Etologia stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZHT.ETOL9.NI.HZOBY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etologia stosowana | ||
Jednostka: | Katedra Genetyki, Hodowli i Etologii Zwierząt | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na podstawowe problemy związane z genetycznymi, fizjologicznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami zachowania zwierząt utrzymywanych w zróżnicowanych warunkach chowu. Omówione zostaną typowe formy naturalnego zachowania w kolejnych fazach wzrostu i rozwoju zwierząt jak również w różnych okresach fizjologicznych (okres okołorujowy, ciąża, okres okołoporodowy, laktacja). Procesy uczenia się zwierząt i wykorzystanie tych zdolności w realizacji procesu hodowlanego. Relacje człowiek zwierzę na wolności i w warunkach produkcyjnych. Zróżnicowanie zachowania osobników różnej płci jak też zachowanie zwierząt różnych gatunków w podobnych sytuacjach. Podkreślony będzie praktyczny aspekt wykorzystania typowych form zachowania dla optymalizacji procesów produkcyjnych. |
||
Pełny opis: |
Biologiczne uwarunkowania różnych form zachowania zwierząt Sposoby przekazywania informacji w świecie zwierząt, porozumiewanie się Zachowania agonistyczne i agresywne, hierarchia stadna Cykliczność różnych form zachowania zwierząt, chronobiologia Uczenie (się), trening, tresura Rola zmysłów w chowie zwierząt Uwarunkowania występowania zachowań nietypowych (technopatie i stereotypie) Metodologia prowadzenia obserwacji I badań behawioralnych Osprzęt wykorzystywany do rejestracji zachowania i obróbki danych eksperymentalnych, etogramy Opis i analiza zarejestrowanego materiału badawczego, opracowywanie etogramów Testy behawioralne, ich konstrukcja i praktyczne zastosowanie Reakcja zwierząt na różne bodźce środowiskowe Uczenie się, rozwój zachowań, motywacja, warunkowanie instrumentalne Praktyczne wykorzystanie różnych form zachowania psów w dogoterapii i ratownictwie Kształtowanie środowiska chowu zwierząt zgodnie z wymogami dobrostanu Praktyczne aspekty wykorzystania wyników badań behawioralnych – testy wyboru |
||
Literatura: |
1. Sadowski B. - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN W-wa 2001. 2. Kaleta T. – Zachowanie się zwierząt – zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa 2007. 3. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I. – Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL 1983. 4. Grandin T., Johnson C. Zwierzęta czynią nas ludźmi. Media Rodzina 2011. 5. Grandin T. Zrozumieć zwierzęta. Media Rodzina 2009. 6. Coren Stanley – Inteligencja psów. Książka i Wiedza, W-wa 1997. 7. Lorenz K.Z. – Tak zwane zło, Warszawa 1975. 8. Dröscher V.B. - Reguła przetrwania, PIW W-wa 1982. 9. Nowicki J., Klocek C. - Obserwacje zachowania zwierząt gospodarskich – kilka uwag praktycznych. Przegląd Hodowlany 7, 2009, 26-29. 10. Klocek C. - Osobowość – indywidualizm zwierząt. Trzoda Chlewna 8-9, 2004, 20-22 11. Klocek C. - Genetyczne uwarunkowania zachowania świń. Trzoda Chlewna 7, 2007, 24-26. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Wiedza Określa funkcjonowanie zmysłów i procesy poznawcze u zwierząt, zna zasady uczenia, treningu i tresury zwierząt Charakteryzuje rodzaje zachowań u różnych gatunków zwierząt oraz ich potrzeby behawioralne, Definiuje i opisuje problemy behawioralne u zwierząt, wie jak sobie z nimi radzić Opisuje relacje człowiek – zwierzę i ich wpływ na poziom dobrostanu tych zwierząt Umiejętności Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zachowanie zwierząt. Stosuje testy behawioralne w praktyce Identyfikuje zachowania nietypowe u zwierząt i potrafi im przeciwdziałać Rozpoznaje zależności socjalne zwierząt Stosuje różne metody i techniki rejestracji zachowania zwierząt, potrafi analizować zarejestrowany materiał, opracowuje etogramy Kompetencje społeczne Rozumie problematykę identyfikacji zachowań zwierząt, w tym nietypowych i niepożądanych oraz ich związek z działalnością człowieka Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie - test, do uzyskania pozytywnej oceny należy poprawnie odpowiedzieć na ponad 50% pytań, udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50% |
