Podstawy rolnictwa i leśnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.PODSRiL.NI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy rolnictwa i leśnictwa |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu rolnictwa i leśnictwa. Zaznajomienie z zasadami funkcjonowania gospodarki rolniczej i leśnej oraz ich roli w gospodarce narodowej. Utrwalenie świadomości podejmowania działań w procesie ingerencji człowieka w agroekosystemy i ekosystemy leśne nie przynoszących uszczerbku dla środowiska przyrodniczego. |
Pełny opis: |
Student w cyklu kształcenia pozna następujące treści : Użytki rolne i leśne na świecie i w Polsce. Zadania rolnictwa w programie wyżywienia. Struktura użytkowania ziemi w Polsce. Działy produkcji rolniczej. Produkcja leśna. Pojęcie i istota lasu Znaczenie użytków rolnych i leśnych w środowisku i kształtowaniu krajobrazu. Las jako obszar przyrodniczy i obiekt gospodarczej działalności człowieka Produkcja roślinna. Podstawowe rośliny uprawne, ich wymagania względem środowiska – zróżnicowanie właściwości biologicznych roślin. Potrzeby pokarmowe i nawozowe roślin. Uprawa gleby, uprawki, zespoły uprawek, płodozmiany, ochrona roślin. Charakterystyka typów siedliskowych las. Skład gatunkowy i eksploatacja. Charakterystyka roślinności leśnej. Nowe trendy w gospodarce rolnej i leśnej. Cele i sposoby gospodarki leśnej w lasach: gospodarczych, ochronnych, rezerwatowych. |
Literatura: |
1. Dzieżyc J., Dzieżycowa D. Podstawy rolnictwa, PWRiL, W-wa 1983 2. Nazaruk M. Podstawy rolnictwa – działy wybrane, SGGW, W-wa 1993 3. Listowski A. (praca zbiorowa). 1986. Szczegółowa uprawa roślin, PWN, W-wa 4. Świętochowski B., Jabłoński B., Radomska M., Krężel R. 1996. Ogólna uprawa roli i roślin PWRiL W-wa 5. Piekut K., Pawluśkiewicz B. 2005. Rolnicze podstawy kształtowania środowiska. Wyd. SGGW W-wa. 6. Puchalski T., Prusinkiewicz Z., Ekologiczne podstawy siedliskoznawstwa leśnego, PWRiL, W-wa 1975. 7. Puchniarski T. H. 2004. Rośliny siedlisk leśnych w Polsce PWRiL W-wa 8. Jaworski A. 2011. Hodowla lasu t.I. PWRiL W-wa. 9. Łonkiewicz B. (red.). 1996. Ochrona i zrównoważone użytkowanie lasów w Polsce. IUCN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów na różnych poziomach złożoności oraz o wpływie technicznych działań inżynierskich na środowisko przyrodnicze, wykazuje znajomość podstawowych metod i technik stosowanych w środowisku, pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Potraf ponadto pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student przy zaliczaniu materiału z wykładów: Na ocenę 2,0 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga mniej niż 55% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 3,0 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga od 55% do 65% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 3,5 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga od 65% do 75% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 4,0 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga od 75% do 85% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 4,5 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga od 85% do 95% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 5,0 Na egzaminie pisemnym ograniczonym czasowo osiąga ponad 95% poprawnych odpowiedzi. W przypadku materiału z ćwiczeń: Na ocenę 2,0 Student nie potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; nie potrafi integrować uzyskane informacje i ich interpretować, nie potrafi wyciągać wniosków oraz formułować i uzasadniać opinii Na ocenę 3,0 Student próbuje pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; nie potrafi natomiast integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie Na ocenę 3,5 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; próbuje integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, z trudnością wyciąga wnioski oraz próbuje formułować i uzasadniać opinie Na ocenę 4,0 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, z pewnymi kłopotami wyciąga wnioski oraz formułuje i uzasadnia opinie Na ocenę 4,5 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie Na ocenę 5,0 Student potrafi bezbłędnie pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich właściwej interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać słuszne opinie. |
Praktyki zawodowe: |
. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.