Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geograficzne systemy informacji przestrzennej IV

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.GSIP4.11Z.SI.IGPRX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Geograficzne systemy informacji przestrzennej IV
Jednostka: Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania Geograficznych Systemów Informacyjnych (GIS) w rozwiązywaniu zadań związanych z planowaniem przestrzennym, wykorzystaniem i przekształcaniem oraz ochroną zasobów środowiskowych. Podczas ćwiczeń projektowych studenci zapoznają się z komputerowymi metodami szacowania zasobów i walorów środowiska przyrodniczego. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na praktyczne przykłady zastosowań systemów GIS w modelowaniu i symulacji zjawisk i procesów zachodzących w środowisku.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania Geograficznych Systemów Informacyjnych (GIS) w rozwiązywaniu zadań związanych z planowaniem przestrzennym, wykorzystaniem i przekształcaniem oraz ochroną zasobów środowiskowych. Podczas ćwiczeń projektowych studenci zapoznają się z komputerowymi metodami szacowania zasobów i walorów środowiska przyrodniczego. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na praktyczne przykłady zastosowań systemów GIS w modelowaniu i symulacji zjawisk i procesów zachodzących w środowisku.

Literatura:

1. Jezioro P., Kozak J. 2004. Wprowadzenie do systemów informacji geograficznej - ćwiczenia. Wydawnictwo Instytutu Geografii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków

2. Gotlib D., Iwaniak A., Olszewski R. 2007. GIS – obszary zastosowań. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

3. Gromiec M. 2006. Zastosowanie GIS w meteorologii i gospodarce wodnej. Wydawnictwo IMGW, Warszawa

4. Litwin L., Myrda G. 2007. Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS. Wydawnictwo Helion S.A.

5. Longley P., Goodchild M., Maguire D., Rhind D. 2006. GIS – Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

6. Mularz S. 2004. Podstawy teledetekcji, wprowadzenie do GIS. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków

7. Urbański J., 2009. GIS w badaniach przyrodniczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Zna metody wykonywania złożonych analiz przestrzennych.

Zna bezpośrednie i zdalne (teledetekcyjne) metody pozyskiwania informacji o środowisku.

Zna podstawy modelowania zjawisk i procesów przyrodniczych przy użyciu technologii GIS.

Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą obszarów praktycznych zastosowań technologii GIS.

UMIEJĘTNOŚCI

Potrafi stosować metody GIS w wykonywaniu złożonych analiz przestrzennych. Potrafi wyznaczyć strefy buforowe, wykonać interpolację i geokodowanie danych.

Posiada umiejętności wykorzystania metod GIS w analizie i interpretacji danych teledetekcyjnych. Potrafi zidentyfikować zmiany czasowo-przestrzenne zachodzące w środowisku.

Potrafi formułować hipotezy związane z gospodarką przestrzenną i przy użyciu metod GIS dokonywać ich weryfikacji.

Potrafi przy użyciu metod GIS wykonać proste modelowanie elementów klimatu. Potrafi ocenić skutki społecznoekonomiczne w kontekście zmian klimatu.

Potrafi wykonać proste modelowanie hydrologiczne, skonstruować model zlewni, obliczyć jej parametry. Potrafi wymodelować strefy zalewowe i ocenić skutki społecznoekonomiczne wystąpienia powodzi.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość i głęboką potrzebę ciągłego dokształcania i samodoskonalenia z uwagi na bardzo szybki rozwój technologii GIS oraz teledetekcji satelitarnej.

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zleconego zadania.

Metody i kryteria oceniania:

Rozwiązanie zadania problemowego, zaliczenie projektu.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 12.5 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Wojkowski
Prowadzący grup: Jakub Wojkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)