Podstawy gospodarki przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.PODSGP.NI.IGPRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy gospodarki przestrzennej |
Jednostka: | Katedra Gospodarki Przestrzennej i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania w ramach tego przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje dot. istoty oraz mechanizmów funkcjonowania gospodarki regionalnej i przestrzennej; stosowania podstawowych teorii wyjaśniających zróżnicowanie zagospodarowania przestrzennego; oceny stanu komponentów warunkujących ład i równowagę przestrzenną; identyfikacja czynników rozwoju regionalnego; rozumienia instrumentów polityki regionalnej i przestrzennej w zakresie rozwoju regionów. Do egzaminu obowiązują wykłady oraz książka: R. Domański, Podstawy Gospodarki Przestrzennej (Rozdział X - nie obowiązuje do egzaminu). |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny 1 Gospodarka przestrzenna jako: dziedzina wiedzy, dyscyplina naukowa, praktyczna działalność, przestrzenna rzeczywistość gospodarki, gospodarka przestrzenna jako nauka - tradycje urbanistyczne i ekonomiczne, przedmiot badań, problematyka badawcza, gospodarka przestrzenna jako działalność praktyczna, cele i treści kształcenia w zakresie "podstaw gospodarki przestrzennej”. 2 Zarys problematyki badawczej gospodarki przestrzennej (przestrzenne zróżnicowanie popytu i podaży, cen, warunków przyrodniczych, kosztów produkcji). 3 Innowacyjność regionalna 4 Miasto innowacyjne 5 Użyteczność miejsc (Odległość i koszty transportu, pojęcie "użyteczność miejsca", wybór miejsca lokalizacji prowadzenia działalności gospodarczej; warianty lokalizacyjne, koszty transportu a odległość; koszty stale, koszty zmienne, taryfy transportowe; ich zróżnicowanie, lokalizacyjne implikacje przestrzennego zróżnicowania kosztów transportu, innowacje techniczne w transporcie). 6 Przestrzenna równowaga gospodarki (ogólna równowaga ekonomiczna, czynnik przestrzeni, formy równowagi przestrzennej, warunki równowagi przestrzennej, ogólna równowaga przestrzenna, Równowaga dynamiczna). 7 Teorie lokalizacji działalności gospodarczej - wprowadzenie (znaczenie teorii, wymiar mikro- i makroekonomiczny teorii, ich poziom analityczny, lokalizacja działalności gospodarczej, przedsiębiorstwo jako podstawowy podmiot działalności gospodarczej). 8 Teorie gospodarki przestrzennej (teorie tradycyjne, system osadniczy Christallera, ogólna teoria gospodarki przestrzennej Losch, regionalistyka Isard, nowe próby integracji Wilson, Nijkamp, samoorganizacja systemów przestrzenno – gospodarczych, zwrot ku ekonomii Krugman). 9 Modele gospodarki przestrzennej - typy modeli, przykłady modeli przestrzennego zagospodarowania miast i przestrzennych interakcji. 10 Zjawiska i procesy dynamiczne w gospodarce przestrzennej. 11 Prawidłowości i mechanizmy występujące w gospodarce przestrzennej. 12 Sposoby budowania teorii w gospodarce przestrzennej. 13. Negocjacje i mediacje w gospodarce przestrzennej. Definicje, Przygotowanie do negocjacji, Siła negocjacyjna, Style negocjacyjne, Elementy przebiegu negocjacji. 14. Rozwój strefy podmiejskiej. Suburbanizacja a Urban sprawl. Przyczyny i skutki ekspansji przestrzennej miast, Definicje suburbanizacji, suburbanizacja a Urban sprawl – przegląd zjawiska. 15 Racjonalna urbanizacja, smart growth. Racjonalne zasady rozwoju – priorytety, trudne i konieczne zmiany,Miasto rozwoju zrównoważonego, Racjonalna polityka przestrzenna na obszarach wiejskich, Smart growth – wyjaśnienie pojęcia, główne cele, studium przypadków, Korzyści środowiskowe smart growth. 16 Konflikty przestrzenne. Konflikty przestrzenne związane z osadnictwem, Konflikty związane z ochroną przyrody Konflikty związane z funkcją transportową, Pozostałe konflikty, Konflikty przestrzenne związane z transportem Konflikty przestrzenne związane z turystyką 17 Kryzys małych miast. Definicja pojęcia, Tradycyjne i współczesne funkcje małych miast, Typy obszarów problemowych, Sposoby rozwiązywania problemów. Ćwiczenia: Gospodarka przestrzenna gminy - (projekt) Kolejność wykładów może ulec zmianie. Rozdział 10: Wybrane metody badania gospodarki przestrzennej (R. Domański, Podstawy Gospodarki Przestrzennej) - nie obowiązuje do egzaminu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: Brol R. (red.), Ekonomika i zarządzane miastem, Wyd. AE, Wrocław 2004. Szymla Z., Determinanty rozwoju regionalnego, Wyd. AE, Kraków 2000. |
Efekty uczenia się: |
Student ma ogólną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk oraz posiada wiedzę potrzebną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań dot. działalności inżynierskiej. Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla kierunku studiów: Gospodarka Przestrzenna, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące. Student potrafi dokonywać analiz czynników ekonomicznych, interpretować ich wyniki oraz wyciągać wnioski, ponadto potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania procesów i zjawisk społecznych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku GP. Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie Gospodarki przestrzennej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z przedmiotu jest realizowany w formie testu wielokrotnego wyboru. Za dobrą odpowiedź Student otrzymuje "1" punkt za błąd w odpowiedzi student otrzymuje "0"punktów. Do egzaminu obowiązuje książka: Domański R., Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa 2006 (bez rozdziału X) ,treści prezentowane na wykładzie oraz materiały dodatkowe. Ćwiczenia oceniane są na podstawie wykonywanego projektu. Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPpgp_W01 Na ocenę 2,0 Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 3,0 Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 3,5 Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 4,0 Student uzyskał od 76 do 85% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 4,5 Student uzyskał od 86 do 95% poprawnych odpowiedzi z testu Na ocenę 5,0 Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi z testu Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPpgp_W02 Na ocenę 2,0 Student nie zna metod i narzędzi, w tym technik pozyskiwania danych, pozwalających opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące. Na ocenę 3,0 Student słabo zna metody pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne. Na ocenę 3,5 Student słabo zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne. Na ocenę 4,0 Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne w ograniczonym stopniu. Na ocenę 4,5 Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne. Na ocenę 5,0 Student zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące. Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPpgp_U01 Na ocenę 2,0 Projekt w formie prezentacji został błędnie wykonany, student nie potrafi prawidłowo wykonać zadania, Student nie posiada umiejętności prawidłowej interpretacji zjawisk związanych z gospodarką przestrzenną. Nie potrafi wyciągać wniosków, analizować i wyrażać swoich opinii, nie bierze udziału w dyskusji. Na ocenę 3,0 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany, ale zawiera braki w treści. Student nie posiada umiejętności prawidłowej interpretacji zjawisk związanych z gp. Nie potrafi wyciągać wniosków, analizować i wyrażać swoich opinii, nie bierze udziału w dyskusji. Na ocenę 3,5 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany. Student posiada umiejętność prawidłowej interpretacji zjawisk związanych z gp, ale w ograniczonym stopniu. Nie potrafi analizować i wyrażać swoich opinii, nie bierze udziału w dyskusji. Wnioski wyciąga w bardzo ograniczonym stopniu. Na ocenę 4,0 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany. Student posiada umiejętność prawidło-wej interpretacji zjawisk związanych z gp. Potrafi analizować, ale nie wyraża swoich opinii, nie bierze udziału w dyskusji. Potrafi wyciągać poprawne wnioski. Na ocenę 4,5 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany. Student posiada umiejętność prawidło-wej interpretacji zjawisk związanych z gp. Potrafi wyciągać wnioski, analizować, i wyraża w ograniczonym stopniu swoje opinie, bierze udział w dyskusji w ograniczonym stopniu. Na ocenę 5,0 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany. Student posiada umiejętność prawidło-wej interpretacji zjawisk związanych z gp. Potrafi wyciągać wnioski, analizować, wyraża swoje opinie, bierze udział w dyskusji, potrafi zaproponować rozwiązania konkretnych problemów. Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPpgp_U02 Na ocenę 2,0 Student nie posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie Gospodarki przestrzennej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł. Na ocenę 3,0 student posiada bardzo słabą umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie Gospodarki przestrzennej, z wykorzystaniem w bardzo ograniczonym stopniu podstawowych ujęć teoretycznych. Na ocenę 3,5 Student posiada ograniczoną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie Gospodarki przestrzennej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych. Na ocenę 4,0 Student posiada poprawną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie Gospodarki przestrzennej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych. Na ocenę 4,5 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie Gospodarki przestrzennej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także (w ograniczonym stopniu) innych źródeł. Na ocenę 5,0 Student posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim w zakresie Gospodarki przestrzennej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł. Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPpgp_K01, GPpgp_K02 Na ocenę 2,0 Projekt w formie prezentacji został błędnie wykonany, student nie potrafi prawidłowo wykonać zadania, student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, student nie potrafi pracować w grupie i przyjmować w niej różnych funkcji. Na ocenę 3,0 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany, ale student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, student nie potrafi pracować w grupie i przyjmować w niej różnych funkcji. Na ocenę 3,5 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany, student potrafi w ograniczonym stopniu określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, student potrafi pracować w grupie w ograniczonym stopniu, ale nie potrafi przyjmować w niej różnych funkcji. Na ocenę 4,0 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany, student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, student potrafi pracować w grupie, ale nie potrafi przyjmować w niej różnych funkcji. Na ocenę 4,5 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany, student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, student potrafi pracować w grupie i potrafi przyjmować w niej różne funkcje w ograniczonym stopniu. Na ocenę 5,0 Projekt w formie prezentacji został poprawnie wykonany, student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, student potrafi pracować w grupie i potrafi przyjmować w niej różne funkcje (w tym potrafi kierować zespołem) Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPpgp_K03 Na ocenę 2,0 Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. Na ocenę 3,0 Student wykazuje bardzo słabą umiejętność uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności. Na ocenę 3,5 Student wykazuje słabą umiejętność uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności. Na ocenę 4,0 Student wykazuje dobrą umiejętność uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności. Na ocenę 4,5 Student wykazuje bardziej niż dobrą umiejętność uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności. Na ocenę 5,0 Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności. Efekt kształcenia dla przedmiotu – GPpgp_K04 Na ocenę 2,0 Student nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 3,0 Student słabo potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 3,5 Student potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy Na ocenę 4,0 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w poprawny sposób Na ocenę 4,5 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w niewyczerpujący sposób Na ocenę 5,0 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 30 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Różycka-Czas | |
Prowadzący grup: | Julia Gorzelany, Renata Różycka-Czas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.