Biologia i ekologia I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | I.EPS.BIE01.NI.IISXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia i ekologia I |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania organizmów żywych na poziomie organizmu, populacji, biocenozy i ekosystemu, charakterystyka głównych jednostek systematycznych organizmów żywych, ich znaczenia w przyrodzie i gospodarce oraz omówienie typologii siedlisk i głównych metod ich badania. |
Pełny opis: |
Wykłady Biologia jako nauka zajmująca się życiem. Historia rozwoju biologii. Cechy organizmów żywych. Znaczenie nauk biologicznych w ochronie i kształtowaniu środowiska Pierwiastki biogenne (mikro i makroelementy) - właściwości i rola w organizmach żywych. Właściwości wody i funkcja w organizmie. Budowa i funkcja w organizmie węglowodanów, lipidów, białek i kwasów nukleinowych. Metabolizm. Sposoby oddychania i ich mechanizm. Rodzaje odżywiania się organizmów. Przebieg fotosyntezy, czynniki ograniczające, znaczenie dla życia na Ziemi Podstawowe prawa i zasady dziedziczenia. Geny i mutacje. Genetyka populacyjna. Teoria ewolucji jako podstawowy paradygmat biologii. Główne zasady ewolucji. Specjacja. Zasady systematyki organizmów żywych Ćwiczenia Podstawowe zasady mikroskopowania. Organizacja i funkcjonowanie komórki roślinnej. Budowa tkanek roślinnych i ich rola. Obserwacje mikro i makroskopowe. Sporządzanie rysunków. Budowa morfologiczna i anatomiczna korzeni i pędów. Zróżnicowanie systemów korzeniowych - możliwości zastosowań w inżynierii środowiska. Modyfikacje korzeni i pędu. Obserwacje mikro i makroskopowe. Sporządzanie rysunków. Budowa morfologiczna i anatomiczna liści. Funkcja liścia. Budowa morfologiczna i anatomiczna kwiatów i owoców. Przystosowanie kwiatów do różnych sposobów zapylania. Zależność budowy owoców od sposobu rozsiewania. Metody opisu budowy kwiatu. Obserwacje makroskopowe. Sporządzanie rysunków. Bakterie, glony - budowa, zróżnicowanie systematyczne, występowanie, rola w przyrodzie i znaczenie w gospodarce. Obserwacje mikro i makroskopowe. Sporządzanie rysunków. |
Literatura: |
1. Mackenzie A., Ball S, Virdee S. R. 2005. Ekologia – krótkie wykłady. PWN Warszawa. 2. Pojnar E. i in. 1993. Botanika : teoria i ćwiczenia. Cz. 1, Anatomia, fizjologia roślin. Akademia Rolnicza w Krakowie 3. Pojnar E. i in. 1999. Botanika : teoria i ćwiczenia. Cz. 2, Systematyka roślin. Akademia Rolnicza w Krakowie 4. Krebs C. J. 2011. Ekologia PWN Warszawa 5. Weiner J. 2008. Życie i ewolucja biosfery. PWN Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o pierwiastkach i związkach chemicznych wchodzących w skład organizmów żywych. Zna podstawowe procesy metaboliczne i ich znaczenie dla organizmów i środowiska. Zna podstawowe zasady dziedziczenia. Rozumie znaczenie teorii ewolucji w powstawaniu różnorodności organizmów żywych. Potrafi przedstawić zróżnicowanie systematyczne organizmów żywych. Posiada wiedzę o budowie, wymaganiach siedliskowych i roli w przyrodzie głównych grup roślin. Potrafi opisać znaczenie i możliwości wykorzystania w gospodarce różnych grup organizmów żywych. Rozumie znaczenie różnorodności biologicznej dla prawidłowego funkcjonowania biosfery. Posiada wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu populacji, biocenozy i ekosystemu. Rozumie powiązania troficzne i pozatroficzne pomiędzy populacjami. Zna wpływ czynników abiotycznych na występowanie organizmów. Wskazuje na możliwości modyfikacji tych czynników przez człowieka. Zna najważniejsze sposoby opisu roślinności. Charakteryzuje główne typy siedlisk w Polsce i biomy na świecie. Umiejętności Rozróżnia podstawowe elementy budowy morfologicznej i anatomicznej roślin. Rozpoznaje wybrane gatunki roślin na podstawie budowy morfologicznej i anatomicznej. Potrafi zastosować różne metody oznaczeń roślin. Dobiera metody badawcze do oceny właściwości środowiska przyrodniczego i wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze. Identyfikuje i ocenia wartość przyrodniczą organizmów żywych na różnych poziomach złożoności. Kompetencje społeczne Posiada świadomość odpowiedzialności, oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych oddziaływania człowieka na przy-rodę |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady Test jednokrotnego wyboru Ćwiczenia - Sprawdzian wiedzy - test jednokrotnego wyboru Ocena umiejętności wykonania zadań (dokumentacja w postaci zeszytu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.