||
Praktyki zawodowe: |
Wybrane tematy zajęć są realizowane z praktycznym udziałem zwierząt, prakty zawodowych nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Czesław Klocek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na podstawowe problemy związane z genetycznymi, fizjologicznymi i środowiskowymi uwarunkowaniami zachowania zwierząt utrzymywanych w zróżnicowanych warunkach chowu. Omówione zostaną typowe formy naturalnego zachowania w kolejnych fazach wzrostu i rozwoju zwierząt jak również w różnych okresach fizjologicznych (okres okołorujowy, ciąża, okres okołoporodowy, laktacja). Procesy uczenia się zwierząt i wykorzystanie tych zdolności w realizacji procesu hodowlanego. Relacje człowiek zwierzę na wolności i w warunkach produkcyjnych. Zróżnicowanie zachowania osobników różnej płci jak też zachowanie zwierząt różnych gatunków w podobnych sytuacjach. Podkreślony będzie praktyczny aspekt wykorzystania typowych form zachowania dla optymalizacji procesów produkcyjnych. | |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć 1.Etologia – rys historyczny 2.Genetyczne i fizjologiczne podłoże zachowania 3.Metodyka badań etologicznych 4.Rytmy okołodobowe zachowań zwierząt gospodarskich 5.Okres okołoporodowy i przebieg porodu, opieka nad potomstwem 6.Zachowania związane z wyszukiwaniem i pobieraniem paszy oraz wody 7.Antagonizmy i przejawy agresji, hierarchia stadna 8.Uczenie się, zabawy i odpoczynek 9.Zachowanie w warunkach naturalnych 10.Wykorzystanie naturalnych form zachowania w procesach technologicznych 11.Technologiczne uwarunkowania zmian w zachowaniu 12.Interakcje człowiek – zwierzę 13.Specyfika zachowania koni 14.Zachowanie bydła 15.Zachowanie owiec 16.Zachowania trzody chlewnej 17.Specyfika zachowania drobiu | |
Literatura: |
1. Sadowski B. - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN W-wa 2001. 2. Kaleta T. – Zachowanie się zwierząt – zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa 2007. 3. Nowicki B., Zwolińska-Bartczak I. – Zachowanie się zwierząt gospodarskich, PWRiL 1983. 4. Wynne C.D.L., Udell M.a.r. -Tajemnice umysłów zwierząt. COAPE Polska 2013 5. Broom D.M., Fraser A.F. Domestic Animals behaviour and welfare, 4th edition, CABI, 2007. 6. Frans de Waal. Bystre zwierzę. Czy jesteśmy dość mądrzy by zrozumieć mądrość zwierząt? Copernicus Center Press 2016. 7. Trojan M. (red.) – Zachowanie się zwierząt, VIZJA PRESS & IT, Warszawa 2007. 8. Grandin T., Johnson C. Zwierzęta czynią nas ludźmi. Media Rodzina 2011. 9. Grandin T. Zrozumieć zwierzęta. Media Rodzina 2009. 10. Coren Stanley – Inteligencja psów. Książka i Wiedza, W-wa 1997. 11. Lorenz K.Z. – Tak zwane zło, Warszawa 1975. 12. Dröscher V.B. - Reguła przetrwania, PIW W-wa 1982. 13. Dröcher V.B. - Rodzinne gwiazdo, Cyklady 1992 14. Nowicki J., Klocek C. - Obserwacje zachowania zwierząt gospodarskich – kilka uwag praktycznych. Przegląd Hodowlany 7, 2009, 26-29. 15. Klocek C. - Osobowość – indywidualizm zwierząt. Trzoda Chlewna 8-9, 2004, 20-22 16. Klocek C. - Genetyczne uwarunkowania zachowania świń. Trzoda Chlewna 7, 2007, 24-26 | |
Uwagi: |
Efekty kształcenia Wiedza Określa funkcjonowanie zmysłów i procesy poznawcze u zwierząt, zna zasady uczenia, treningu i tresury zwierząt Charakteryzuje rodzaje zachowań u różnych gatunków zwierząt oraz ich potrzeby behawioralne, Definiuje i opisuje problemy behawioralne u zwierząt, wie jak sobie z nimi radzić Opisuje relacje człowiek – zwierzę i ich wpływ na poziom dobrostanu tych zwierząt Umiejętności Potrafi zidentyfikować czynniki wpływające na zachowanie zwierząt. Stosuje testy behawioralne w praktyce Identyfikuje zachowania nietypowe u zwierząt i potrafi im przeciwdziałać Rozpoznaje zależności socjalne zwierząt Stosuje różne metody i techniki rejestracji zachowania zwierząt, potrafi analizować zarejestrowany materiał, opracowuje etogramy Kompetencje społeczne Rozumie problematykę identyfikacji zachowań zwierząt, w tym nietypowych i niepożądanych oraz ich związek z działalnością człowieka Ma świadomość znaczenia odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Czesław Klocek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.