Biologia i hodowla zwierząt futerkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.RAZ.BHZF9.SL.HBIOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia i hodowla zwierząt futerkowych |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: |
Biologia stosowana I stopnia elektywy |
Punkty ECTS i inne: |
4.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć omówione zostaną warunki życia i formy zachowań zwierząt futerkowych w ich naturalnym środowisku i w warunkach fermowych. Przedstawione będą grupy zwierząt, z których wywodzą się hodowlane zwierzęta futerkowe. Studenci poznają również innych przedstawicieli rodziny Canidae, Mustelidae oraz rzędu Rodentia. Omówiony zostanie behawior zwierząt futerkowych, ich rozród w warunkach naturalnych i fermowych. Omówione zostaną przystosowania ssaków do trybu życia i adaptacja gatunków obcych do ekosystemów Polski. Studenci nauczą się rozpoznawać skóry różnych gatunków zwierząt oraz oceniać cechy jakościowe okrywy włosowej i wpływające na nie czynniki. Zapoznają się z zapotrzebowaniem pokarmowym zwierząt w warunkach naturalnych i fermowych. Studenci zdobędą wiedzę pozwalającą rozpoznawać gatunki, orientować się w ich przynależności systematycznej, preferencjach pokarmowych, siedliskowych oraz areale występowania, rozpoznać je i ich ślady w środowisku naturalnym. |
Pełny opis: |
WYKŁADY Gospodarcze znaczenie hodowli zw. futerkowych. Wolno żyjące i hodowlane gatunki zwierząt futerkowych. Charakterystyka odmian barwnych. Mięsożerne gatunki zwierząt futerkowych. Roślinożerne gatunki zwierząt futerkowych. Strategie pokarmowe i specyfika trawienia roślinożernych i mięsożernych zw. futerkowych. Czynniki wpływające na rozród zwierząt futerkowych. Metody Biotechnologiczne wspomagające rozród zwierząt futerkowych. Adaptacje zwierząt futerkowych do ziemnowodnego trybu życia. Zwierzęta futerkowe – gatunki obce i „inwazyjne”. Egzotyczne zw. futerkowe. Ćwiczenia terenowe (ZOO Kraków) Organizacja hodowli królików. Ćwiczenia terenowe (IZ-PIB Balice). Organizacja hodowli nutrii. Ćwiczenia terenowe (CBiE Rząska). Choroby zwierząt futerkowych. Ekologiczna rola ferm. Dobrostan na fermach zwierząt futerkowych. Zaliczenie przedmiotu (test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń). ĆWICZENIA Budowa włosa i skóry. Struktura i cechy okrywy włosowej. Ocena i rozpoznawanie skór zwierząt futerkowych. Genetyczne podstawy dziedziczenia barwy okrywy włosowej. Charakterystyka rodzin Canidae i Mustelidae. Charakterystyka gryzoni i zajęczaków. Preferencje pokarmowe i specyfika trawienia zw. roślinożernych Preferencje pokarmowe i specyfika trawienia zw. mięsożernych Specyfika rozrodu mięsożernych zwierząt futerkowych. Specyfika rozrodu roślinożernych zwierząt futerkowych. Rozpoznawanie śladów popularnych gatunków zwierząt futerkowych w terenie (Puszcza Dulowska lub Dol. Potoku Rudno). Egzotyczne zw. futerkowe (ZOO Kraków). Organizacja hodowli królików (IZ-PIB Balice). Organizacja hodowli nutrii (CBiE Rząska). Ochrona zdrowia zwierząt futerkowych. Za i przeciw hodowli zwierząt futerkowych - panel dyskusyjny. Zaliczenie przedmiotu (test zaliczeniowy z wykładów i ćwiczeń) |
Literatura: |
Podstawowa 1. Kuźniewicz J., Filistowicz A. Chów i hodowla zwierząt futerkowych, wyd. AR Wrocław, 1999. 2. Kaleta T.: Zachowanie się zwierząt. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2003 Uzupełniająca 1. Kuźniewicz J.: Dzikie psy. Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2004 2. Okarma H., Tomek A.: Łowiectwo. Wyd. H2O, 2008. 3. Sillero-Zubiri C., Hoffmann M., Macdonald D. W. Canids: Foxes, Wolves, Jackals and Dogs. IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK. 2004. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: Potrafi nazwać i rozróżnić dziko żyjące i hodowlane gatunki zwierząt futerkowych oraz wytłumaczyć ich rolę w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka. Student jest w stanie scharakteryzować budowę włosa i skóry, objaśnić jej strukturę oraz zdefiniować cechy okrywy włosowej. Potrafi scharakteryzować czynniki wpływające na rozród zwierząt futerkowych oraz ich zapotrzebowanie pokarmowe w warunkach naturalnych i hodowlanych. Student jest w stanie opisać różne wzorce behawioralne zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i fermowym z uwzględnieniem zachowań świadczących o zachwianym dobrostanie. Student jest w stanie wytłumaczyć rolę jaką odgrywają gatunki obce w nowym ekosystemie oraz scharakteryzować przystosowania zwierząt futerkowych do różnych warunków siedliskowych. UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: Potrafi oceniać i rozpoznawać skóry różnych gatunków zwierząt futerkowych oraz szacować prawdopodobieństwo dziedziczenia barwy okrywy włosowej w różnych wariantach kojarzenia osobników o różnym genotypie. Student umie przeprowadzić inwentaryzację przyrodniczą niewielkiego obszaru pod kątem występowania w nim pospolitych gatunków zwierząt futerkowych, rozpoznać ich ślady i sporządzić sprawozdanie z przeprowadzonych badań. Student umie ocenić preferencje i zapotrzebowanie pokarmowe zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i warunkach fermowych. Potrafi planować rozród zwierząt futerkowych uwzględniając specyfikę gatunkową. Potrafi dbać o zdrowie zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych Student potrafi analizować i oceniać warunki utrzymania zwierząt futerkowych na fermach i ogrodach zoologicznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: Student potrafi pracować zespołowo przyjmując różne role w grupie, jest świadom odpowiedzialności za efekt pracy zespołu. Student formułuje opinie na temat roli zwierząt futerkowych w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka ze szczególnym uwzględnieniem hodowli fermowej. Samodzielnie wyszukuje informacji pozwalających na podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W trakcie zajęć terenowych potrafi zadbać o bezpieczeństwo swoje i kolegów, w razie konieczności udziela współuczestnikom zajęć pomocy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach i ćwiczeniach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 75%. Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia i przygotować sprawozdanie z inwentaryzacji przyrodniczej 25%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Łapiński, Piotr Niedbała | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.