Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia wsi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.ZPS.SOWSI.SM.HZOIX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia wsi
Jednostka: Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekaz wiedzy z zakresu subdyscypliny, umożliwiający socjologiczną analizę i interpretację przemian zachodzących w środowisku wiejskim. Identyfikacja powiązań między społecznymi, ekonomicznymi i kulturowymi zjawiskami obecnymi współcześnie na obszarach wiejskich; dostrzeganie elementów ciągłości w procesach zmian społecznych zachodzących na wsi; rozpoznawanie osobliwości kultury wiejskiej i jej elementów w kulturze narodowej.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: Socjologia wsi.

2. Proces rozwoju, zmiany.

3. Sprzężenie zwrotne, terytorialna nierównomierność rozwoju.

4. Zagrożenia związane z rozwojem.

5. Tradycyjne gospodarstwo chłopskie.

6. Mentalność mieszkańców wsi tradycyjnej.

7. Tradycyjna wiejska społeczność lokalna.

8. Wieś małopolska w drugiej połowie XIX w.

9. Wieś polska w okresie II Rzeczypospolitej.

10.Struktura społeczna wsi w okresie transformacji ustrojowej.

11.Kapitał ludzki i społeczny na wsi.

12.Kapitał kulturowy wsi.

13.Rozwój zrównoważony i endogenny.

14.Rolnictwo ekologiczne.

15.Szanse rozwoju środowisk wiejskich w Europie.

Ćwiczenia:

1. Współczesna kwestia chłopska.

2. Społeczny obraz polskiej wsi.

3. Globalizacja kulturowa.

4. Rynek pracy i bezrobocie na wsi.

5. Problem biedy na wsi.

6. Migracje zarobkowe.

7. Zawód rolnika i jego profesjonalizacja.

8. Dywersyfikacja źródeł dochodów ludności wiejskiej.

9. Współczesna kobieta wiejska.

10.Rodzina chłopska.

11.Stereotypy społeczne na wsi.

12.Rolnictwo ekologiczne.

13.Socjologiczne aspekty bioetyki.

14.Wiedza ekspercka w rozwoju społecznym wsi.

15.Przyszłość polskiej wsi.

Literatura:

Bukraba-Rylska, I., Socjologia wsi polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008.

Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004.

Goodman N., Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Gorlach K., Socjologia obszarów wiejskich, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.

Moskal M., Moskal M., Podstawy socjologii wsi i rolnictwa, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Krakowie, Kraków 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student posiada podstawową wiedzę stanowiącą teoretyczne podstawy subdyscypliny socjologii, jaką jest socjologia wsi;

- student zdobywa wiedzę z zakresu pojęć, teorii oraz specyfiki socjologicznej analizy zjawisk społecznych zachodzących na obszarach wiejskich;

Umiejętności:

- student potrafi umiejscowić historię dyscypliny na tle socjologicznej refleksji dotyczącej życia społecznego;

- student jest w stanie określić kontekst filozoficzny i intelektualny socjologii wsi;

- student dzięki uzyskanej wiedzy na temat socjologii wsi jako dyscypliny naukowej posiada umiejętność analizy zjawisk społecznych zachodzących na obszarach wiejskich.

Kompetencje społeczne:

- student rozumie rolę socjologii oraz socjologa w życiu społecznym; rozumie wieloparadygmatyczność socjologii;

- student cechuje się postawą świadczącą o umiejętności odróżniania refleksji potocznej od naukowej na temat życia społecznego;

- student rozumie znaczenie podstawowych dylematów i kontrowersji związanych z różnymi podejściami do analiz społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

1. obecność na ćwiczeniach;

2. prezentacja wybranej problematyki;

3. aktywność na zajęciach wynikająca z przygotowania się studenta w zakresie omawianej problematyki.

Warunkiem zaliczenia wykładów jest:

1. zaliczenie ćwiczeń;

2. pozytywna ocena z egzaminu pisemnego, na który składają się trzy pytania w formie opisowej.

Bilans nakładu pracy studenta:

– wykłady – 15 godz.

– ćwiczenia – 15 godz.

– egzamin końcowy – 2 godz.

– konsultacje – 4 godz.

Razem: 36 godz. : 25 = 1,44

– przygotowanie do ćwiczeń (dyskusja problemowa) – 15 godz.

– przygotowanie prezentacji multimedialnej – 15 godz.

– przygotowanie do egzaminu – 10 godz.

Razem: 40 godz. : 25 = 1,6

Ogółem: 3,04 = 3 pkt ECTS

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)