Ochrona środowiska wodnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZBZ.OSW9.SL.HBIOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska wodnego |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Biologia stosowana I stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznają się z różnymi formami ochrony środowiska wodnego mającymi zastosowanie w Polsce i na świecie. Poznają negatywny wpływ antropogeniczny na ekosystemy wodne i sposoby przywracania dobrego stanu ekologicznego. Zostaną także zapoznani z aktualnymi sposobami bioindykacji stanu środowiska wodnego. Będą mieć możliwość samodzielnego poboru i oceny materiału biologicznego w celu sklasyfikowania stanu jakości wody. Nabędą świadomości i odpowiedzialności za ochronę środowiska wodnego w kontekście negatywnych skutków prowadzenia działalności w zakresie bioinżynierii zwierząt. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Zasady ochrony ekosystemów wodnych w Polsce i na świecie. 2.Ustawodawstwo związane z ochroną środowisk wodnych. 3.Negatywne skutki działalności antropogenicznej na ekosystemy wodne. 4.Sposoby ochrony wody i środowiska wodnego i przywracania ich dobrego stanu ekologicznego. 5.Parki i rezerwaty jako forma ochrony środowisk wodnych w Polsce 6.Znaczenie i ochrona zabudowy biologicznej rzek i potoków górskich. 7.Sposoby bioindykacji stanu środowiska wodnego. Cwiczenia: 1.Fitoplankton - znaczenie w środowisku i bioindykacji stanu wód 2.Makrobezkręgowce denne - znaczenie w bioindykacji stanu wód. Obliczanie indeksów biotycznych i bioróżnorodności 3.Makrofity - charakterystyka, znaczenie, metody bioindykacji rzek i jezior z wykorzystaniem makrofitów. 4.Fitobentos - znaczenie i zasady metod bioindykacji rzek i jezior z wykorzystaniem fitobentosu okrzemkowego. 5.Ichtiofauna – wykorzystanie do bioindykacji stanu wód. 6.Zajęcia w terenie - wybór stanowisk na cieku wodnym, pobór prób makrofitów, fitobentosu i makrozoobentosu do bioindykacji, wypełnianie protokołów, próby identyfikacji pobranych organizmów. |
Literatura: |
1. Bieniarz K., Epler P., Chyb J. 2008. Hydrozoologia, Wyd. UR Kraków 2. Jura Cz. 2004. Bezkręgowce. PWN Warszawa, 5-863. 3. Kosztrzeleski, Kolando (red.). 2005. Zintegrowany monitoring środowiska przyrodniczego. Biblioteka Ochrony Środowiska, Warszawa. 4. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik S., Zgoła T. 2010. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek. Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Poznań. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: strategiczne problemy ochrony środowiska wodnego w Polsce i na świecie. Zna regionalne, lokalne i światowe programy ochrony różnych elementów środowiska wodnego: jak jakości wód, organizmów wodnych lub związanych ze zbiornikami wodnymi, roślin i krajobrazu. Posiada wiedzę w zakresie różnych metod ochrony środowiska wodnego. Zna sposoby rekultywacji zasobów wodnych, renaturyzacji zdegradowanych ekosystemów wodnych. Posiada wiedzę w zakresie różnych metod bioindykacji wód. UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: pobrać próby bentosu, okrzemek, makrofitów do oznaczeń biologicznych. Potrafi oznaczyć organizmy roślinne i bezkręgowce wodne wg klucza i przeszeregować je do siedlisk w ekosystemie wodnym. Wykorzystuje wiedzę z zakresu znajomości organizmów wodnych w bioindykacji zbiorników wodnych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: podejmowania ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie bioinżynierii zwierząt oraz szeroko rozumianego rolnictwa na środowisko wodne Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i ochronę środowiska wodnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące - sprawdzian wiedzy - sprawdzian umiejętności - zaliczenie ćwiczeń praktycznych Na ocenę pozytywną należy zaliczyć wszystkie ćwiczenia i odpowiedzieć prawidłowo na przynajmniej 55% pytań kolokwium zaliczeniowego; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 50.% Ocena podsumowująca wykłady - sprawdzian wiedzy - test Zaliczenie w formie testu wyboru; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55.% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50.%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Łuszczek-Trojnar | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Łuszczek-Trojnar | |
Prowadzący grup: | Ewa Łuszczek-Trojnar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.