Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Środowisko wodne jako źródło zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.ZBZ.SWZZ9.SM.HZOBZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Środowisko wodne jako źródło zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka
Jednostka: Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa
Grupy: Bioinżynieria zwierząt II stopnia elektywy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Tematem zajęć będą wszelkiego rodzaju zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, związane zarówno z rybactwem, jak i uprawianiem sportów wodnych (szczególnie wędkarstwa), w tym zagrożenia związane z pozyskiwaniem i konsumpcją organizmów

wodnych (naturalne toksyny, pasożyty groźne dla człowieka, substancje chemiczne)

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Zagrożenia związane z wodą

2. Ryby niebezpieczne i trujące

3. Toksyny sinic

4. Pasożyty ryb niebezpieczne dla człowieka

5. Inne zagrożenia natury biologicznej i chemicznej w rybach i przetworach rybnych

6. Zatrucia skorupiakami i mięczakami

Tematyka ćwiczeń:

1. Najgroźniejsze morskie zwierzęta

2. Najgroźniejsze zwierzęta słodkowodne

3. Choroby przenoszone drogą wodną

4. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w rybactwie i sporcie wędkarskim

5. Badanie sanitarno-weterynaryjne ryb, skorupiaków i mięczaków

6. Niebezpieczne potrawy

Literatura:

1. Badanie sanitarno-weterynaryjne ryb, skorupiaków i mięczaków - Jan Uradziński, Beata Wyskok, Małgorzata Gomółka-Pawlicka - Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2006

2. Animal Toxins: Facts and Protocols (Methods and Tools in Biosciences and Medicine) Softcover reprint of the original 1st ed. 2000 Edition; by Herve Rochat (Editor), Marie-France Martin-Eauclaire (Editor)

3. Parasites of Marine Fish and Cephalopods A Practical Guide Textbook © 2019

4. Potential Health Risks of Recreational Fishing in New York City - Andre M. Ramos, Ellen F. Crain - Ambulatory Pediatrics, 1: 252-255, 2001

5. Choroby ryb, Jechy Antychowicz, Wydawca: Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2006

Efekty uczenia się:

WIEDZA - zna i rozumie:

- najważniejsze grupy związków toksycznych występujących w środowisku wodnym, w tym opisuje i charakteryzuje ich oddziaływanie na procesy rozrodu i rozwoju

- czynniki środowiska wodnego i ich oddziaływania na organizmy wodne i lądowe oraz przyczyny chorób, także niebezpiecznych dla człowieka

UMIEJĘTNOŚCI - potrafi:

- wykonywać analizy laboratoryjne i przeprowadzać badanie anatomopatologiczne ryb, posługując się odpowiednimi technikami umożliwiającymi wykrycie pasożytów, bądź innych zagrożeń

- precyzyjnie porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej, korzysta ze zrozumieniem z literatury naukowej; przygotowuje opracowania naukowe, samodzielnie poszerza swoją wiedzę na temat zagrożeń związanych z kontaktem ze środowiskiem wodnym i korzystania z jego zasobów

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:

- korzystania z posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania przez całe życie, organizowania procesów uczenia się innych osób

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładów w formie testu; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55.% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50.%.

Na ocenę pozytywną z ćwiczeń należy odpowiedzieć na minimum 55% .pytań kolokwium zaliczeniowego; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 50% .

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Drąg-Kozak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Drąg-Kozak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Drąg-Kozak
Prowadzący grup: Ewa Drąg-Kozak, Artur Klaczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)