Fizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.FIZ.FIZYK.NI.IGKGX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizyka |
Jednostka: | Instytut Chemii i Fizyki |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.fizyka.ur.krakow.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podstawy mechaniki klasycznej i relatywistycznej. Podstawy teorii pola sił. Pole grawitacyjne. Geoida . Elementy mechaniki nieba. Pole ładunków. Prąd elektryczny. Fizyczne podstawy mikroelektroniki. Półprzewodniki, złącza półprzewodnikowe. Pole prądów i magnetyczne własności materii.Fale elektromagnetyczne. |
Pełny opis: |
I semestr 1. Elementy matematyki fizycznej. Wektory – rachunek na wektorach, skalary. Układy odniesienia. Transformacja Galileusza i Lorentza. Klasyfikacja ruchów i ich różniczkowy opis. Równanie torów (2h). 2. Dynamika punktu materialnego w układach inercyjnych i nieinercyjnych. Siły bezwładności. Siły rzeczywiste. Ruch obrotowy bryły sztywnej, precesja bąka symetrycznego. Statyka (2h). 3. Praca, moc, energia. Zasady zachowania pędu, krętu, energii. Zderzenia i ich klasyfikacja (2h). 4. Odkształcenia ciał stałych. Ruch harmoniczny tłumiony, wymuszony, składanie drgań. Rozchodzenie się fal w ośrodkach sprężystych. Zjawiska towarzyszące rozchodzeniu się fal. Zjawisko Dopplera (2h). 5. Podstawy teorii pola sił. Strumień pola. Twierdzenie Gaussa i Stokesa. Pole sił centralnych. Pole grawitacyjne. Geoida. Anomalie siły ciężkości. Wahadła, grawimetry. Praca sił zewnętrznych i sił pola. Siła Coriolisa. Elementy mechaniki nieba, prawa Keplera, prędkości kosmiczne (2h). 6. Pole ładunków - charakterystyka. Dielektryk i przewodnik w polu elektrycznym. Kondensatory i ich układy ( 2h). 7. Prąd elektryczny - siła elektromotoryczna ogniwa. Opis mikroskopowy i makroskopowy zjawiska. Prawo Ohma , prawa Kirchhoffa – zastosowanie. Analiza rozkładu prądów i spadków potencjału w obwodzie prądu stałego. Mierniki prądu i napięcia (2h). 8. Fizyczne podstawy mikroelektroniki. Pasmowa teoria ciała stałego. Własności elektryczne materii. Półprzewodniki, złącza półprzewodnikowe i ich zastosowanie - dioda, tranzystor (2h). 9 . Pole prądów - siła Lorentza, siła elektrodynamiczna. Prawo Ampere'a. Prawo Biota - Savarte'a. Zastosowanie praw do obliczania indukcji magnetycznej (2h). 10. Efekt Halla. Prawo Gaussa i jego zastosowanie. Własności magnetyczne substancji, podział substancji magnetycznych. Pętla histerezy dla ferromagnetyków. Pole magnetyczne Ziemi. Roczne i dobowe zmiany inklinacji, anomalie magnetyczne (2h). Razem 20 godz. Szczegółowa tematyka ćwiczeń zawiera następujące zagadnienia: Nr ćwicz. Temat ćwiczenia liczba godz. 1. Pomiar wielkości podstawowych i pochodnych. Pomiary bezpośrednie i pośrednie. Dyskusja błędu. Błąd wielkości mierzonej i wyznaczanej. Przepisy BHP obowiązujące na pracowni fizycznej ( 2h). 2. Przygotowanie do ćwiczeń z mechaniki. Kinematyka i dynamika ruchu postępowego punktu materialnego. Ruch obrotowy bryły sztywnej. Moment siły. Warunki równowagi bryły sztywnej ( 3h). 3. Praca moc energia. Zasady zachowania w fizyce. Ciężar ciała. Pole grawitacyjne. Elementy mechaniki nieba ( 2h). Wyznaczanie ciężaru właściwego ciał stalych.( 2h). 4. Przyspieszenie ziemskie. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego. Wahadło matematyczne i fizyczne. Własności sprężyste ciał. Ruch harmoniczny ( 2h). 5. Przygotowanie do cwiczeń z elektycznosci. Pole elektrostatyczne. Kondensatory i ich układy. Prąd elektryczny stały. Prawo Ohma, prawa Kirchhoffa- rozwiązywanie obwodów elektrycznych Wyznaczanie siły elektromotorycznej i oporu wewnętrznego (4h). 