Podstawy ochrony środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.EPS.PODOS.NI.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ochrony środowiska |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze źródłami i rodzajami antropogenicznych i naturalnych zanieczyszczeń poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego. Uświadomienie ich negatywnych skutków dla środowiska oraz sposobów zapobiegania i minimalizacji, co pozwoli na właściwe rozwiązywania problemów inżynierskich dotyczących zarządzania zasobami środowiskowymi uwzględniającymi ich ochronę i gospodarowanie w sposób przyjazny dla środowiska, promujący rozwój zrównoważony. |
Pełny opis: |
PodOchr _W01 - Abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska (atmosfera i jej znaczenie, litosfera i jej znaczenie, hydrosfera i jej znaczenie, biosfera i jej znaczenie). Współzależności między poszczególnymi elementami środowiska. PodOchr _W02, PodOchr _W03 - Zanieczyszczenia i ochrona powietrza atmosferycznego, skutki dla środowiska oraz techniki zapobiegania zanieczyszczeniom atmosfery. PodOchr _W02, PodOchr _W03 - Zagrożenia środowiska wodnego, rodzaje zanieczyszczeń, skutki dla środowiska oraz ochrona i techniki zapobiegania zanieczyszczeniom wód. PodOchr _W02, PodOchr _W03 - Zagrożenia litosfery, rodzaje zanieczyszczeń, skutki dla środowiska oraz ochrona i techniki zapobiegania degradacji litosfery. PodOchr _W02, PodOchr _W03 - Zasady realizacji strategii ochrony żywych zasobów przyrody. Zasady polityki środowiskowej, programy i formy ochrony przyrody. Systemy zarządzania środowiskowego. Ochrona bioróżnorodności. Główne zasady Agendy 21 PodOchr _U01, PodOchr _U02, PodOchr _K02 - Internetowy System Aktów Prawnych jako źródło norm. Sposoby wyszukiwania potrzebnych aktów prawnych. Rocznik statystyczny GUS oraz strony domowe Głównego Inspektora Ochrony Środowiska jako źródła danych środowiskowych. PodOchr _U01, PodOchr _U02, PodOchr _K01 - Wybrane zanieczyszczenia powietrza. Ocena zawartości tych zanieczyszczeń w atmosferze. Graficzna prezentacja zmian zawartości w czasie. Interpretacja przebiegu zmian. PodOchr _U01, PodOchr _U02, PodOchr _K02 - Wybrane metody oceny jakości wód powierzchniowych. Charakterystyka metod oraz zestawienie różnic pomiędzy nimi. Ocena jakości wód w oparciu o zadane pomiary. PodOchr _U01, PodOchr _U02, PodOchr _K02 - Charakterystyka metali w glebach. Wprowadzenie do metody Kabaty-Pendias i wsp. Ocena zawartości metali ciężkich na podstawie własnych danych. PodOchr _K02 - Przegląd i charakterystyka form degradacji gleby. PodOchr _U02 - Przegląd i charakterystyka wybranych metod i technik stosowane w środowisku w celu minimalizacji negatywnych skutków emisji. |
Literatura: |
1. Bartkowski T.,- Kształtowanie i Ochrona Środowiska PWN Warszawa 1981 2. Michajłow W., Zabierowski K. - Ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego. PWN Warszawa - Kraków 1978 3. Kozłowski S., - Gospodarka a środowisko przyrodnicze. PWN Warszawa 1991 4. Kozłowski S. Ekorozwój –wyzwanie XXI wieku. PWN W-wa 2002 5. Ryszkowski L., Bałazy S. – Strategia ochrony żywych zasobów przyrody w Polsce PAN Poznań 1991 6. Bieszczad S., Sobota J. – Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo- rolniczego. Akademia Rolnicza Wrocław 1993 7. Nowicki M. – Strategia ekorozwoju Polski. ARW Grzegorczyk Warszawa 1993 8. Pyłka- Gutowska E. –Ekologia z Ochroną Środowiska. Przewodnik, Oświata Warszawa 2001 9. Żarska B. – Ochrona krajobrazu. Wyd. SGGW Warszawa 2005. 10. Lityński T., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa. WSR Kraków 1972 11. Maciak F. Ochrona i rekultywacja środowiska. SGGW W-wa 1999 12. Siuta J. Gleba, diagnozowanie stanu i zagrożenia. IOŚ W-wa 1995 13. Pullin A. S. 2005. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PodOchr_W01 - Posiada ogólną wiedzę na temat poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego, procesów w nich zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska PodOchr _W02 - Wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. PodOchr _W03 - Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, jego zagrożeniach oraz konieczności ochrony UMIEJĘTNOŚCI PodOchr _U01 - Posiada umiejętność wykonania pod kierunkiem opiekuna prostych zadań badawczych lub projektowych dotyczących szeroko rozumianej ochrony środowiska. PodOchr _U02 - Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie ochrony środowiska. