Prawodawstwo, zarządzanie i marketing w gospodarce rybnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.PZMGR.SI.HRBRX.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawodawstwo, zarządzanie i marketing w gospodarce rybnej |
Jednostka: | Zakład Zarządzania i Marketingu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
a) Przedmiot pozwoli studentom na zapoznanie się z prawodawstwem dot. rybactwa śródlądowego, tematyką gospodarczego znaczenia produkcji rybackiej, funkcjonowania produktów rybackich na rynku żywnościowym Polski i świata. Studenci zapoznani zostaną z koncepcją zarządzania, w tym zarządzania gospodarstwem rybnym, koncepcją marketingu, tworzenia biznes planu, planowania strategicznego, zarządzaniem marketingowym firmą. Wprowadzeni zostaną w tematykę promocji i polityki cenowej w przemyśle i przetwórstwie rybnym oraz polityką dystrybucji produktów rybnych, organizacją i kontrolą zbytu ryb poprzez kontrolę marketingową. Zapoznani zostaną z ustawodawstwem dotyczącym bezpieczeństwa żywnościowego, szczególnie odnoszacego sie do produkcji i przetwórstwa rybackiego.W trakcie ćwiczeń studenci będą mogli odnieść wiedzę teoretyczną do działań w zakresie produkcji rybackiej. |
Pełny opis: |
WYKŁADY 1. Podstawowe regulacje prawne w rybactwie śródlądowym 1 godz. 2. Bezpieczeństwo żywnościowe – regulacje unijne 1 godz. 3. Zarządzanie – zagadnienia wstępne 1 godz. 4. Planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie 1 godz. 5. Organizowanie. Motywowanie. kontrolowanie, 1 godz. 6. Kontrolowanie. Zarządzanie sferami działalności przedsiębiorstwa 1 godz. 7. Orientacje przed marketingowe. Pojęcie marketingu. 1 godz. 8. Założenia marketingu mix 1 godz. 9. Produkt w rolnictwie i gospodarce żywnościowej 1 godz. 10. Cechy produktów rolnych i produktów żywnościowych. Cena 1 godz. 11. Promocja w gospodarce żywnościowe i handlu żywnością 1 godz. 12. Dystrybucja surowców rolniczych i żywności 1 godz. 13. Zarządzanie marketingowe, budowanie strategii firmy 1 godz. 14. Marketing mix w produkcji i handlu rybami i przetworami 1 godz. 15. Marketing mix w produkcji i handlu rybami i przetworami 1 godz. ĆWICZENIA 1. Ustawa o rybactwie Śródlądowym i inne akty prawne 1 godz. 2. System HACCP, wdrażanie zasad GHP/GMP 1 godz. 3. Styla zarządzania – czy mogę być kierownikiem? 1 godz. 4. Planowanie działalności. Plan biznesu. 1 godz. 5. Pracownik świadomy i zmotywowany 1 godz. 6. Podział kompetencji. Delegowanie 1 godz. 7. Przykłady działalności wg orientacji przed marketingowej, marketing w Polsce 1 godz. 8. Badania rynkowe, klient, segmentacja rynku 1 godz. 9. Otoczenie przedsiębiorstwa – czynniki zewnętrzne 1 godz. 10. Istota produktu w sektorze żywnościowym 1 godz. 11. Ryba jako surowiec i produkt 1 godz. 12. Trudna sztuka promocji w handlu rybami 1 godz. 13. Specyfika dystrybucji produktów żywnościowych 1 godz. 14. Analiza SWOT przedsiębiorstwa rybackiego 1 godz. 15. Wymogi i potrzeby konsumentów ryb 1 godz. |
Literatura: |
Kożuch A.; Zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Wyd. Akademia Podlaska, Siedlce 2000Bielski I.: Podstawy marketingu, Wyd. “Dom Organizatora”, Toruń 1998B. Żurawik, W. Żurawik: Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie, Wyd. PWE, Warszawa 1996J. Westwood: Plan marketingowy – Praktyczny przewodnik, Wyd.Oświatowe FOSZE, Rzeszów 1998 Cz. Kos, J.Szwacka-Salmonowicz: Marketing produktów żywnościowych, PWRiL, Warszawa, 1997 G.Gierszewska, M. Romanowska: Analiza strategiczna przedsiębiorstwa,PWE,Warszawa 1997 Znaczenie, stan i uwarunkowana rozwoju rybactwa w Polsce - red. Henryk Wołos, Wyd.Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn 1998 Worniałło J. - Podstawy analizy finansowej przedsiębiorstw rybackich, Wyd. Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn 1994 Worniałło J. - Elementy uproszczonej rachunkowości rybackiej, Wyd. Instytut Rybactwa Śródlądowego, Olsztyn 1994 Czasopisma: Komunikaty Rybackie Przegląd Rybacki Rynek Ryb |
Efekty uczenia się: |
Znajomość podstaw zarządzania i marketingu w odniesieniu do gospodarki rybnej oraz prawodawstwa odnoszącego się rybactwa śródlądowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.