Podstawy ewolucjonizmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.POEWO.SL.HZOBX.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy ewolucjonizmu |
Jednostka: | Katedra Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów przybliży słuchaczom zagadnienie makro- i mikroewolucji oraz ewolucji molekularnej. Przedstawione będą również zagadnienia dotyczące mechanizmów ewolucji, takich jak dobór naturalny, w różnych jego aspektach, czy dryf genetyczny. Omówiony zostanie również wpływu człowieka na ewolucję. Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenie, których tematyka obejmuje historię życia na Ziemi, ewolucję oddziaływań antagonistycznych oraz mutualiztycznych, a na ich tle dobór płciowy i krewniaczy. Opracowany również będzie wpływ warunków środowiska na ewolucję, którego przejawem może być ewolucja sezonowości, czy ekologiczna ewolucja kwiatów. W ramach ćwiczeń będą dyskutowane poglądy Dawkinsa i zaproponowane przez niego strategie ewolucyjna. Po ukończonym kursie podstaw ewolucjonizmu student powinien rozumieć podstawowe pojęcia, znać podstawowe mechanizmy ewolucji oraz umieć stawiać pytania dotyczące zjawisk związanych z ewolucją, formułować hipotezy oraz podejmować próby ich weryfikacji. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Zarys historii ewolucjonizmu. Główne teorie ewolucyjne i ich twórcy. (2 godz.) 2. Adaptacje i dobór naturalny (radiacje adaptacyjne, dostosowanie, modele doboru) (2 godz.) 3. Zmienność i dryf genetyczny (źródła zmienności,rola przypadku w ewolucji, efekt założyciela. (2 godz.) 4. Gatunek i specjacja (pojecie gatunku, mechanizmy izolacji, modele specjacji). (2 godz.) 5. Badania filogenetyczne – „drzewo życia”. Zegar molekularny. 6. Ewolucja molekularna (świat RNA i DNA, pochodzenie intronów, zegar molekularny.) (2 godz.) 7. Makroewolucja (szybkość przebiegu ewolucji, nierównomierność procesów ewolucyjnych, wymieranie gatunków, rola przypadku w ewolucji). (2 godz.) 8. Wpływ człowieka na ewolucję. (1 godz.) Ćwiczenia 1. Historia życia na Ziemi (od powstania do paleozoiku) (2 godz.) 2. Historia życia na Ziemi (mezozoik i kenozoik) (2 godz.) 3. Teoria kooperacji i altruizmu (2 godz.) 4. Dobór płciowy i krewniaczy. (2 godz.) 5. Koewolucja (ewolucja oddziaływań antagonistycznych i mutualistycznych) (2 godz.) 6. Ewolucja sezonowości. Ekologiczna ewolucja kwiatów. (2 godz.) 7. Strategie ewolucyjne wg Dawkinsa. (2 godz..) 8. Zaliczenie przedmiotu – forma pisemna. (1 godz.) |
Literatura: |
„Ewolucja”, Daglas J. Futuyma, WUW, 2008. „ Mechanizmy ewolucji”, Henryk Szarski , PWN, 1989. „Zarys mechanizmów ewolucji” Halina Krzanowska, Adam Łomnicki, Jan Rafiński, Henryk Szarski, Jacek M. Szymura, PWN, 2002. „Samolubny gen” Richard Dawkins, Pruszyński Media. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna współczesne poglądy i historię ewolucjonizmu. Student ma podstawową wiedzę na temat mechanizmów i form działania doboru naturalnego i dryfu genetycznego. Student zna główne koncepcje gatunku i dzielące je mechanizmy izolacji oraz rodzaje specjacji i sposoby jej badania. Ma wiedzę na temat ewolucji życia na Ziemi na różnych poziomach jego organizacji. Umiejętności Student potrafi przygotować i przedstawić referat (prezentację komputerową) na zadany temat. Student umie rozwiązywać problemy teoretyczne związane z ewolucją życia na Ziemi. Kompetencje społeczne Student dostrzega konieczność ciągłego poszerzania swej wiedzy. Student potrafi pracować w grupie. Samodzielnie zdobywa wiedzę z różnych źródeł. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia - zaliczenie Wykłady - egzamin pisemny 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.