Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie zasobów wodnych w środowisku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: I.2s.KZWWS.SM.IISXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie zasobów wodnych w środowisku
Jednostka: Katedra Melioracji i Kształtowania Środowiska
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.ar.krakow.pl/~kmiks/
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami oraz możliwościami kształtowania i ochrony zasobów wodnych w małych zlewniach rzecznych, zwanych małą retencją oraz nabycie przez nich umiejętności sporządzania proretencyjnego zagospodarowania zlewni.

Pełny opis:

W ostatnich dziesięcioleciach, na skutek działań antropogenicznych nastąpiło pogorszenie struktury bilansu wodnego, zwiększyła się częstotliwość występowania ekstremalnych zjawisk suszy i wezbrań powodziowych. Dlatego konieczne jest prowadzenie zintegrowanego (kompleksowego) gospodarowania wodą na terenie małych zlewni, to jest na obszarach, gdzie formują się zasoby wodne. Oprócz zapewnienia niezbędnych ilości wody do nawodnień oraz zaopatrzenia gospodarstw i małych przedsiębiorstw, jego zadaniem jest gromadzenie zasobów wodnych na potrzeby gospodarki rybackiej i małej energetyki, a ponadto w celach rekreacyjnych i ekologicznych dla tworzenia i utrzymania różnorodności biologicznej i krajobrazowej (biotopy wodne) na terenach wiejskich. Zasoby wody o dobrej jakości są jednym z podstawowych warunków zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju terenów wiejskich.

Celem niniejszego kursu jest zapoznanie studentów z metodami oraz możliwościami kształtowania i ochrony zasobów wodnych w małych zlewniach rzecznych, zwanych małą retencją. Pod tym pojęciem rozumie się szeroki wachlarz działań nietechnicznych i technicznych powodujących wzrost ilości i poprawę jakości wody poprzez spowalnianie jej obiegu i związanego z tym obiegu składników chemicznych.

Literatura:

1. Baścik M., Chełmicki W., Korska A., Pociask-Karteczka J., Siwek J. 2006. Zlewnia. Właściwości i procesy. Wydanie drugie, zmienione. Wyd. UJ, Kraków.

2. Borcz B., Pogodziński Z. 1994. Woda w krajobrazie wiejskim, zagrożenia i ochrona. Monografie IV, Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław.

3. Ciepielowski A. 1999. Podstawy gospodarowania wodą. Wyd. SGGW, Warszawa.

4. Dziewoński Z. 1973. Rolnicze zbiorniki retencyjne. PWN, Warszawa.

5. Kardel I., Kupczyk P., Mioduszewski W., Mitraszewska-Ostapowicz A., Okruszko T., Pchałek M. 2011. Mała retencja. Planowanie, realizacja, eksploatacja. Wyd. BIGRAF, Warszawa.

6. Kowalczyk P. i in. 1997. Hierarchia potrzeb obszarowych małej retencji. Mat. Bad. IMGW, nr 19, Warszawa.

7. Marcilonek S. 1994. Eksploatacja urządzeń melioracyjnych. Wyd. AR Wrocław.

8. Mioduszewski W. 1995. Zasady projektowania, budowy i eksploatacji małych zbiorników wodnych. Mat. inf. Nr 32. Wyd. IMUZ Falenty.

9. Mioduszewski W. 2003. Mała retencja. Ochrona zasobów wodnych i środowiska naturalnego. Poradnik. Wyd. IMUZ Falenty.

10. Pływaczyk A., Kowalczyk T. 2007. Gospodarowanie wodą w krajobrazie. Wyd. UP we Wrocławiu.

11. Trybała M. Gospodarka wodna w rolnictwie. PWRiL, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Kzaswod_W01: Ma pogłębioną wiedzę na temat obiegu wody i składników w środowisku, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz zagrożeń wynikających z występowania nadmiarów i niedoborów wody.

Kzaswod W02: Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu kształtowania i retencjonowania zasobów wodnych, typowych technik, technologii i zasad zwiększania retencji oraz ochrony przed powodziami i suszami.

Kzaswod_U01: Potrafi samodzielnie wykorzystywać narzędzia systemów informacji przestrzennych do opracowania charakterystyk fizjograficznych i do rozwiązywania typowych zadań projektowych w zakresie zwiększenia zasobów wodnych w zlewniach rzecznych.

Kzaswod_U02: Potrafi stosując odpowiednie metody obliczeniowe, graficzne i narzędzia inżynierskie opracować studium proretencyjnego zagospodarowania zlewni rzecznej, zawierające m.in. oszacowanie wielkości i jakości zasobów wodnych.

