Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia ewolucyjna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.ZBZ.BEW9.SI.HZOHZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia ewolucyjna
Jednostka: Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa
Grupy: Zootechnika stacjonarne elektywy I stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z pojęciami związanymi z ewolucją, analizą filogenetyczną, powstaniem życia na Ziemi, pochodzeniem i ewolucją głównych grup ryb - Chondrichthyes, Osteichthyes, Sarcopterygii, Actinopterygii, Teleostei. Omówiona zostanie również ewolucja pokrycia ciała, szczęk, pęcherza pławnego, płetw parzystych oraz żyworodności wśród ryb. Na ćwiczeniach przedstawiona zostanie głównie charakterystyka poszczególnych grup wymarłych bezszczękowców i szczękowców.

Pełny opis:

Wykłady

1. Ewolucja-pojęcia

2. Początki życia na Ziemi

3. Przodkowie ryb

4. Pochodzenie i ewolucja Agnatha

5. Pochodzenie i ewolucja Chondrichthyes

6. Pochodzenie i ewolucja Osteichthyes i Sarcopterygii

7. Pochodzenie i ewolucja Actinopterygii

8. Tendencje ewolucyjne Teleostei

9. Analiza szczęk i ich zawieszenia a ewolucja najwcześniejszych żuchwowców

10. Ewolucja pęcherza pławnego

11. Ewolucja płetw parzystych

12. Ewolucja żyworodności wśród ryb

13. Analiza filogenetyczna

14. Cechy homologiczne I analogiczne

15. Charakterystyka wymarłych bezszczękowców Agnatha

16. Charakterystyka gromady tarczowców Placodermi

Ćwiczenia

1. Analiza filogenetyczna

2. Cechy homologiczne I analogiczne

3. Charakterystyka wymarłych bezszczękowców Agnatha

4. Charakterystyka gromady tarczowców Placodermi

5. Charakterystyka wymarłych grup ryb należących do podgromady zrosłogłowych Holocephali

6. Charakterystyka wymarłych grup ryb należących do podgromady spodoustych Elasmobranchii

7. Charakterystyka gromady fałdopłetwych Acanthodii

8. Charakterystyka wymarłych grup ryb należących do podgromady Chondrostei

9. Charakterystyka wymarłych grup ryb należących do podgromady Neopterygii

10. Charakterystyka wymarłych grup ryb należących do podgromady Coelacanthimorpha

11. Charakterystyka wymarłych grup ryb należących do podgromady Dipnoi

12. Charakterystyka wymarłych grup ryb należących do podgromady Tetrapodomorpha

Literatura:

1. Ginter M. Ryby kopalne. WUW2012

2. Nelson J. S. Fishes of the Word. 2006. John Wiley & Sons, Inc.

3. Szarski H. Historia zwierząt kręgowych. 1990. PWN, Warszawa.

4. Brylińska M. (red.) "Ryby słodkowodne Polski" Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

5. Nowak M., Mendel J. Kosco J., Drąg-Kozak E. , Popek W. Morfological and genetic variability of the genus Gobio in Poland. ECI XIII Kłajpeda 2009 abstract book str . 46

Efekty uczenia się:

WIEDZA - zna i rozumie:

- najważniejsze pojęcia związane z mechanizmami ewolucji ryb. Zna różnice w budowie morfologicznej i anatomicznej wymarłych grup ryb.

- procesy i zmiany zachodzące w biosferze, hydrosferze, atmosferze i litosferze w historii Ziemi

UMIEJĘTNOŚCI - potrafi:

- wyszukiwać, analizować i interpretować główne mechanizmy i tendencje ewolucji ryb

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:

- do kreatywnego działania działania w zespole i potrafi pełnić w nim różne role

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładów w formie testu; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55.% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50.%.

Na ocenę pozytywną z ćwiczeń należy odpowiedzieć na minimum 55% .pytań kolokwium zaliczeniowego; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 50% .

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Drąg-Kozak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-28 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Drąg-Kozak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)