych. 5. Zakres merytoryczny ustaleń projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w ramach grup projektowych. Pojęcie uwarunkowań rozwoju – zewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania struktury przestrzennej. Położenie gminy w kontekście administracyjnym, fizjograficznym, komunikacyjnym. Makrootoczenie. Zadania rządowe. Analiza istniejących opracowań planistycznych. 6. Założenia charakterystyki demograficznej badanych obiektów. Wskaźniki i struktury demograficzne. Część graficzna oraz tekstowa projektu studium dotycząca charakterystyki ludnościowej. Technologia opracowania projektu studium w programie Quantum GIS. Wykorzystanie możliwości wolnego oprogramowania do analiz o charakterze przestrzennym. 7. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju o znaczeniu przedmiotowym – studium użytkowania ziemi. Grupy użytków gruntowych – klasyfikacja wg Rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Rodzaje użytków rolnych. Pojecie gruntu rolnego według Ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Cześć kartograficzna i tekstowa – opracowanie indywidualne grup projektowych. 8. Sprawdzenie umiejętności dokonywania samodzielnych ocen i analiz stanu zagospodarowania przestrzennego. Weryfikacja wiedzy praktycznej i teoretycznych podstaw uwarunkowań prawnych warunkujących ład przestrzenny i rozwój zrównoważony. 9. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – studium rolnictwa. Charakterystyka grup obszarowych gospodarstw indywidualnych. Pojęcie grup rejestrowych wg Rozporządzenia w sprawie EGiB. Opracowanie przestrzennych analiz badanych zjawisk o charakterze podmiotowym. Interpretacja otrzymanych wyników badań. 10. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – Analiza struktury funkcjonalnej wiejskiej sieci osadniczej. Typy układów zabudowy. Hierarchia struktury wiejskiej sieci osadniczej. Analiza przestrzennego rozmieszczenia punktów obsługi ludności i rolnictwa. Określenie kierunku ruchów ludnościowych w oparciu o tzw. ciążenia teoretyczne. Infrastruktura społeczna. 11. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – studium zagospodarowania i zainwestowania obszarów. Określenie stanu infrastruktury technicznej. Określenie potrzeb projektowych w zakresie infrastruktury technicznej i społecznej. 12. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – studium fizjograficzne. Pojęcia inwentaryzacji, bonitacji i kwalifikacji fizjograficznej na potrzeby lokalizacji funkcji rolniczej i mieszkaniowej. Przestrzenne rozmieszczenie typów rzeźby. Analiza zagrożeń środowiska w postaci erozji wodnej powierzchniowej. 13. Synteza wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – określenie mocnych i słabych stron rozwoju gminy. Prognoza demograficzna. Określenie wielkości rezerwy terenów budowlanych. 14. Określenie kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Koncepcja zagospodarowania grup projektowych (indywidualna) w oparciu o przesłanki legislacyjne i ograniczenia fizjograficzne. Technika opracowania części graficznej i tekstowej projektu. Umiejętność podejmowania decyzji planistycznych w oparciu o analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych rozwoju gminy, potrzeb mieszkańców oraz przesłanek wynikających z zadań rządowych o znaczeniu ponadlokalnym i regionalnym. 15. Sporządzenie opracowania o charakterze projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (część kartograficzna w formie projektu kierunków zagospodarowania, analiz statystycznych uwarunkowań rozwoju oraz analizy otrzymanych wyników badań i charakterystyka przyjętych rozwiązań). |
Literatura: |
1. Gawroński K. 2004. Funkcje środowiska przyrodniczego w gospodarce i planowaniu przestrzennym oraz instrumenty ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce [w:] Kozłowski S. (red.) Regionalne i lokalne strategie rozwoju zrównoważonego, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok. 2. Gawroński K. 2007. Planowanie przestrzenne w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem planowania miejscowego. Przegląd Geodezyjny, 11/2007. 3. Kozłowski S., Słysz K., i in. 2005. Vademecum gospodarki przestrzennej. Wyd. Instytutu Rozwoju Miast w Krakowie. Kraków 4. Niewiadomski Z. 2003. Planowanie przestrzenne – zarys systemu. Wyd. LexisNexis, Warszawa. 5. Niewiadomski Z. 2005. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – komentarz. Wyd. CH BECK, Warszawa. 6. Piech J., Gawroński K. 1997. Zagospodarowanie przestrzenne a strategia rozwoju gminy. ZN AR we Wrocławiu nr 312, Konferencje XIV. 7. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 30 poz. 163 z późn. zmianami). 8. Ziobrowski Z. 1996. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (poradnik metodyczny). Wyd. Instytutu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej o/Kraków. 9. Ustawa z dn. 7 lipca 1994r. prawo budowlane (Dz.U. nr 156 poz. 1118 z 2006r.) 10. Ustawa z dn. 27 kwietnia 2001r. prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62 poz. 627 z 2001r. z późn. zmianami) 11. Ustawa z dn. 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. nr 92 poz 880, z 2004r. z późn. zmianami) |
Efekty uczenia się: |
a) Wiedza: - Ma uporządkowaną wiedzę obejmującą zagadnienia i uwarunkowania prawne dotyczące systemu planowania przestrzennego. - Zna aspekty mające wpływ na podejmowane decyzje planistyczne. - Zna struktury funkcjonalno-przestrzenne oraz modele wspomagające podejmowanie decyzji planistycznych. - Zna metody badania stanu i zmian zagospodarowania przestrzennego. b) Umiejętności: - Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, innych źródeł, dokonać inwentaryzacji i analizy wskaźników opisujących uwarunkowania rozwoju gminy, interpretuje wyniki analiz - Potrafi dokonać oceny przydatności terenów do pełnienia funkcji rolniczych oraz mieszkaniowych - Potrafi zaplanować kierunki zagospodarowania przestrzennego w oparciu o analizę uwarunkowań rozwoju (w zmieniających się warunkach lokalnych) - Potrafi dostosować wykonywany projekt studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego do unormowań prawnych - Posiada umiejętność przygotowania wniosków, wystąpień ustnych, sprawozdań, podsumowań - Potrafi planować rozwój układów transportowych, form zabudowy i zagospodarowania c) Kompetencje społeczne: - Potrafi pracować w grupie projektowej i kierować małym zespołem - Ma świadomość aspektów i skutków działalności planistycznej w kształtowaniu krajobrazu kulturowego oraz rozwoju zrównoważonego |
Metody i kryteria oceniania: |
a) zaliczenie wykładów – egzamin w formie pisemnej bez możliwości korzystania z podręczników; b) zaliczenie ćwiczeń po pozytywnej ocenie sprawdzianów umiejętności oraz po wykonaniu projektu o charakterze zadania problemowego. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gawroński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gawroński, Anita Kukulska-Kozieł, Barbara Prus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.