Geosyntetyki w inżynierii środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.GEOSYN.KD.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geosyntetyki w inżynierii środowiska |
Jednostka: | Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest odpowiednie przygotowanie absolwentów do wiedzy z zakresu stosowania geosyntetyków w praktyce inżynierskiej, poznania ich moż-liwości pod kątem ekonomicznym i ekologicznym. |
Pełny opis: |
Student uczestniczący w zajęciach pozna produkty geosyntetyczne, terminologię wyrobów geotekstylnych zgodnie z obowiązującą normą PN-EN ISO 10318, PN-EN 13251-2002-A1, PN-EN 13249 oraz technologię wytwarzania geosyntetyków. Ponadto zapozna się z kryteriami doboru geosyntetyków. Podczas zajęć przedstawione zostaną Studentowi charakterystyki i właściwości fizyczne, mechaniczne i hydrauliczne geosyntetyków przepuszczalnych i nieprzepuszczalnych. Uzupełnieniem wiadomości teoretycznych będą przykłady i zasady stosowania geosyntetyków w budownictwie. |
Literatura: |
1. Maro L. 2008. Konstrukcje ziemne, zbrojone geosyntetykami w budownictwie drogowym. Poradnik. Wyd. LEMAR 2. Maślanka K., Pielichowski J. 2006. Geosyntetyki w inżynierii i ochronie śro-dowiska. WNT TEZA – podręcznik akademicki. 3. Kossakowski M. 2001. Umacnianie skarp biowłókniną, geosyntetykami i hydroobsiewem. Drogownictwo nr 8, 244-248 4. Wesołowski A., Krzywosz Z. Brandyk T. 2000. Geosyntetyki w konstruk-cjach inżynierskich. Wydawnictwo SGGW Warszawa 5. Bolt A., Duszyńska A. 1998. Kryteria doboru geosyntetyków jako warstw separacyjnych i filtracyjnych. Inżynieria Morska i Geotechnika nr 1, 25-31 6. Holtz R.D., Christopher B.R., Berg R.R. 1998. Geosynthetic design and construction guidelines, FHWA 7. Ingold T.S. 1994. Geotextiles and geomembranes manual. Elsevier Advanced Technology. Oxford 8. PN-EN ISO 13438. 2006 Geotekstylia i wyroby pokrewne – Selekcyjna 9. metoda wyznaczania odporności na utlenianie |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna fizyczne i mechaniczne właściwości materiałów i wyrobów powszechnie stosowanych w budownictwie wodnym, ekologicznym i wiejskim, ma wiedzę o podstawowych technologiach, rozwiązaniach konstrukcyjnych i technicznych elementach budynku, - potrafi dobierać materiały i elementy budowlane i instalacyjne do warunków użytkowania budowli i instalacji, - ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera, w tym jej wpływu na środowisko i związane w tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt uczenia się: Na ocenę 2,0 Student nie potrafi zidentyfikować podejmowanych działań inżynierskich - Student uzyskał mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu; Na ocenę 3,0 Student potrafi zidentyfikować skutki podejmowanych działań inżynierskich - Student uzyskał od 50 do 65% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu; Na ocenę 3,5 Student rozumie istotę działań inżynierskich w środowisku - Student uzyskał od 66 do 75% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu; Na ocenę 4,0 Student ma świadomość problemów środowiskowych i potrzebę podejmowania wieloaspektowych działań w przestrzeni - Student uzyskał od 76% do 85% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu; Na ocenę 4,5 Student ma świadomość problemów środowiskowych i potrzebę podejmowania wieloaspektowych działań w przestrzeni oraz wpływu tych działań na środowisko - Student uzyskał od 86% do 95% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu; Na ocenę 5,0 Student ma świadomość problemów środowiskowych i potrzebę podejmowania wieloaspektowych działań w przestrzeni oraz wpływu tych działań na środowisko. Rozumie problematykę wpływu odpowiedzialności za podejmowane decyzje - Student uzyskał powyżej 95% poprawnych odpowiedzi ze sprawdzianu. |
Praktyki zawodowe: |
Wykład specjalisty z Przedsiębiorstwa Realizacyjnego Inora Sp z o.o. nt. Konstrukcje oporowe z gruntu zbrojonego materiałami geosyntetycznymi będzie uzupełnieniem wiedzy praktycznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.