Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy planowania przestrzennego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.POPLP.08Z.SI.IGKGX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy planowania przestrzennego
Jednostka: Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami gospodarowania przestrzenią. Studenci zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu planowania miejscowego, w szczególności dotyczącą aktów planowania miejscowego, podstaw prawnych planowania, realizacji ponadlokalnych celów publicznych w planowaniu przestrzennym, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Studenci wykonują wybrane studia dotyczące uwarunkowań rozwoju realizując ćwiczenia projektowe w formie projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wybranych gmin.

Pełny opis:

a) wykłady

1. Definicja przedmiotu, cele i zadania planowania przestrzennego, podstawa prawna planowania, instytucje planistyczne w Polsce.

2. System planowania przestrzennego oraz jego ewolucja po transformacji ustrojowej, kryteria ładu przestrzennego, zrównoważony rozwój.

3. Charakterystyka organów administracji publicznej w Polsce oraz ich zadania w odniesieniu do planowania i zagospodarowania przestrzennego.

4. Systematyka planów przestrzennych w Polsce. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Plany zagospodarowania przestrzennego województw.

5. Proces miejscowego planowania przestrzennego w Polsce. Istota planowania miejscowego, podstawowe akty planistyczne.

6. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Istota studium, problematyka, bieg formalno-prawny, kierunki zagospodarowania przestrzennego.

7. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Szczegółowa problematyka, przeznaczenie terenu, strefy polityki przestrzennej, oznaczenia na rysunku planu, zasady zagospodarowania, wyrysy i wypisy z planu.

8. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenów. Decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

9. Zarys metodyki planowania przestrzennego. Studia demograficzne. Studia fizjograficzne. Studia zagospodarowania i zainwestowania terenu.

10. Metody kartograficzne stosowane w planowaniu przestrzennym. Metody interpretacji zjawisk przestrzennych.

b) ćwiczenia

1. Pojęcie miejscowego planowania przestrzennego (studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu).

2. Przegląd metod kartograficznych stosowanych w planowaniu przestrzennym. Rola map w procesach planistycznych. Klasyfikacja map ogólno-geograficznych i tematycznych wg instrukcji O-2. Kartogram. Kartodiagram. Samodzielne ćwiczenie projektowe dotyczące interpretacji modelowych wyników badań analitycznych w oparciu o wykonany kartogram.

3. Zapoznanie z trybem formalno-prawnym związanym z opracowaniem projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Zakres ustaleń studium.

4. Procedura uchwalenia projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Udział społeczności lokalnej oraz zakres kompetencji instytucji opiniujących i nadzorujących wykonanie projektu studium. Część praktyczna ćwiczeń – podział na grupy projektowe. Charakterystyka obiektów badawczych.

5. Zakres merytoryczny ustaleń projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w ramach grup projektowych. Pojęcie uwarunkowań rozwoju – zewnętrznych uwarunkowań funkcjonowania struktury przestrzennej. Położenie gminy w kontekście administracyjnym, fizjograficznym, komunikacyjnym. Makrootoczenie. Zadania rządowe. Analiza istniejących opracowań planistycznych.

6. Założenia charakterystyki demograficznej badanych obiektów. Wskaźniki i struktury demograficzne. Część graficzna oraz tekstowa projektu studium dotycząca charakterystyki ludnościowej. Technologia opracowania projektu studium w programie Quantum GIS. Wykorzystanie możliwości wolnego oprogramowania do analiz o charakterze przestrzennym.

7. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju o znaczeniu przedmiotowym – studium użytkowania ziemi. Grupy użytków gruntowych – klasyfikacja wg Rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Rodzaje użytków rolnych. Pojecie gruntu rolnego według Ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Cześć kartograficzna i tekstowa – opracowanie indywidualne grup projektowych.

8. Sprawdzenie umiejętności dokonywania samodzielnych ocen i analiz stanu zagospodarowania przestrzennego. Weryfikacja wiedzy praktycznej i teoretycznych podstaw uwarunkowań prawnych warunkujących ład przestrzenny i rozwój zrównoważony.

9. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – studium rolnictwa. Charakterystyka grup obszarowych gospodarstw indywidualnych. Pojęcie grup rejestrowych wg Rozporządzenia w sprawie EGiB. Opracowanie przestrzennych analiz badanych zjawisk o charakterze podmiotowym. Interpretacja otrzymanych wyników badań.

10. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – Analiza struktury funkcjonalnej wiejskiej sieci osadniczej. Typy układów zabudowy. Hierarchia struktury wiejskiej sieci osadniczej. Analiza przestrzennego rozmieszczenia punktów obsługi ludności i rolnictwa. Określenie kierunku ruchów ludnościowych w oparciu o tzw. ciążenia teoretyczne. Infrastruktura społeczna.

11. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – studium zagospodarowania i zainwestowania obszarów. Określenie stanu infrastruktury technicznej. Określenie potrzeb projektowych w zakresie infrastruktury technicznej i społecznej.

12. Charakterystyka wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – studium fizjograficzne. Pojęcia inwentaryzacji, bonitacji i kwalifikacji fizjograficznej na potrzeby lokalizacji funkcji rolniczej i mieszkaniowej. Przestrzenne rozmieszczenie typów rzeźby. Analiza zagrożeń środowiska w postaci erozji wodnej powierzchniowej.

13. Synteza wewnętrznych uwarunkowań rozwoju – określenie mocnych i słabych stron rozwoju gminy. Prognoza demograficzna. Określenie wielkości rezerwy terenów budowlanych.

14. Określenie kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Koncepcja zagospodarowania grup projektowych (indywidualna) w oparciu o przesłanki legislacyjne i ograniczenia fizjograficzne. Technika opracowania części graficznej i tekstowej projektu. Umiejętność podejmowania decyzji planistycznych w oparciu o analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych rozwoju gminy, potrzeb mieszkańców oraz przesłanek wynikających z zadań rządowych o znaczeniu ponadlokalnym i regionalnym.

15. Sporządzenie opracowania o charakterze projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (część kartograficzna w formie projektu kierunków zagospodarowania, analiz statystycznych uwarunkowań rozwoju oraz analizy otrzymanych wyników badań i charakterystyka przyjętych rozwiązań).

Literatura:

1. Gawroński K. 2004. Funkcje środowiska przyrodniczego w gospodarce i planowaniu przestrzennym oraz instrumenty ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce [w:] Kozłowski S. (red.) Regionalne i lokalne strategie rozwoju zrównoważonego, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok.

2. Gawroński K. 2007. Planowanie przestrzenne w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem planowania miejscowego. Przegląd Geodezyjny, 11/2007.

3. Kozłowski S., Słysz K., i in. 2005. Vademecum gospodarki przestrzennej. Wyd. Instytutu Rozwoju Miast w Krakowie. Kraków

4. Niewiadomski Z. 2003. Planowanie przestrzenne – zarys systemu. Wyd. LexisNexis, Warszawa.

5. Niewiadomski Z. 2005. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – komentarz. Wyd. CH BECK, Warszawa.

6. Piech J., Gawroński K. 1997. Zagospodarowanie przestrzenne a strategia rozwoju gminy. ZN AR we Wrocławiu nr 312, Konferencje XIV.

7. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 30 poz. 163 z późn. zmianami).

8. Ziobrowski Z. 1996. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (poradnik metodyczny). Wyd. Instytutu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej o/Kraków.

9. Ustawa z dn. 7 lipca 1994r. prawo budowlane (Dz.U. nr 156 poz. 1118 z 2006r.)

10. Ustawa z dn. 27 kwietnia 2001r. prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62 poz. 627 z 2001r. z późn. zmianami)

11. Ustawa z dn. 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. nr 92 poz 880, z 2004r. z późn. zmianami)

Efekty uczenia się:

a) Wiedza:

- Ma uporządkowaną wiedzę obejmującą zagadnienia i uwarunkowania prawne dotyczące systemu planowania przestrzennego.

- Zna aspekty mające wpływ na podejmowane decyzje planistyczne.

- Zna struktury funkcjonalno-przestrzenne oraz modele wspomagające podejmowanie decyzji planistycznych.

- Zna metody badania stanu i zmian zagospodarowania przestrzennego.

b) Umiejętności:

- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych, innych źródeł, dokonać inwentaryzacji i analizy wskaźników opisujących uwarunkowania rozwoju gminy, interpretuje wyniki analiz

- Potrafi dokonać oceny przydatności terenów do pełnienia funkcji rolniczych oraz mieszkaniowych

- Potrafi zaplanować kierunki zagospodarowania przestrzennego w oparciu o analizę uwarunkowań rozwoju (w zmieniających się warunkach lokalnych)

- Potrafi dostosować wykonywany projekt studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego do unormowań prawnych

- Posiada umiejętność przygotowania wniosków, wystąpień ustnych, sprawozdań, podsumowań

- Potrafi planować rozwój układów transportowych, form zabudowy i zagospodarowania

c) Kompetencje społeczne:

- Potrafi pracować w grupie projektowej i kierować małym zespołem

- Ma świadomość aspektów i skutków działalności planistycznej w kształtowaniu krajobrazu kulturowego oraz rozwoju zrównoważonego

Metody i kryteria oceniania:

a) zaliczenie wykładów – egzamin w formie pisemnej bez możliwości korzystania z podręczników;

b) zaliczenie ćwiczeń po pozytywnej ocenie sprawdzianów umiejętności oraz po wykonaniu projektu o charakterze zadania problemowego.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Gawroński
Prowadzący grup: Krzysztof Gawroński, Anita Kukulska-Kozieł, Barbara Prus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)