Unasienianie zwierząt futerkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.RAZ.UZFU9.SM.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Unasienianie zwierząt futerkowych |
Jednostka: | Zakład Anatomii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia: Przygotowanie teoretyczne i praktyczne studentów Wydziału Hodowli i Biologii Zwierząt z metodami pozyskiwania i konserwacji nasienia oraz techniką unasieniania. |
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Historia inseminacji lisów. Korzyści płynące z zastosowania inseminacji Przepisy prawne dotyczące rozrodu i hodowli zwierząt 2 godz. 2. Budowa anatomiczna i histologiczna układu rozrodczego lisów i królików 2 godz. 3. Topografia układu rozrodczego samiczego lisów polarnych i pospolitych (Fermy lisów) 2 godz. 4. Topografia układu rozrodczego samiczego lisów polarnych i pospolitych oraz królic (Fermy królików) 2 godz. 5. Pomieszczenie i sprzęt w procesie unasieniania lisów polarnych i pospolitych 3 godz. 6. Pomieszczenie i sprzęt w procesie unasieniania: królików 2 godz. 7. Dezynfekcja pomieszczeń oraz konserwacja sprzętu 2 godz. TEMATYKA ĆWICZEŃ 1. Zasadnicze czynności procesu unasieniania. Ustalenie optymalnego momentu unasieniania samic Rygory przy stosowaniu detektora rui 1 godz. 2. Pobieranie nasienia od samców lisów hodowlanych: Wybór samca. Technika pobierania nasienia Ocena nasienia 2 godz. 3. Pobieranie i ocena nasienia od samców królików (Ferma królików) 2 godz. 4. Konserwacja nasienia lisów i królików 2 godz. 5. Rozrzedzalniki i rozcieńczanie nasienia lisów Rozrzedzanie nasienia królików 2 godz. 6. Technika inseminacji lisic i królic 2 godz. 7. Ćwiczenia praktyczne na fermach lisów 2 godz. 8. Ćwiczenia praktyczne na fermie królików |
Literatura: |
Szeleszczuk O., Inseminacja hodowlanych lisów polarnych I pospolitych PODR, Boguchława, 2007. K?nig H.E., Liebech H-G., Anatomia zwierząt domowych. Kolorowy atlas i podręcznik. Galaktyka, 2008. Farstad W. Periovulatory endocrinology, oocyte maturation, fertilization and fertility in the female blue fox (Alopex lagopus), NVC, Oslo, 1993. Tausen A-H., Valtonen M., Reproduction in carnivorous fur bearing animals. Nordiska Jordbuksforskkares Forening, NIF-Utredning /Raport nr 75, 1992 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje i rozróżnia różnice w budowie układów płciowych samic i samców zwierząt futerkowych, zna fizjologiczne podstawy rozrodu zwierząt Zna zasady żywienia zwierząt futerkowych w poszczególnych fazach cyklu płciowego Posiada znajomość i zasady hodowli fermowych lisów oraz królików Charakteryzuje czynniki wpływające na efektywność rozrodu i odchowu zwierząt futerkowych Zna korzyści i zagrożenia wynikające z hodowli fermowej zwierząt futerkowych dla środowiska Umiejętności Opisuje budowę i funkcjonowanie narządów układu rozrodczego i dokrewnego oraz ich wpływ na zachowanie płciowe i instynkt macierzyński zwierząt Potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednią metody oceny i doboru zwierząt futerkowych Potrafi ocenić możliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w rozrodzie zwierząt futerkowych Potrafi projektować odpowiednie pomieszczenia do utrzymania dla hodowlanych zwierząt futerkowych Potrafi rozpoznać stan zdrowia samic i samców stada reprodukcyjnych Potrafi opracować programy profilaktyczne podczas pozyskiwania nasienia i zabiegu unasieniania Kompetencje społeczne Wykazują aktywność w upowszechnianiu metod wspomaganego rozrodu Ma świadomość odpowiedzialności za dobrostan zwierząt fermowych Potrafi powiązać najnowsze osiągnięcia nauki z hodowlą fermową Potrafi zadbać o bezpieczeństwo własne oraz osób obecnych podczas wykonywa niania zabiegów unasieniania |
Metody i kryteria oceniania: |
Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia. 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.