Awifauna Polski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZDZ.AWIP9.SL.HBIOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Awifauna Polski |
Jednostka: | Katedra Zoologii i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: |
Biologia stosowana I stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest prezentacja zróżnicowania fauny ptaków zasiedlających różne typy siedlisk. Wykazanie wymogów pokarmowych i lęgowych, a także przyczyn i zakresu degradacji siedlisk w Polsce. Wykazanie znaczenia gospodarstw rybackich w zachowaniu zasobów awifauny wodnej. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 godz.) 1. Przegląd systematyczny krajowych gatunków ptaków 2. Ocena statusu populacyjnego awifauny krajowej 3. Gatunki ginące i zagrożone 4. Antropogeniczne przyczyny degradacji siedlisk 5. Znaczenie gospodarstw rybackich dla ochrony ptaków wodnych Ćwiczenia (15 godz.) 6. Metody i techniki rozpoznawania i inwentaryzacji ptaków 7. Waloryzacja siedlisk pod kątem ich przydatności dla ptaków 8. Określenie możliwości użytkowania ptaków 9. Znaczenie ptaków wodnych, w tym grupy ichtiofagów w gospodarstwach rybackich |
Literatura: |
1. Svensson L. (red.) 2012. Przewodnik Collinsa Ptaki, Multico, Warszawa. 2. Gromadzki M. (red.) 2004. Ptaki. Poradnik ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 Min. Środ. Warszawa. 3. Pullin A.S. 2012. Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wydawnictwo Naukowe PWN. 4. Symonides E. 2008. Ochrona przyrody. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. 5. Chylarecki P. 2013. Czynniki kształtujące zmiany liczebności pospolitych ptaków Polski w latach 2000-2012., Muzeum i Instytut Zoologii PAN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: Podstawowe gatunki ptaków występujących w kraju Podstawowe procesy ekologiczne zachodzące na poziomie populacji ptaków Absolwent potrafi: Oszacować przydatność różnych typów siedlisk dla bytowania ptaków Zaprojektować zasady koegzystencji ptaków z gospodarską rolniczą i leśną Absolwent: Świadomy roli ptaków jako narzędzia opisywania stanu środowiska przyrodniczego Wrażliwy na skutki dewastacji środowiska przyrodniczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne z treści prezentowanych na wykładach i realizowanych na ćwiczeniach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania. Udział oceny z treści wykładowych i ćwiczeniowych w ocenie końcowej wynosi odpowiednio 60% i 40%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Okrutniak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Okrutniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Okrutniak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Okrutniak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Okrutniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Okrutniak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Okrutniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.