Herpetologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZOE.9HERP.SL.HZOBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Herpetologia |
Jednostka: | Zakład Zoologii Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z bioróżnorodnością płazów i gadów krajowych i tropikalnych. Rola w środowisku naturalnym i znaczenie dla gospodarki człowieka. Ochrona gatunkowa. Fauna krajowa płazów i gadów na tle fauny europejskiej i światowej. Gatunki spotykane w hodowlach. Biologia zmiennocieplnych czworonogów, najważniejsze zagrożenia środowiskowe oraz znaczenie tych zwierząt jako bioindykatorów. |
Pełny opis: |
WYKŁADY (15 godz.) 1. Systematyka płazów 2 godz. 2. Krajowe gatunki płazów na tle fauny europejskiej 2 godz. 3. Biologia i ekologia płazów 2 godz. 4. Znaczenie płazów i ich ochrona 2 godz. 5. Pochodzenie gadów - podstawy paleontologii 2 godz. 6. Różnorodność gatunkowa żółwi 1 godz. 7. Systematyka gadów - krokodyle, hatterie 2 godz. 8. Bioróżnorodność gatunkowa łuskonośnych na tle fauny krajowej 2 godz. ĆWICZENIA (15 godz.) 1. Morfologia i anatomia płazów. Rozwój osobniczy 3 godz. 2. Rozpoznawanie i rozmieszczenie krajowych gatunków płazów 2 godz. 3. Morfologia i anatomia gadów 2 godz. 5. Rozpoznawanie krajowych gatunków gadów 3 godz. 6. Hodowle terrariowe płazów i gadów 4 godz. 7. Zaliczenie 1 godz. |
Literatura: |
Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Klucz do oznaczania. PWN Warszawa-Poznań. Juszczyk W. 1987. Płazy i gady krajowe (część 1 ? 3). PWN Warszawa. Głowaciński Z., Rafiński J. (red.) 2003. Atlas płazów i gadów Polski. Instytut Ochrony Przyrody PAN w Krakowie oraz Inspekcja Ochrony Środowiska w Warszawie. Herczek A., Gorczyca J. 1999. Atlas i klucz. Płazy i gady Polski. Wydawnictwo Kubajak, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Opisuje różnorodność gatunkową płazów i gadów w skali globalnej - Tłumaczy zależności pomiędzy działalnością człowieka a zagrożeniami dla istnienie gatunków herpetofauny - Wyjaśnia znaczenie fauny krajowej w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka Umiejętności: - Nabywa umiejętności identyfikacji gatunków krajowych oraz rozpoznawania ich siedlisk - Analizuje i określa związek pomiędzy biologią płazów i gadów a ich znaczeniem jako bioindykatorów - Ocenia możliwości wykorzystania wybranych gatunków płazów i gadów w hodowlach terrariowych Kompetencje społeczne: - Rozumie potrzebę ochrony herpetofauny krajowej, dostrzega rolę tych organizmów w aspekcie zanieczyszczeń środowiskowych hodowlach terrariowych - Rozumie potrzebę ochrony herpetofauny krajowej, dostrzega rolę tych organizmów w aspekcie zanieczyszczeń środowiskowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian wiedzy Test otwarty Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.