Socjologia pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.RWD.SO9.SI.HZOHX.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia pracy |
Jednostka: | Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ZOOTECHNIKA/ ECTS: 2 / semestr: 9 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: kierunkowy / fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z teoriami socjologii jako dyscypliny naukowej. Jest to nauka niezbędna do rozumienia procesów społecznych, gospodarczych i politycznych, ponieważ oferuje wiedzę o różnych typach zbiorowości, instytucji, organizacji, o strukturze społecznej, kulturze, świadomości i zachowaniach zbiorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Socjologia pracy jako nauka; zakład pracy jako organizacja społeczna. 2. Komunikacja w przedsiębiorstwie; kultura organizacyjna. 3. Więź społeczna i psychologiczna pracowników w kontekście integracji grupowej. 4. Grupy pracownicze; role grupowe. 5. Idealny menedżer – psychospołeczne aspekty. 6. Kierowanie zespołem pracowniczym. 7. Motywacja pracowników; typy bodźców skłaniających człowieka do pracy. 8. Umiejętność autokreacji menedżera. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do problematyki ćwiczeń z socjologii pracy. 2. Szkolenia i doskonalenie pracowników. 3. Model menedżera na tle rozwoju przedsiębiorstw międzynarodowych. 4. Uwarunkowania pracy na emigracji. 5. Kultura narodowa a praca w przedsiębiorstwach międzynarodowych. 6. Przekonania religijne, orientacje polityczne pracowników i ich wpływ na grupy pracownicze. 7. Partycypacja, delegowanie zadań. 8. Konstruktywny konflikt. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 32 ECTS** 1,28 w tym: wykłady – 15 godz. ćwiczenia – 15 godz. konsultacje – 1 godz. egzamin - 1 godz. praca własna (0,8 ECTS**) 20 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Januszek H., Sikora J., Socjologia pracy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2000. 2. Stępień J., Wstęp do socjologii, psychologii i organizacji pracy, Wydawnictwo "eMPi2", Poznań 2000. 3. Sztumski J., Socjologia pracy, Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej, Katowice 1999. Uzupełniająca: 1. Trzeciak M., Socjologia pracy, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2000. 2. Węgrzyniak A., Bielak T. (red.), Praca. Dobro indywidualne i społeczne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy, Katowice 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student uzyskuje ogólną wiedzę na temat procesów, zjawisk zachodzących w środowisku pracy; - student poznaje mechanizmy, przebieg oraz skutki określonych czynników determinujących zachowania społeczne zachodzące w pracy. Umiejętności: - student rozumie mechanizmy rządzące zmianami zachodzącymi w środowisku pracy; - student posiada umiejętność klasyfikowania i wyjaśniania różnych procesów, zjawisk zachodzących w środowisku pracy. Kompetencje społeczne: - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do analizy zjawisk i problemów społecznych występujących w środowisku pracy; - student dzięki nabytym umiejętnościom w sposób bardziej świadomy i krytyczny analizuje i interpretuje procesy zachodzące w środowisku pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Samodzielnie lub w grupach studenci wykonują projekt dotyczący wybranej problematyki. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenia dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.