Ksenobiotyki w środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZBZ.KWS9.SL.HBIOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ksenobiotyki w środowisku |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Biologia stosowana I stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykłady mają na celu scharakteryzowanie oddziaływania na człowieka i zwierzęta wybranych związków obecnych w środowisku zwanych ksenobiotykami. Omówione zostaną substancje wchodzące w skład produktów codziennego użytku takich jak kosmetyki, leki i środki czystości oraz konsekwencje ich przedostania się do organizmu i środowiska. Przedstawione zostanie szkodliwe działanie składników plastiku oraz konsekwencje użytkowania plastikowych opakowań. Omówione zostaną najważniejsze źródła ksenobiotyków, ich bioakumulacja oraz biomagnifikacja w ekosystemach. Przedstawiony zostanie wpływ ksenobiotyków na powstawanie nowotworów, na procesy rozrodu, powstawanie wad rozwojowych, rozwój układu nerwowego, sekrecję hormonów, jak również na procesy cytotoksyczności, proliferacji i apoptozy komórek. Omówiony zostanie mechanizm działania ksenobiotyków (aktywacja receptorów, zaburzenia podstawowych szlaków komórkowych oraz aktywność enzymów metabolizujących ksenobiotyki). |
Pełny opis: |
Po wysłuchaniu wykładów student powinien być w stanie scharakteryzować podstawowe pojęcie ksenobiotyków oraz źródła ich pochodzenia. Będzie umiał wyjaśnić czym zajmuje się toksykologia i jakimi metodami się posługuje. Na wykładach przedstawiony zostanie receptorowy mechanizm działania ksenobiotyków oraz ich metabolizm. Przedstawione zostaną główne grupy ksenobiotyków pochodzenia antropogennego takie jak: dioksyny i polichlorowane bifenyle, katastrofy ekologiczne przez nie spowodowane oraz długotrwałe konsekwencje ich stosowania w przemyśle. Omówiona zostanie historia rozwoju badan nad ksenobiotykami z uwzględnieniem historii stosowania DDT jako najbardziej kontrowersyjnego pestycydu. Omówione również zostaną niebezpieczne dla zdrowia składniki plastiku i niebezpieczeństwo ich powszechnego stosowania w odzieży, opakowaniach, żywności i przedmiotach codziennego użytku. Wykłady zapoznają studenta z ksenobiotykami i związkami stosowanymi jako składniki kosmetyków, leków i środków czystości. Omówione zostaną zaburzenia procesów endokrynnych i rozrodczych wywołane działaniem tych związków. Przedstawiony zostanie problem estrogenizacji środowiska i jej zagrożenia dla zwierząt i ludzi. Omówione zostaną badania dotyczące związku ksenobiotyów z chorobami cywilizacyjnymi takimi jak: niepłodność, otyłość, zaburzenia układu nerwowego i immunologicznego oraz nowotwory. Przedstawione zostaną zagrożenia związane z rozwojem nanotechnologii. Wykłady zapoznają również studentów z naturalnymi ksenobiotykami – fitoestrogenami, ich działaniem i wykorzystaniem |
Literatura: |
Theo Colborn, Dianne Dumanowski, John Myers. Nasza skradziona przyszłość. Amber 1996. 3.Tapiero H, Ba GN, Tew KD.: Estrogens and environmental estrogens. Biomed harmacother. 2002 Feb;56(1):36-44. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student opisuje i definiuje podstawowe zjawiska, procesy biofizyczne i biologiczne zachodzące w organizmach ludzkich i zwierzęcych pod wpływem obecnych w środowisku ksenobiotyków 2. Student objaśnia procesy fizjologiczne i biochemiczne zachodzące w organizmach zwierzęcych pod wpływem ksenobiotyków i związków obecnych w środowisku Umiejętności 1. Student analizuje zjawiska wpływające na zdrowie ludzi i zwierząt oraz stan środowiska naturalnego w aspekcie obecności ksenobiotyków pochodzenia naturalnego i antropogenicznego 2. Student korzysta ze zrozumieniem z literatury naukowej w języku polskim i angielskim, samodzielnie poszerza swoja wiedzę dotyczącą ksenobiotyków obecnych w środowisku Kompetencje społeczne 1. Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się , ciągłego dokształcania przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych 2. Student samodzielnie wyszukuje w literaturze informacje dotyczące wpływu ksenobiotyków obecnych w środowisku na organizmy ludzi i zwierząt, także w językach obcych 3. Student formułuje opinie na temat podstawowych zagadnień biologii, wykorzystuje potrzebę aktualizowania wiedzy kierunkowej na temat związków obecnych w środowisku |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: zaliczenie ma formę pisemną (pytania otwarte); ocenie podlega materiał będący treścią wykładów Zakres ocen: na ocenę 5,0 - >90% poprawnych odpowiedzi na ocenę 4,5 - 81-90% poprawnych odpowiedzi na ocenę 4,0 - 71-80% poprawnych odpowiedzi na ocenę 3,5 - 61-70% poprawnych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójtowicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wójtowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.