Ochrona gleb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.OGLEB.SM.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona gleb |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z właściwościami gleb warunkującymi ich przydatność rolniczą, przyczynami i skutkami degradacji, metodami oceny stopnia degradacji, metodami ochrony oraz sposobami badań. Przygotowanie studentów do przeprowadzania klasyfikacji i waloryzacji gleb, przeprowadzania analizy przyczyn i skutków i stopnia degradacji gleb, projektowania rozwiązań związanych z bierną i czynną ochroną gleb w oparciu o zasady prawne. |
Pełny opis: |
Zasoby gleb w Polsce i konieczność ich ochrony Podstawowe pojęcia i regulacje prawne ochrony gleb Ocena stopnia degradacji i dewastacji gleb Źródła i czynniki zagrożeń gleb. Formy degradacji Klasyfikacja i waloryzacja gleb Metody ochrony gleb mineralnych i organicznych Stan zagrożenia degradacją gleb torfowych oraz sposoby ich ochrony Właściwości gleb kształtujące ich produktywność Źródła informacji o glebach i ich stanie, monitoring środowiska glebowego Odporność gleb na degradację Próchnica glebowa i jej prawna ochrona Metale ciężkie w środowisku glebowym, stan zanieczyszczenia gleb Polski metalami ciężkimi Ulepszanie agroekologicznych właściwości gleby Wpływ działalności człowieka na jakość gleby w terenach zurbanizowanych (głównie miasta) oraz sposoby jej ochrony w warunkach miejskich Wpływ jakości gleby na zdrowie człowieka Wpływ rolnictwa na jakość gleb Wpływ gospodarki leśnej na gleby Wpływ przemysłu i gospodarki odpadami na gleby Oddziaływanie komunikacji i transportu na gleby Użytkowanie gleb w kontekście produkcji zdrowej żywności Zagrożenia i problemy ochrony gleb na terenie parków narodowych |
Literatura: |
1. Baran S., Turski S. 1996. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Lublinie 2. Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego. PWN Warszawa 3. Siuta J. 1995. Gleba – diagnozowanie stanu i zagrożenia. Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Posiada podstawową wiedzę dotyczącą konieczności ochrony gleb, zasobów gleb w Polsce i na świecie oraz właściwości mających wpływ na jej produktywność, a także zna przepisy prawne z zakresu ochrony gleb - Zna najważniejsze antropogeniczne zagrożenia środowiska glebowego oraz formy degradacji gleb - Zna podstawowe metody ochrony gleb mineralnych i organicznych - Posiada wiedzę na temat wpływu jakości gleby na jakość żywności i zdrowie człowieka - Posiada wiedzę o źródłach informacji o glebach i ich stanie oraz sposobach ich pozyskiwania. Zna również metody badań oraz oceny właściwości i stopnia degradacji gleb Umiejętności: - Posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji dotyczących zagad-nień związanych z ochroną gleb Kompetencje społeczne: - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspiro-wać i organizować proces uczenia się innych osób |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin ograniczony czasowo |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.