Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.RWD.SO9.SI.HZOHX.R
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia pracy
Jednostka: Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: ZOOTECHNIKA/ ECTS: 2 / semestr: 9

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI

status: kierunkowy / fakultatywny

Wymagania wstępne: brak

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Socjologia pracy jako nauka; zakład pracy jako organizacja społeczna.

2. Komunikacja w przedsiębiorstwie; kultura organizacyjna.

3. Więź społeczna i psychologiczna pracowników w kontekście integracji grupowej.

4. Grupy pracownicze; role grupowe.

5. Idealny menedżer – psychospołeczne aspekty.

6. Kierowanie zespołem pracowniczym.

7. Motywacja pracowników; typy bodźców skłaniających człowieka do pracy.

8. Umiejętność autokreacji menedżera.

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń z socjologii pracy.

2. Szkolenia i doskonalenie pracowników.

3. Model menedżera na tle rozwoju przedsiębiorstw międzynarodowych.

4. Uwarunkowania pracy na emigracji.

5. Kultura narodowa a praca w przedsiębiorstwach międzynarodowych.

6. Przekonania religijne, orientacje polityczne pracowników i ich wpływ na grupy pracownicze.

7. Partycypacja, delegowanie zadań.

8. Konstruktywny konflikt.

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 32 ECTS** 1,28

w tym:

wykłady – 15 godz.

ćwiczenia – 15 godz.

konsultacje – 1 godz.

egzamin - 1 godz.

praca własna (0,8 ECTS**) 20 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000.

2. Stępień J., Wstęp do socjologii, psychologii i organizacji pracy, Wydawnictwo "eMPi2", Poznań 2000.

3. Sztumski J., Socjologia pracy, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej, Katowice 1999.

Uzupełniająca:

1. Trzeciak M., Socjologia pracy, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2000.

2. Węgrzyniak A., Bielak T. (red.), Praca. Dobro indywidualne i społeczne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy, Katowice 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student uzyskuje ogólną wiedzę na temat procesów, zjawisk zachodzących w środowisku pracy;

- student poznaje mechanizmy, przebieg oraz skutki określonych czynników determinujących zachowania społeczne zachodzące w pracy.

Umiejętności:

- student rozumie mechanizmy rządzące zmianami zachodzącymi w środowisku pracy;

- student posiada umiejętność klasyfikowania i wyjaśniania różnych procesów, zjawisk zachodzących w środowisku pracy.

Kompetencje społeczne:

- student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do analizy zjawisk i problemów społecznych występujących w środowisku pracy;

- student dzięki nabytym umiejętnościom w sposób bardziej świadomy i krytyczny analizuje i interpretuje procesy zachodzące w środowisku pracy.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

egzamin pisemny - pytania problemowe

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ćwiczenia:

Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru.

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia)

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)