Zarządzanie i marketing
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.ZAIMA.SI.HZOHX.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie i marketing |
Jednostka: | Zakład Ekonomiki i Finansów Przedsiębiorstw |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów marketingu strategicznego, operacyjnego i strategii marketingowych w produkcji zwierzęcej, zarządzania finansami oraz ekonomiki produkcji zwierzęcej (chowu bydła, trzody chlewnej, drobiu, owiec, koni) w gospodarstwie rolnym. |
Pełny opis: |
Program ćwiczeń: 1. Programowanie liniowe: - 2 godz. - metodyka, studium przypadku. 2. Rachunek ekonomiczny: - 2 godz. - rola i znaczenie zarządzania finansami w gospodarstwie, zunifikowany system rachunkowości w gospodarstwach wg. wymogów UE, system FADN 3. Rachunek wyników: - 2 godz.- schematy dla firm, przykłady, analiza statyczna i dynamiczna. 4. Rachunek wyników (c.d.): 2 godz - schematy dla gospodarstwa rolniczego, przykłady, analiza statyczna i dynamiczna. 5. Bilans księgowy: - 2 godz. - bilans otwarcia i zamknięcia, elementy bilansu. 6. Bilans księgowy (c.d.): - 2 godz. - przykłady dla firm i gospodarstw, analiza statyczna i dynamiczna. 7. Bilans księgowy (c.d.): - 2 godz. - zadania, analiza i księgowanie zdarzeń gospodarczych. 8. Zdolność płatnicza: - 2 godz. - poziomy (stopnie) zdolności płatniczej, ocena statyczna i dynamiczna płynności finansowej. 9. Płynność finansowa: - 2 godz. - sprawozdania z przepływów pieniężnych (strumienie finansowe) - metoda dynamiczna (progresywna i odwrotna), wskaźniki - metoda statyczna, analiza wewnętrzna płynności 10. Analiza wskaźnikowa sytuacji finansowej: - 2 godz. - wskaźniki sytuacji majątkowej, zyskowności, płynności - interpretacja, przykłady obliczeń, analiza statyczna i dynamiczna 11. Analiza wskaźnikowa sytuacji finansowej (c.d.): - 2 godz. - wskaźniki zadłużenia, sprawności działania (operacyjności) - interpretacja, przykłady obliczeń, analiza statyczna i dynamiczna 12. Ocena pozycji rynkowej firmy, kapitał obrotowy: - 2 godz. - analiza SWOT, konkurencja (mapa konkurencji), poziom kapitału obrotowego. 13. Wycena wartości firmy: - 2 godz. - metoda księgowa, odtworzeniowa, likwidacyjna, dochodowa. 14. Biznes plan: - 2 godz. - założenia metodyczne, część opisowa, część finansowa. Sprawdzian semestralny: - 2 godz. - zaliczenie ćwiczeń. |
Literatura: |
1. Bednarski L.: Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2002 2. Bień W.: Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2002 3. Dowgiałło Z., Mandecki S.: Ekonomika i organizacja produkcji zwierzęcej. PWN, Warszawa, 1983 4. Filar E., Skrzypek J.: Biznes plan, Poltext, Warszawa 1999 5. Gołębiowski G., Tłaczała A.: Analiza ekonomiczno-finansowa w ujęciu praktycznym, Difin, Warszawa 2005 6. Klepacki B.: Ekonomika i organizacja rolnictwa, PWN, Warszawa 1999 7. Stachak S. Ekonomika agrofirmy, PWN, Warszawa 1998 8. Żmija J. Przedsiębiorczość w agrobiznesie a rozwój obszarów wiejskich w Regionie Małopolski, Kraków 1999 9. Żmija J. i inni: Podstawy ekonomii rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej. Kraków, 1996; 10. Żmija J. i inni: Zarządzanie i marketing w agrobiznesie wobec integracji z Unią Europejską. Kraków, 2000. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu student będzie posiadał wiedzę w zakresie: - marketingu strategicznego, operacyjnego i strategii marketingowych w rolnictwie oraz w agrobiznesie. - zarządzania finansami, rodzajów i obiegu dokumentów finansowych( rachunek wyników, bilans majątkowy, sprawozdanie z przepływów pieniężnych) - oceny pozycji rynkowej firmy, - wyceny wartości firmy, - systemu opodatkowania - podejmowania decyzji w oparciu o analizę finansową |
Metody i kryteria oceniania: |
ćwiczenia- kolokwium zaliczeniowe wykłady- egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.