Żywieniowe metody oddziaływania na rozwój i funkcje układu pokarmowego zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZBZ.ZMO9.SI.HZOBZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Żywieniowe metody oddziaływania na rozwój i funkcje układu pokarmowego zwierząt |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Bioinżynieria zwierząt I stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze sposobami oddziaływania drogą żywieniową na rozwój i funkcję przewodu pokarmowego, a co za tym idzie na efektywność wykorzystania składników pokarmowych oraz pośrednio na wzrost i zdrowie zwierząt. Studenci zapoznają się z przebiegiem rozwoju przewodu pokarmowego u różnych gatunków zwierząt w pierwszych tygodniach życia, w szczególności ssaków, oraz znaczeniem wybranych składników pokarmowych dla prawidłowego przebiegu tego procesu. Ponadto zostaną omówione sposoby żywieniowego oddziaływania na funkcję przewodu pokarmowego u osobników dorosłych różnych gatunków. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje zakres tematyczny: 1. Rozwój układu pokarmowego ssaków 2. Wybrane czynniki żywieniowe a rozwój układu pokarmowego ssaków 3. Wydłużone w czasie oddziaływanie czynników żywieniowych na rozwój i funkcje układu pokarmowego ssaków 4. Czynniki żywieniowe a efektywność trawienia i wchłaniania składników pokarmowych 5. Wpływ wybranych czynników żywieniowych na mikroflorę przewodu pokarmowego 6. Rozwój układu pokarmowego i jego żywieniowa modulacja u ptaków 7. Projekt dodatku żywieniowego |
Literatura: |
Żywienie Zwierząt i Paszoznawstwo. Praca zbiorowa pod red. D. Jamroz. Tom 1, 2, 3, 2001, PWN, Warszawa. Fizjologia noworodka z elementami patofizjologii. Praca zbiorowa pod redakcją W. Skrzypczasa, T. Stefaniaka i R. Zabielskiego. Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 2011. Sterowanie rozwojem układu pokarmowego u nowo narodzonych ssaków. Pod redakcją R. Zabielskiego. PWRiL, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Opisuje grupy systematyczne zwierząt, biologię wybranych gromad bezkręgowców i kręgowców oraz ich ewolucyjne przystosowanie do środowiska, funkcjonowanie ekosystemów, zasady ochrony przyrody i środowiska 2. Rozróżnia budowę komórek i tkanek oraz układów anatomicznych podstawowych gatunków zwierząt gospodarskich i laboratoryjnych, opisuje wybrane procesy fizjologiczne organizmu zwierzęcego; ma wiedzę z zakresu inżynierii tkankowej Umiejętności 1. Potrafi rozpoznawać i izolować poszczególne narządy, tkanki i komórki organizmów roślinnych i zwierzęcych, oceniać ich budowę morfologiczną i strukturę histologiczną. Umie wykonać podstawowe analizy z zakresu oceny parametrów fizjologicznych i biochemicznych organizmów roślinnych i zwierzęcych, a także drobnoustrojów. 2. Potrafi stosować podstawowe techniki badawcze i metody analityczne wykorzystywane w biologii molekularnej, cytogenetyce i inżynierii genetycznej, hodowli komórek i tkanek oraz diagnostyce mikrobiologicznej. 3. Weryfikuje procesy zachodzące na poziomie molekularnym związane ze wzrostem, rozwojem i użytkowością zwierząt; potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny wartości hodowlanej i selekcji zwierząt oraz określić efekt heterozji w programach hodowlanych. 4. Ocenia możliwości wykorzystania metod biotechnicznych stosowanych w hodowli i chowie zwierząt. Potrafi zaproponować odpowiedni sposób żywienia zwierząt, uzasadnić wybór niezbędnych technik analitycznych i systemów oceny jakości i wartości pokarmowej pasz dla różnych gatunków zwierząt. Kompetencje 1. Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bioinżynierii zwierząt oraz szeroko rozumianego rolnictwa. 2. W sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych, jak również własnych działań. 3. Wykazuje się kreatywnością w pracy zespołowej, potrafi przewodzić grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie – test wielokrotnego wyboru; na ocenę pozytywną wymagane co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. Ćwiczenia: Na ocenę pozytywną należy prawidłowo wykonać projekt i odpowiedzieć na 55% pytań; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 40%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CWL
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Górka | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Flaga, Paweł Górka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Górka | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Flaga, Paweł Górka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Górka | |
Prowadzący grup: | Paweł Górka, Samanta Świerk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.