6. Prawa przepływu prądu elektrycznego. Pomiar oporu elektrycznego metodą mostka Wheatstone'a (2 h). 7. Sprawność urządzenia i jej zależność od różnych czynników. Wyznaczanie współczynnika sprawności grzałek (2h). 8 .Przygotowanie do ćwiczeń z elektromagnetyzmu. Pole magnetyczne. Zjawiska elektromagnetyczne. Prąd zmienny. Równania Maxwella. Fale elektromagnetyczne (4h). 9. Charakterystyka obwodów RLC. Zawada. Wyznaczanie współczynnika samoindukcji i pojemności elektrycznej ( 2h). 10. Lampy elektronowe.Wyznaczanie charakterystyk i parametrów triody (2 h). Razem 25 h |
Literatura: |
1. J. Orear, „ Fizyka,” tom 1-2, WNT, Warszawa, 2004. 2. D. Halliday, R. ResnickJ. Walker, "Podstawy fizyki" tom 1-5, PWN, Warszawa , 2003. 3. R.P. Feynman, "Feynmana wykłady z fizyki", PWN, Warszawa, 1974. 4. J. R. Meyer-Arendt "Wstęp do optyki", PWN, Warszawa , 1979. 5. Sz. Szczeniowski , "Fizyka doświadczalna" cz. IV, PWN, Warszawa ,1983. 6. A. Sojecki "Optyka", WSZiP, Warszawa 1980. 7. T. Dryński, "Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki", PWN, Warszawa ,1986 8. Materiały pomocnicze do ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki umieszczone na stronie Katedry Chemii i Fizyki - Fizyka: www.fizyka.ur.krakow.pl |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu fizyki (wykłady plus ćwiczenia laboratoryjme) student powinien: 1. Dostrzegać w otaczającym świecie i opisywać zjawiska fizyczne i własności fizyczne materii, które umożliwiły rozwój życia na Ziemii. 2. Znać podstawowe prawa fizyki opisujace zjawiska zachodzące w świecie mikro- i makroskopowym , umieć je interpretować, powiązać i odnieść do sytuacji z życia codziennego oraz świata przyrody. 3. Posiadać podstawowe wiadomości z przyrodoznawstwa i geofizyki obejmujące fizyczne własności globu ziemskiego oraz procesy zachodzące w litosferze i atmosferze, stanowiące podbudowę do takich dziedzin jak astronomia geodezyjna czy geodezja satelitarna. 4. Potrafić posługiwać się podstawową aparaturą oraz posługiwać się przyrządami laboratoryjnymi (mierniki prądu analogowe i cyfrowe, suwmiarka, śruba mikrometryczna, mikroskop, spektrometr, polaryzator, oscyloskop, refraktometr iitd.) uzyskując w ten sposób podbudowę do posługiwania się aparaturą stosowaną w geodezji. 5. Umieć dokonać analizy otrzymanych wyników,dokonać obliczeń, oszacować błąd pomiaru bezpośredniego i pośredniego metodą różniczki zupełnej oraz metodą pochodnej logarytmiczneja a także błąd średni kwadratowy pomiarów pośrednich. 6. Umieć przedstawić wyniki doświadczenia w formie poprawnego wykresu oraz dokonać jego analizy graficznej i numerycznej. 7. Rozpoznawać rzeczywiste zagrożenia dla życia i zdrowia płynące ze zjawisk fizycznych zachodzących we Wrzechświecie (fale elektromagnetyczne, promieniowanie jonizujące, hałas, ultradźwięki). |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia oceniane będą każdorazowo na ćwiczeniach laboratoryjnych w formie: 1. Kolokwium ustnego z zagadnień dotyczących przeprowadzanego doświadczenia. 2. Sprawozdania z: a) opisem doświadczenia, wynikami pomiarów, b) opracowaniem wyników,sporządzonym wykresem i analizą uzyskanych rezultatów, c) oszacowaniem błędów wielkości mierzonych (pomiarów bezpośrednich) i błędów wielkości wyznaczanych( pomiarów pośrednich), d) porównaniem z wartościami tablicowymi i wnioskami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.