Kzaswod_K01: Ma świadomość wyjątkowej roli wody w środowisku przyrodniczym oraz rozumie jak ważne znaczenie ma racjonalne korzystanie i kształtowanie zasobów wodnych.

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia dla przedmiotu – Kzaswod_W01

Na ocenę 2,0: Student ma niewystarczającą wiedzę na temat obiegu wody i składników w środowisku, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz zagrożeń wynikających z występowania nadmiarów i niedoborów wody i udzielił mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 3,0: Student ma podstawową wiedzę na temat obiegu wody i składników w środowisku, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz zagrożeń wynikających z występowania nadmiarów i niedoborów wody i udzielił 51 do 60% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 3,5: Student ma gruntowną wiedzę na temat obiegu wody i składników w środowisku, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz zagrożeń wynikających z występowania nadmiarów i niedoborów wody i udzielił 61 do 70% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 4,0: Student ma szczegółową wiedzę na temat obiegu wody i składników w środowisku, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz zagrożeń wynikających z występowania nadmiarów i niedoborów wody i udzielił 71 do 80% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 4,5: Student ma ponadprzeciętną wiedzę na temat obiegu wody i składników w środowisku, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz zagrożeń wynikających z występowania nadmiarów i niedoborów wody i udzielił 81 do 90% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 5,0: Student ma dogłębną wiedzę na temat obiegu wody i składników w środowisku, wielkości i jakości zasobów wodnych oraz zagrożeń wynikających z występowania nadmiarów i niedoborów wody i udzielił 91 do 100% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Efekt kształcenia dla przedmiotu – Kzaswod_W02

Na ocenę 2,0: Student ma niewystarczającą wiedzę na temat kształtowania i retencjonowania zasobów wodnych, typowych technik, technologii i zasad zwiększania retencji oraz ochrony przed powodziami i suszami i udzielił mniej niż 50% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 3,0: Student ma podstawową wiedzę na temat kształtowania i retencjonowania zasobów wodnych, typowych technik, technologii i zasad zwiększania retencji oraz ochrony przed powodziami i suszami i udzielił 51 do 60% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 3,5: Student ma gruntowną wiedzę na temat kształtowania i retencjonowania zasobów wodnych, typowych technik, technologii i zasad zwiększania retencji oraz ochrony przed powodziami i suszami i udzielił 61 do 70% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym

Na ocenę 4,0: Student ma szczegółową wiedzę na temat kształtowania i retencjonowania zasobów wodnych, typowych technik, technologii i zasad zwiększania retencji oraz ochrony przed powodziami i suszami i udzielił 71 do 80% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 4,5: Student ma ponadprzeciętną wiedzę na temat kształtowania i retencjonowania zasobów wodnych, typowych technik, technologii i zasad zwiększania retencji oraz ochrony przed powodziami i suszami i udzielił 81 do 90% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Na ocenę 5,0: Student ma dogłębną wiedzę na temat kształtowania i retencjonowania zasobów wodnych, typowych technik, technologii i zasad zwiększania retencji oraz ochrony przed powodziami i suszami i udzielił 91 do 100% poprawnych odpowiedzi na egzaminie ustnym.

Efekt kształcenia dla przedmiotu – Kzaswod_U01

Na ocenę 2,0: Student nie potrafi wykorzystywać narzędzi systemów informacji przestrzennych do opracowania charakterystyk fizjograficznych oraz do rozwiązywania typowych zadań projektowych w zakresie zwiększenia zasobów wodnych w zlewniach rzecznych.

Na ocenę 3,0: Student potrafi przy dużej pomocy prowadzącego zajęcia korzystać z narzędzi systemów informacji przestrzennych do opracowania charakterystyk fizjograficznych oraz do rozwiązywania typowych zadań projektowych w zakresie zwiększenia zasobów wodnych w zlewniach rzecznych.

Na ocenę 3,5: Student potrafi wykorzystując własne materiały oraz instrukcje obsługi korzystać z narzędzi systemów informacji przestrzennych do opracowania charakterystyk fizjograficznych oraz do rozwiązywania typowych zadań projektowych w zakresie zwiększenia zasobów wodnych w zlewniach rzecznych:

Na ocenę 4,0: Student potrafi samodzielnie korzystać z narzędzi systemów informacji przestrzennych do opracowania charakterystyk fizjograficznych oraz do rozwiązywania typowych zadań projektowych w zakresie zwiększenia zasobów wodnych w zlewniach rzecznych.

