Podstawy teriologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZOE.9TERI.SL.HZOBX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy teriologii | ||
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej | ||
Grupy: |
Biologia elektywy I stopień Biologia stosowana 3 sem. przedmioty do wyboru Biologia stosowana 4 sem. przedmioty do wyboru |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością ssaków różnych typów środowisk. Przedstawienie fauny krajowej ssaków ze szczególnym uwzględnieniem gatunków zagrożonych wyginięciem. Adaptacje ssaków i ich znaczenie w ekosystemach. |
||
Pełny opis: |
WYKŁADY (15 godz.) 1. Budowa i czynności życiowe ssaków wolno żyjących (Prototheria, Metatheria, Eutheria) 5 godz. 2. Pochodzenie i ewolucja ssaków ? paleontologia 2 godz. 3. Adaptacje ssaków do różnych środowisk (aktywny lot, środowisko lądowe i wodne) 6 godz. 4. Znaczenie gospodarcze ssaków, zagrożenia lokalne i globalne, ochrona gatunkowa 2 godz. ĆWICZENIA (15 godz.) 1. Bioróżnorodność ssaków w ujęciu systematycznym (przegląd rzędów ssaków) 7 godz. 2. Fauna krajowa (ślady ssaków i ich odczytywanie) 2 godz. 3. Podstawy preparowania szkieletów ssaków 2 godz. 4. Znaczenie ogrodów zoologicznych w ochronie gatunkowej ssaków (programy hodowalne) 4 godz. |
||
Literatura: |
Kowalski K. Ssaki. Zarys teriologii. PWN 1971 Warszawa; Kowalski K. Klucze do oznaczania kręgowców Polski, cz. V, Ssaki Grodziński Z. Zoologia. Przedstrunowce i strunowce. PWN 1967 Warszawa; Falniowski A. Techniki zbioru utrwalania i konserwacji zwierząt. Wydawnictwo Wniwerystetu Warszawskiego. Warszawa 2007. Romanowski J. Śladami zwierząt. PWRiL, Warszawa1998. Głowaciński Z. Polska czerwona księga zwierząt PWRiL 1992 Warszawa; Mammalia. PWN 1964 Kraków. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje różnorodność gatunkową ssaków w skali globalnej, uwzględniając różnice morfologiczne przedstawicieli poszczególnych rzędów Rozpoznaje gatunki ssaków krajowych Tłumaczy szeroko rozumianą rolę ssaków wolno żyjących w środowisku naturalnym Umiejętności Posługując się wiedzą, nabywa umiejętność rozpoznawania gatunków ssaków z różnych stref klimatycznych Stosuje podstawowe techniki preparowania zwierząt Ocenia rolę ssaków w ekosystemach, także objętych różnymi formami ochrony Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ochrony ssaków Postrzega znaczenie ssaków w różnych sferach działalności człowieka |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie (test zamknięty) Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie pisemnego testu. Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% |
||
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Kornaś | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.