Immunotoksykologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZHB.IMMU9.SM.HZOUY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Immunotoksykologia |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu będzie charakterystyka działania układu immunologicznego, związki chemiczne jako hapteny i modulatory sygnałów pobudzenia, toksyczne oddziaływanie metali na komórki układu odpornościowego, patofizjologiczne skutki działania immunotoksyn na układ odpornościowy, ocena układu odpornościowego u osobników eksponowanych na immunotoksyny, ocena potencjału immunotoksycznego czynników środowiskowych na zwierzętach. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w immunotoksykologii oraz testami oceniającymi określone składowe układu immunologicznego, a także określającymi stopień narażenia na substancje immunotoksyczne i alergizujące. |
Pełny opis: |
Wykłady: Charakterystyka składników układu odpornościowego Rodzaje odpowiedzi immunologicznej Związki chemiczne jako hapteny i modulatory sygnałów pobudzenia oraz ekspresji genów Mechanizmy toksycznego oddziaływania metali na komórki układu immunologicznego Patofizjologiczne skutki działania immunotoksyn na układ odpornościowy (matwica i apoptoza, immunosupresja, immunostymulacja, alergia) Badania potencjału immunotoksycznego czynników środowiskowych na zwierzętach Zastosowanie badań z zakresu toksygenomiki w immunotoksykologii Ocena potencjału alergizującego białek występujących w roślinach zmodyfikowanych genetycznie Pomiar stężenia cytokin jako wskaźnik odpowiedzi alergicznej na substancje chemiczne Ocena układu odpornościowego u osobników eksponowanych na immunotoksyny środowiskowe Ćwiczenia: Komórki centralnego i obwodowego układu immunologicznego – izolacja leukocytów krwi obwodowej, ocena żywotności i jednolitości uzyskanych leukocytów , odporność wrodzona – ocena aktywności neutrofilów Populacje i subpopulacje limfocytów – testy rozetkowego wykrywania limfocytów T i B Antygeny i przeciwciała – odczyny serologiczne aglutynacji i hemolizy Jakościowa i ilościowa ocena stężenia antygenów na podstawie tworzenia immunoprecypitatów metodą immunodyfuzji radialnej wg Mancini’ego Ilościowa ocena antygenu – immunoelektroforeza rakietowa |
Literatura: |
Gołąb J., Jakubisiak M. Lasek W. Stokłosa T. Immunologia. PWN W-wa 2016. Lutz W., Pałczyński C. Immunotoksykologia. Oficyna Wyd. IMP im. prof. J. Nofera. 2005. Charon K., Świtoński M. Genetyka i genomika zwierząt. PWN W-wa. 2012. Tizard I.R. Veterinary Immunology. Elsevier. 2013. Kanddefer-Szerszeń M. Ćwiczenia z immunologii. Wyd. Marie Curie-Skłodowskiej. 2006. |
Efekty uczenia się: |
Posiada wiedzę o składowych układu odpornościowego, zna rolę układu odpornościowego w przebiegu odpowiedzi immunologicznej, ma ogólną wiedzę o reakcjach obronnych organizmu na działanie czynników środowiskowych i wewnętrznych ustroju, wskazuje zastosowanie badań z zakresu toksygenomiki w immunotoksykologii Rozróżnia i charakteryzuje patofizjologiczne skutki działania immunotoksyn na układ odpornościowy, potrafi dokonać ogólnej oceny układu odpornościowego u osobników eksponowanych na immunotoksyny oraz oceny potencjału immunotoksycznego czynników środowiskowych na zwierzętach, Umie zastosować odpowiednią reakcję immunologiczną, przy użyciu poznanych metod immunocytochemicznych, do identyfikacji komórek układu odpornościowego i produktów reakcji immunologicznych Potrafi dobrać i odpowiednią metodę oraz wykonać ilościową i jakościową ocenę stężenia antygenów Potrafi prawidłowo interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z przeprowadzanych oznaczeń immunocytochemicznych. Rozumie potrzebę i możliwości uczenia się przez całe życie Potrafi kierować i współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role, potrafi odpowiednio określić priorytety i zorganizować czas wykonywanych doświadczeń Dostrzega możliwość wykorzystania badań z zakresu immunotoksykologii w praktyce hodowlanej oraz posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska, ma świadomość konsultacji pomiędzy nauką a praktyką. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - zaliczenie w formie 5 pytań opisowych; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. Ćwiczenia - na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia laboratoryjne i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 40%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.