Hodowlane i higieniczne aspekty rozrodu ptaków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZHT.ASPE9.SM.HZOUY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Hodowlane i higieniczne aspekty rozrodu ptaków |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnymi zagadnieniami dotyczącymi rozrodu ptaków domowych. Planowane jest przedstawienie zasad prowadzenia stad reprodukcyjnych różnych gatunków drobiu. Omówienie specyfiki rozrodu związanej z magazynowaniem plemników przez samice. Prezentacja behawioru płciowego, metod oceny i kriokonserwacji nasienia oraz testu penetracji plemników. Przedstawienie wpływu mikroklimatu na wczesne stadia embriogenezy. Opanowanie przez studentów metod oznaczania wieku zamarłych zarodków. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Stada reprodukcyjne kur, indyków i gęsi. Aktualne problemy w rozrodcze. 2. Behawior rozrodczy ptaków a wyniki rozrodu stada. 3.Magazynowanie plemników przez samice ptaków -praktyczne wykorzystanie w technikach wspomaganego rozrodu. 4.Wpływ mikroklimatu w pomieszczeniach dla niosek na wczesne stadia embriogenezy. 5.Wymogi mikroklimatyczne w inkubatorach halowych z uwzględnieniem okresów krytycznych. 6.Awarie technologiczne w inkubacji (przegrzanie, niedogrzanie, niedotlenienie itp.). Ćwiczenia: 1.Wybór, ocena oraz przygotowanie jaj do transportu do zakładu wylęgowego. 2. Obserwacje behawioru rozrodczego w stadkach kur i gęsi. Analiza wyników reprodukcyjnych gęsi na podstawie dokumentacji hodowlanej. 3.Pozyskiwanie ejakulatów od kogutów oraz sztuczna inseminacja samic. 4.Test penetracji plemników in vitro u kur i gęsi. 5.Oznaczanie wieku zamarłych zarodków i jaj niezapłodnionych. 6.Ocena skorup powylęgowych. Badanie zarodków żywych, piskląt oraz ich brakowanie. 7.Zajęcia praktyczne na terenie fermy reprodukcyjnej i zakładu wylęgu drobiu. |
Literatura: |
1. Gumułka M., Rozenboim I. 2013. Mating activity of domestic geese ganders (Anser anser f. domesticus) during breeding period in relation to age, testosterone and thyroid hormones. Animal Reproduction Science, 142: 183– 190. 2. Gumułka M., Rozenboim I. 2015. Breeding period – associated changes in semen quality, concentrations of LH, PRL, gonadal steroid and thyroid hormones in domestic goose ganders (Anser anser f. domesticus). Animal Reproduction Science, 154: 166- 175. 3. Lis M., Sechman A., Pawlak K., Niedziółka J.W., Tombarkiewicz B., Rząsa J. Effects of in ovo exposure to acetylsalicylic acid and hyperthermia on the hatchability and thyroid hormone concentrations in newly-hatched chicks. 2009. Bulletin- Veterinary Institute in Pulawy 53(3):527-534. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Objaśnia zasady i normy obowiązujących w reprodukcji drobiu Polsce Opisuje behawior rozrodczy ptaków Zna techniki wspomaganego rozrodu. Charakteryzuje czynniki środowiskowe i epizootyczne wpływających na wyniki rozrodcze u ptaków Umiejętności: Dobiera ptaki do rozrodu, przeprowadza test penetracji plemników Weryfikuje wyniki reprodukcji Planuje pracę fermy reprodukcyjnej i zakładu wylęgu drobiu Kompetencje społeczne: Wykazuje otwartość na samodzielną pracę ze zwierzętami i materiałem biologicznym Postrzega związek pomiędzy dobrostanem a wynikami reprodukcyjnymi Kreatywny w organizowaniu rozrodu ptaków. Umiejętnie zarządza stadami reprodukcyjnymi |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu Egzamin w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach i ćwiczeniach. Forma – test jednokrotnego wyboru i pytania otwarte. ocena ndst (2,0) <55% prawidłowych odpowiedzi ocena dst (3,0) 55-60% prawidłowych odpowiedzi ocena plus dst (3,5) 61-70% prawidłowych odpowiedzi ocena db (4,0) 71-80% prawidłowych odpowiedzi ocena plus bobra (4,5) 81-90% prawidłowych odpowiedzi ocena bdb (5,0) >90% prawidłowych odpowiedzi Udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.