Geodezyjne Urządzanie Terenów Rolnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.GUTR2.NM.IGSUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geodezyjne Urządzanie Terenów Rolnych |
Jednostka: | Katedra Geodezji Rolnej, Katastru i Fotogrametrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką wykonywania kompleksowych prac scalenia i wymiany gruntów, począwszy od opracowania założeń do projektu scalenie gruntów poprzez wszystkie etapy techniczne scalenia gruntów. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką kompleksowych prac urządzeniowo-rolnych. Treści wykładów w semestrze 1 obejmują systemowe, organizacyjne i prawne aspekty tych prac, zasady ich programowania oraz finansowania. Studenci poznają specyfikę i procedurę realizacji projektów scaleniowych wszczynanych na wniosek i z urzędu oraz zasady oceny oddziaływania projektu scaleniowego na środowisko. W dalszej części przedstawiane są techniczne i prawne uwarunkowanie realizacji kompleksowych założeń do projektu scalenia gruntów (zawierających elementy z zakresu odnowy wsi, rozwoju turystyki i rekreacji, gospodarki rolniczymi zasobami wodnymi oraz kształtowania i ochrony krajobrazu wpisujące się w ideę Zintegrowanego Programowania Rozwoju Obszarów Wiejskich. Ćwiczenia projektowe w semestrze 1 oparte są na konkretnych wsiach południowej Polski, w których studenci odbywali praktyki terenowe na studiach inżynierskich, wykonując inwentaryzację terenową oraz zapoznając się z uwarunkowaniami przestrzennymi danej wsi. W oparciu o przeprowadzone prace studialne z zakresu analizy stanu istniejącego rolniczej przestrzeni produkcyjnej, student jest zobowiązany do opracowania kompleksowych założeń do projektu scalenia gruntów w formie graficznej i opisowej. Treści wykładów w semestrze 2 obejmują techniczne i prawne uwarunkowania realizacji procesu scalenia gruntów w oparciu o ustawę o scaleniu i wymianie gruntów. Zapoznawani są z wstępnymi pracami geodezyjnymi niezbędnymi do wszczęcia postępowania scaleniowego. Na przykładzie kolejnych etapów scalenia studenci poznają techniczne oraz geodezyjno - prawne aspekty realizacji tego przedsięwzięcia. Dopełnieniem tej tematyki jest przedstawienie zagospodarowania poscaleniowego oraz zasad oceny efektów prac scaleniowych. Ćwiczenia projektowe w 2 semestrze są kontynuacją procesu scaleniowego rozpoczętego opracowaniem założeń do projektu scalenia gruntów w semestrze 1. Studenci wykonują poszczególne techniczne etapy scalenia gruntów z wykorzystaniem kompleksowego oprogramowania. Realizacja ćwiczeń w całości prowadzona jest w ujęciu cyfrowym. |
Literatura: |
• Hopfer A., Urban M., 1975, Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Wrocław. • Hopper A., Surowiec S. 1983. Kompleksowe ujęcie problemów urządzeniowych terenów rolnych. Geodezja i Kartografia, T. XXXII. • Surowiec S. 1987. Metodyczne ujęcie kompleksowego urządzania obszarów wiejskich. Acta Acad. Rgricult Tech. Olst., ser. Geodaesia et Ruris Regulatio. • Noga K. 1995. Zasady podziału funkcjonalno-przestrzennego obszaru wsi dla potrzeb scaleniowych. Geodezja i Kartografia. • Lech-Turaj B., Noga K., Sanek A. 1997. Metodyczno-technologiczny system realizacji prac związanych z budową autostrad. Metodyka oddziaływania autostrady na grunty rolne i leśne. Szkoła Wiedzy o Terenie Akademii Rolniczej w Krakowie. • Noga K. 2001. Metodyka programowania i realizacji prac scalenia i wymiany gruntów w ujęciu kompleksowym. Szkoła Wiedzy o Terenie Akademii Rolniczej w Krakowie • Akińcza M., Malina R. 2007, Geodezyjne urządzanie terenów rolnych. Wykłady i ćwiczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego we Wrocław, Wrocław. • Sobolewska-Mikulska K., Pułecka A. 2007. Scalenia i wymiany gruntów w rozwoju obszarów wiejskich, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, wydanie I, Warszawa • Wierzchowski M. W. 2007. Przestrzenne, ekonomiczne i społeczne problemy scalania i wymiany gruntów. Kompendium wiedzy - poradnik dla liderów wspólnot samorządowych, Instytut Rozwoju Miast, Kraków • Sobolewska-Mikulska K. 2009. Metodyka rozwoju obszarów wiejskich z uwzględnieniem wybranych procedur geodezyjnych w aspekcie integracji z Unią Europejską, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa • Malina R., Kowalczyk M. 2009, Geodezja katastralna. Procedury geodezyjne i prawne. Przykłady operatów, wydawnictwo Gall, wydanie I, Katowice. • Jagielski A., Marczewska B. 2011. Geodezja w gospodarce nieruchomościami. Tom 3, wydawnictwo Geodpis, Wydanie I, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu geodezji, katastru nieruchomości, geodezji rolnej, prawa rzeczowego i spadkowego przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów oraz kierunków powiązanych. Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną i szczegółową obejmującą zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów. Student ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów o pokrewnych dyscyplin naukowych. Student zna i wykorzystuje podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów. Student ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej. Student ma podstawową wiedze dotyczącą zarządzania projektem. Student potrafi pozyskiwać informacje z baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł oraz integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Student potrafi przygotować opracowanie naukowe oraz prezentację ustną w języku polskim przedstawiające wyniki własnych badań. Student potrafi posługiwać się nowoczesnymi technikami informatycznymi oraz metodami analitycznymi do realizacji typowych zadań inżynierskich, potrafi przeprowadzać pomiary i analizy komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedze z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne. Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi. Student potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii do realizacji zadania. Student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz w zakresie analizy ekonomicznej podejmowania działań inżynierskich. Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy i procesy oraz potrafi zaplanować ulepszenie istniejących rozwiązań technicznych. Student potrafi uwzględniając aspekty pozatechniczne, zaprojektować system urządzeń lub obiekt, oraz realizować ten projekt używając właściwych metod, technik i narzędzi w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia. Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. Student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę oraz egzamin pisemny na koniec drugiego semestru. |
Praktyki zawodowe: |
brak praktyki zawodowej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.