Zaburzenia płodności zwierząt gospodarskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.RAZ.ZABU9.NI.HZONX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia płodności zwierząt gospodarskich |
Jednostka: | Zakład Weterynarii, Rozrodu i Dobrostanu Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest przedstawienie studentom podstawowych zagadnień związanych z zaburzeniami płodności zwierząt, które prowadzą do występowania nieregularnych cyklów rujowych, problemów z zapłodnieniem, utrzymaniem i donoszeniem ciąży. Omawiane będą także zachowania płciowe samic i samców odbiegające od normy. |
Pełny opis: |
1. Zmiany w jajnikach i macicy w przebiegu cyklu rujowego krów. Wyczuwalne zaburzenia w badaniu rektalnym 2. Cysty jajnikowe krów, wpływ na płodność. Postępowanie terapeutyczne 3. Zaburzenia okołoporodowe u krów 4. Aspekty hodowlane i weterynaryjne stanów zapalnych macicy u krów 5. Nieprawidłowości w ukształtowaniu krocza i pochwy u klaczy. Wpływ na płodność 6. Zaburzenia czynności jajników klaczy 7. Stany zapalne macicy - objawy, postępowanie 8. Ciąża bliźniacza i zamieralność zarodków u klaczy 9. Prowokowanie porodów u krów, klaczy i loch 10. Zaburzenia okresu poporodowego. Zatrzymanie łożyska u krów i klaczy |
Literatura: |
1.McKinnon A.O., Voss J.L.: Equine Reproduction. Wyd. lea & Febiger, Fhiladelphia, Londyn, 1993. 2.Zaburzenia płodności zwierząt gospodarskich . Pod redakcją Kust D. i wsp., PWRL Warszawa, 1972 3.Dietz O., Huskamp B: Praktyka kliniczna. Konie. Wyd. Galaktyka, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę z zakresu zaburzeń rozrodu zwierząt gospodaskich. Wybiera podstawowe rodzaje i typy doświadczeń, definiuje zasady, metody i techniki prowadzenia pracy badawczej. Zna pojęcia związane z dojrzałością i zachowaniem płciowym samicy. Posiada wiedzę dotyczącą reprodukcji zwierząt gospodarskich i towarzyszących oraz zna podstawy z zakresu patologii przebiegu ciąży oraz porodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia. 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu w własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.