Bioterroryzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.RAZ.TERR9.SL.HZOBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioterroryzm |
Jednostka: | Zakład Anatomii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Charakterystyka przedmiotu: XXI wiek, w związku z rozwojem terroryzmu światowego, niesie za sobą realne zagrożenie atakiem bioterrorystycznym. Wiedza studentów na temat podstawowych patogenów mogących mieć zastosowanie w sytuacji ataku bioterrorystycznego jest mała W ramach elektywu zostanie przedstawiona historia stosowania broni biologicznej, charakterystykę patogenów stosowanych do ataku bioterrorystycznego i podstawowe objawy chorobowe |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. Podstawy epidemiologii i epizootii zakaźnej (epidemia, pandemia, endemia, ogniwa łańcucha epidemiologicznego - rezerwuar zarazka, źródło i drogi zakażenia, nosicielstwo, przenosiciele ? 1 godz. 2. Warunki zaistnienia oraz przebieg choroby zakaźnej (wrota zakażenia, okres wylęgania, zapadalność, zachorowalność). Dochodzenie epidemiologiczne Metody zapobiegania i zwalczania epidemii (kordon sanitarny, kwarantanna) ? 2 godz.. 3. Choroby odzwierzęce (leptospiroza, wścieklizna, wąglik, gruźlica, borelioza), zakażenia endogenne, zakażenia mieszane. Zabezpieczenie przeciwepidemiczne w przypadku wystąpienia chorób wysoce zaraźliwych ? 2 godz. 4. Współczesne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne. Historia stosowania broni biologicznej. Istota bioterroryzmu. (2 godz.) 5. Czynniki zakaźne, które potencjalnie mogą być użyte jako broń biologiczna. Zagrożenia związane z zakażeniem tularemią. Zagrożenia związane z zakażeniem dżumą i cholerą. Wirusowe gorączki krwotoczne. Wirus ospy (2 godz.) 6. Egzotoksyny wytwarzane przez bakterie Bacillus anthracis oraz Clostridium botulinum. Inne substancje biologiczne, które potencjalne mogą być wykorzystane jako broń biologiczna. Egzotoksyny bakterii z rodzajów Staphylococcus (neurotoksyny, enterotoksyny); mykotoksyny (2 godz.) 7. Organizacje powołane do walki z terroryzmem, akty prawne związane z eliminacją broni biologicznej. Światowy monitoring zakażeń. Zagadnienia związane z rozpoznaniem ataku bioterrorystycznego. Współczesne techniki diagnostyczne. (2 godz.) 8. Zasady postępowania w przypadku zajścia ataku terrorystycznego z użyciem broni biologicznej: sposoby wykrywania i identyfikacji użytego czynnika, przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Szczepienia. (2 godz.) |
Literatura: |
1. Chomiczewski K, Kocik J.,, Szkoda T., Bioterroryzm Zasady postępowania lekarskiego, PZWL, 2002 2. Smolek I., Skalnik Ch. Langbein K., Bioterroryzm. Muza, 2003, |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada podstawą wiedzę z zakresu biologii molekularnej i modyfikacji genetycznej drobnoustrojów i ich wykorzystania jako groźna broń biologiczna przez terrorystów Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć z zakresu zagrożeń zdrowotnych związanych z możliwościami ataku bioterrorystycznego Analizowania skutków skażenia drobnoustrojami chorobotwórczymi środowiska Posiada ogólną wiedzę o technikach diagnostycznych do identyfikowania broni biologicznych Zna zagrożenie zdrowia własnego Umiejętności Zna zagrożenia zdrowia człowieka spowodowane przez nieetyczne postępowanie Kompetencje społeczne Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się i uczenia przez całe okres pracy zawodowej Rozumie znaczenie odpowiedzialności za zdrowie i życie przy wykonywaniu badań z materia W razie potrzeby potrafi wyszukać informacje związane z zagrożeniem bronią biologiczną i zapobieganiem skutkom ich użycia. Rozumie potrzebę informowania wiedzy o zagrożeniach o chorobach odzwierzęcych w pracy zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia. 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.