Bioterroryzm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.RAZ.BTE9.SL.HBIOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioterroryzm |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: |
Biologia stosowana I stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W związku z rozwojem terroryzmu światowego, niesie za sobą realne zagrożenie atakiem bioterrorystycznym. Wiedza studentów na temat podstawowych patogenów mogących mieć zastosowanie w sytuacji ataku bioterrorystycznego jest mała W ramach elektywu zostanie przedstawiona historia stosowania broni biologicznej, charakterystykę patogenów stosowanych do ataku bioterrorystycznego i podstawowe objawy chorobowe |
Pełny opis: |
1. Podstawy epidemiologii i epizootii zakaźnej (epidemia, pandemia, endemia, ogniwa łańcucha epidemiologicznego - rezerwuar zarazka, źródło i drogi zakażenia, nosicielstwo, przenosiciele 2. Warunki zaistnienia oraz przebieg choroby zakaźnej (wrota zakażenia, okres wylęgania, zapadalność, zachorowalność). Dochodzenie epidemiologiczne Metody zapobiegania i zwalczania epidemii (kordon sanitarny, kwarantanna) 3. Choroby odzwierzęce (leptospiroza, wścieklizna, wąglik, gruźlica, borelioza), zakażenia endogenne, zakażenia mieszane. Zabezpieczenie przeciwepidemiczne w przypadku wystąpienia 2chorób wysoce zaraźliwych 4. Współczesne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne. Historia stosowania broni biologicznej. Istota bioterroryzmu. 5. Czynniki zakaźne, które potencjalnie mogą być użyte jako broń biologiczna. Zagrożenia związane z zakażeniem tularemią. Zagrożenia związane z zakażeniem dżumą i cholerą. Wirusowe gorączki krwotoczne. Wirus ospy. 6. Egzotoksyny wytwarzane przez bakterie Bacillus anthracis oraz Clostridium botulinum. Inne substancje biologiczne, które potencjalne mogą być wykorzystane jako broń biologiczna. Egzotoksyny bakterii z rodzajów Staphylococcus (neurotoksyny, enterotoksyny); mykotoksyny. 7. Organizacje powołane do walki z terroryzmem, akty prawne związane z eliminacją broni biologicznej. Światowy monitoring zakażeń. Zagadnienia związane z rozpoznaniem ataku bioterrorystycznego. Współczesne techniki diagnostyczne. 8. Zasady postępowania w przypadku zajścia ataku terrorystycznego z użyciem broni biologicznej: sposoby wykrywania i identyfikacji użytego czynnika, przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Przeciwdziałanie skutkom użycia broni biologicznej. Szczepienia Realizowane efekty nauczania; H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_W01 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_W02 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_W03 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_W04 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_W05 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_U01 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_K01 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_K02 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_K03 H.ZAZ.BTE9.SL.HBIOY_K04 |
Literatura: |
1. Chomiczewski K, Kocik J.,, Szkoda T., Bioterroryzm Zasady postępowania lekarskiego, PZWL, 2002 2. Smolek I., Skalnik Ch. Langbein K., Bioterroryzm. Muza, 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada podstawą wiedzę z zakresu biologii molekularnej i modyfikacji genetycznej drobnoustrojów i ich wykorzystania jako groźna broń biologiczna przez terrorystów Definiowanie i rozumienie podstawowych pojęć z zakresu zagrożeń zdrowotnych związanych z atakiem bioterrorystycznym Analizowania skutków skażenia drobnoustrojami chorobotwórczymi środowiska Posiada ogólną wiedzę o technikach diagnostycznych do identyfikowania broni biologicznych Umiejętności Zna zagrożenia zdrowia człowieka spowodowane przez nieetyczne postępowanie Kompetencje społeczne Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się i uczenia przez całe okres pracy zawodowej Rozumie znaczenie odpowiedzialności za zdrowie i życie przy wykonywaniu badań z materia W razie potrzeby potrafi wyszukać informacje związane z zagrożeniem bronią biologiczną i zapobieganiem skutkom ich użycia. Rozumie potrzebę informowania wiedzy o zagrożeniach o chorobach odzwierzęcych w pracy zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia w formie ustnej prezentacji na zaproponowane tematy oraz odpowiedzi na pytania z zakresu wykładu oraz zawartych w przygotowanej przez studenta prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Szeleszczuk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Szeleszczuk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Szeleszczuk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Szeleszczuk | |
Prowadzący grup: | Olga Szeleszczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.