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PodOchr _K01 - Posiada świadomość podnoszenia kompetencji zawodowych oraz wykazuje aktywną postawę wobec problemów kształtowania i ochrony środowiska przyrodniczego PodOchr _K02 - Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia dla przedmiotu – PodOchr_W01, PodOchr_W02, PodOchr_W03 Na ocenę 2,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga mniej niż 65% poprawnych odpowiedzi. Na ocenę 3,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 65% do 72% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 3,5 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 72% do 79% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 4,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 79% do 86% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 4,5 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga od 86% do 93% poprawnych odpowiedzi Na ocenę 5,0 - Na teście jednokrotnego wyboru osiąga ponad 93% poprawnych odpowiedzi Efekt kształcenia dla przedmiotu – PodOchr _U01 Na ocenę 2,0 - Student nie wykonał któregokolwiek z sześciu ćwiczeń. Po wskazaniu braku przez nauczyciela nie potrafi samodzielnie dokończyć ćwiczenie. Na ocenę 3,0 - Student ma wykonane sześć ćwiczeń podlegające zaliczeniu, jednak udział grupy jest większy niż jego samodzielna praca. Na ocenę 3,5 - Student ma wykonane sześć ćwiczeń. Nie podejmuje jednak z nauczycielem rozmowy przy dyskusji wariantów ćwiczenia. Niska staranność wykonania ćwiczenia. Na ocenę 4,0 - Student samodzielnie wykonał sześć ćwiczeń, jednak nie potrafi samodzielnie dokonać analizy jego wariantów, potrzebuje do tego pomocy nauczyciela. Poprawna staranność wykonanych ćwiczeń. Na ocenę 4,5 - Duża samodzielność w realizacji sześciu ćwiczeń. Mała pomoc nauczyciela przy analizie wariantów. Ćwiczenia są wykonane starannie i estetycznie. Na ocenę 5,0 - Potrafi samodzielnie wykonać sześć ćwiczeń. Nie potrzebuje pomocy nauczyciela przy analizowaniu wariantów ćwiczenia. Staranność nie budzi żadnych zastrzeżeń. Efekt kształcenia dla przedmiotu – PodOchr _U02 Na ocenę 2,0 - Nie wykazuje zdolności podejmowania standardowych działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania nawet najprostszych problemów w zakresie ochrony środowiska Na ocenę 3,0 - Wykazuje zdolności podejmowania prostych działań z wykorzystaniem metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania najprostszych problemów z zakresu ochrony środowiska Na ocenę 3,5 - Wykazuje zdolności podejmowania mało skomplikowanych działań z wykorzystaniem metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów służących do rozwiązania prostych problemów z zakresu ochrony środowiska Na ocenę 4,0 - Wykazuje zdolności podejmowania odpowiednich działań pozwalających na rozwiązywanie różnych problemów w zakresie ochrony środowiska, stosując odpowiednie metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały. Na ocenę 4,5 - Wykazuje zdolności podejmowania działań pozwalających na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie ochrony środowiska stosując odpowiednie metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały. Na ocenę 5,0 - Wykazuje zdolności i chęć podejmowania działań pozwalających na rozwiązywanie problemów o różnym stopniu złożoności w zakresie ochrony środowiska wyszukując samodzielnie i stosując odpowiednie metody, techniki, technologie, narzędzia i materiały. Efekt kształcenia dla przedmiotu – PodOchr _K01 Na ocenę 2,0 - Nie rozumie potrzeby podnoszenia kwalifikacji zawodowych Na ocenę 3,0 - Wykazuje słabe rozumienie potrzeby podnoszenia kwalifikacji zawodowych Na ocenę 3,5 - Wykazuje zrozumienie potrzeby podnoszenia kwalifikacji zawodowych, lecz nie podejmuje inicjatywy i działań zmierzających do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy Na ocenę 4,0 - Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych, podejmuje inicjatywę i działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując dalszy rozwój Na ocenę 4,5 - Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych, podejmuje inicjatywę i działania zmierzające do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując i gromadząc informacje o dalszym rozwoju Na ocenę 5,0 - Rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych, podejmuje inicjatywy do podjęcia działań zmierzających do pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, planując dalszy rozwój na podstawie informacji o możliwościach realizacji uprawnień zawodowych, rozwoju naukowym Efekt kształcenia dla przedmiotu – PodOchr _K02 Na ocenę 2,0 - Nie potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem oraz wykazuje postawę aspołeczną demonstrując niechęć do pracy Na ocenę 3,0 - Demonstruje niechęć do pracy lecz podejmuje ją w grupie, nie przyjmuje żadnych funkcji w zespole Na ocenę 3,5 - Potrafi pracować w grupie, lecz nie potrafi kierować małym zespołem Na ocenę 4,0 - Potrafi pracować w grupie i słabo kieruje małym zespołem Na ocenę 4,5 - Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem Na ocenę 5,0 - Potrafi z zapałem pracować w grupie i sprawnie kierować małym zespołem, wykazując przy tym inwencję twórczą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.