Na ocenę 4,5: Student potrafi samodzielnie i niezwykle sprawnie korzystać z narzędzi systemów informacji przestrzennych do opracowania charakterystyk fizjograficznych oraz do rozwiązywania typowych zadań projektowych w zakresie zwiększenia zasobów wodnych w zlewniach rzecznych.

Na ocenę 5,0: Student potrafi biegle korzystać z narzędzi systemów informacji przestrzennych do opracowania charakterystyk fizjograficznych oraz do rozwiązywania typowych zadań projektowych w zakresie zwiększenia zasobów wodnych w zlewniach rzecznych.

Efekt kształcenia dla przedmiotu – Kzaswod_U02

Na ocenę 2,0: Studium proretencyjnego zagospodarowania zlewni rzecznej, zawiera poważne błędy merytoryczne.

Na ocenę 3,0: Studium proretencyjnego zagospodarowania zlewni rzecznej, zawiera drobne błędy o charakterze pozamerytorycznym.

Na ocenę 3,5: Studium proretencyjnego zagospodarowania zlewni rzecznej, zostało w całości wykonane prawidłowo ale sposób wykonanie poszczególnych elementów studium pod względem edytorskim i estetycznym pozostawia wiele do życzenia

Na ocenę 4,0: Studium proretencyjnego zagospodarowania zlewni rzecznej, zostało w całości wykonane prawidłowo. Student wykonał poszczególne elementy studium prawidłowo pod względem edytorskim i estetycznym

Na ocenę 4,5: Studium proretencyjnego zagospodarowania zlewni rzecznej, zostało w całości wykonane prawidłowo. Student wykonał wszystkie elementy studium efektownie pod względem edytorskim i estetycznym, stosując większość zasad zalecanych przy opracowaniach technicznych

Na ocenę 5,0: Studium proretencyjnego zagospodarowania zlewni rzecznej, zostało w całości wykonane prawidłowo. Student wykonał wszystkie elementy studium perfekcyjnie pod względem edytorskim i estetycznym, stosując wszystkie zasady zalecane przy opracowaniach technicznych.

Efekt kształcenia dla przedmiotu – Kzaswod_K01

Na ocenę 2,0: Student w formie odpowiedzi ustnej nie potrafi udowodnić, że ma świadomość wyjątkowej roli wody w środowisku przyrodniczym i że rozumie jak ważne znaczenie ma racjonalne korzystanie i kształtowanie zasobów wodnych.

Na ocenę 3,0: Student w formie odpowiedzi ustnej potrafi udowodnić, że ma świadomość wyjątkowej roli wody w środowisku przyrodniczym ale nie do końca rozumie jak ważne znaczenie ma racjonalne korzy-stanie i kształtowanie zasobów wodnych.

Na ocenę 3,5: Student w formie odpowiedzi ustnej potrafi udowodnić, że ma świadomość wyjątkowej roli wody w środowisku przyrodniczym oraz rozumie jak ważne znaczenie ma racjonalne korzystanie i kształtowanie zasobów wodnych.

Na ocenę 4,0: Student w formie odpowiedzi ustnej potrafi przekonywująco udowodnić, że ma świadomość wyjątkowej roli wody w środowisku przyrodniczym oraz rozumie jak ważne znaczenie ma racjonalne korzystanie i kształtowanie zasobów wodnych.

Na ocenę 4,5: Student w formie odpowiedzi ustnej potrafi przekonywująco udowodnić, że ma dogłębną świadomość wyjątkowej roli wody w środowisku przyrodniczym oraz rozumie jak ważne znaczenie ma racjonalne korzystanie i kształtowanie zasobów wodnych. Potrafi przedstawiając rozsądne argumenty rozstrzygać konflikty na styku środowisko przyrodnicze – człowiek.

Na ocenę 5,0: Student w formie odpowiedzi ustnej potrafi przekonywująco udowodnić, że ma dogłębną świadomość wyjątkowej roli wody w środowisku przyrodniczym oraz rozumie jak ważne znaczenie ma racjonalne korzystanie i kształtowanie zasobów wodnych. Potrafi przedstawiając szczegółowe i rozsądne argumenty rozstrzygać konflikty na styku środowisko przyrodnicze – człowiek.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Bogdał
Prowadzący grup: Andrzej Bogdał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Bogdał
Prowadzący grup: Andrzej Bogdał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia projektowe, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Bogdał
Prowadzący grup: Andrzej Bogdał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)