Podstawy teriologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZOE.POTE9.SI.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy teriologii |
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Bioróżnorodność ssaków różnych typów środowisk i ich adaptacje. Fauna krajowa ssaków, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych wyginięciem. Podział systematyczny ssaków (Prototheria, Metatheria, Eutheria). Podstawy paleontologii. Fauna krajowa – znaczenie, ochrona gatunkowa. Ślady i tropy ssaków. Podstawy preparowania. |
Pełny opis: |
Wykłady Budowa i czynności życiowe ssaków wolno żyjących (Prototheria, Metatheria, Eutheria) (4 godz.) Pochodzenie i ewolucja ssaków – paleontologia (2 godz.) Adaptacje ssaków do różnych środowisk (aktywny lot, środowisko lądowe i wodne) (7 godz.) Znaczenie gospodarcze ssaków, zagrożenia lokalne i globalne, ochrona gatunkowa (2 godz.) Ćwiczenia Bioróżnorodność ssaków w ujęciu systematycznym (2 godz.) Fauna krajowa (ślady ssaków i ich odczytywanie) (2 godz.) Podstawy preparowania szkieletów ssaków (8 godz.) Znaczenie ogrodów zoologicznych w ochronie gatunkowej ssaków (programy hodowalne) (3 godz.) |
Literatura: |
Kowalski K. Ssaki. Zarys teriologii. PWN 1971 Warszawa Kowalski K. Klucze do oznaczania kręgowców Polski, cz. V, Ssaki Grodziński Z. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN 1967 Warszawa; Falniowski A. Techniki zbioru utrwalania i konserwacji zwierząt. Wydawnictwo Wniwerystetu Warszawskiego. Warszawa 2007 Romanowski J. Śladami zwierząt. PWRiL, Warszawa1998. Głowaciński Z. Polska czerwona księga zwierząt PWRiL 1992 Warszawa Mammalia. PWN 1964 Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje różnorodność gatunkową ssaków w skali globalnej, uwzględniając różnice morfologiczne przedstawicieli poszczególnych rzędów Rozpoznaje gatunki ssaków krajowych Tłumaczy szeroko rozumianą rolę ssaków wolno żyjących w środowisku naturalnym Umiejętności Posługując się wiedzą, nabywa umiejętność rozpoznawania gatunków ssaków z różnych stref klimatycznych Stosuje podstawowe techniki preparowania zwierząt Ocenia rolę ssaków w ekosystemach, także objętych różnymi formami ochrony Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ochrony ssaków Postrzega znaczenie ssaków w różnych sferach działalności człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie (test zamknięty) Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie pisemnego testu. Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.