Zastosowanie metod inżynierii genetycznej w fizjologii zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.KFZ.ZMIG9.SM.HZOBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie metod inżynierii genetycznej w fizjologii zwierząt |
Jednostka: | Katedra Fizjologii i Endokrynologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest zapoznanie studentów studiów II stopnia kierunku Biologia, specjalności Biologia stosowana z metodami inżynierii genetycznej oraz ich zastosowaniem w badaniach fizjologicznych prowadzonych w warunkach in vivo i in vitro na zwierzętach. W ramach przedmiotu przedstawione zostaną sposoby zastosowań podstawowych technik i metod inżynierii genetycznej: Northern blot, „slot-blot”, RT-PCR oraz Real-time RT-PCR w badaniu ekspresji genów w układach eksperymentalnych. Ponadto studenci zapoznają się z możliwościami stosowania mikromacierzy DNA i siRNA w badaniach dotyczących funkcji genów. Efektem kształcenia jest rozumienie podstawowych pojęć dotyczących nowoczesnych metod inżynierii genetycznej wykorzystywanych w badaniach fizjologicznych. |
Pełny opis: |
Treści programowe przedmiotu L.p. Tematyka wykładów Godz. 1. Przypomnienie podstawowych zagadnień i pojęć inżynierii genetycznej (2 h). 2. Badanie ekspresji genów metodą Northern blot i „slot-blot” (2 h) 3. Metoda RT-PCR i qPCR - odmiany oraz przykłady zastosowań w badaniach fizjologicznych (2 h). 4. Wykorzystanie metody mikromacierzy cDNA i interferencji siRNA w fizjologii i endokrynologii (2 h) 5. Przykłady zastosowań metod inżynierii genetycznej w badaniach fizjologicznych (prezentacje studentów) (2 h) 6. Zastosowanie metod inżynierii genetycznej w badaniu funkcji gruczołów wydzielania wewnętrznego (prezentacje studentów) (2 h) 7. Oznaczanie poziomu mRNA hormonów białkowych oraz ich receptorów (prezentacje studentów) (2 h) 8 Zaliczenie przedmiotu 1 h |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. A. Lityńska, M.H. Lewandowski, “Techniki badań fizjologicznych”, Wydawnictwo UJ, 1998. 2. J. Kur, „Podstawy inżynierii genetycznej”, , skrypt, Politechnika Gdańska, 1994. 3. J. Sambrook, E.F. Fritch i T. Maniatis, “Molecular cloning: a laboratory manual (Sec. Ed.), Cold Spring Harbor Laboratory Press, Cold Spring Harbor, 1989. 4. A. Dawson, P. Sharp, “Functional avian endocrinology”, Norsa Pub. House, 2005. Literatura uzupełniająca: 1. J. Bal, „Biologia molekularna w medycynie” PWN, Warszawa, 2006. 2. J. Sotowska-Brochcka, „Fizjologia zwierząt. Zagadnienia wybrane”, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna najważniejsze metody inżynierii genetycznej oraz wyjaśnia ich zastosowanie; charakteryzuje metody stosowane w badaniach ekspresji genów na poziomie transkrypcji i translacji charakteryzuje sposoby wykorzystania metod inżynierii genetycznej w badaniu funkcji gruczołów wydzielania wewnętrznego i procesów fizjologicznych zachodzących w poszczególnych narządach; opisuje metody izolacji mRNA oraz potrafi wyjaśnić poszczególne etapy metod stosowanych do oznaczania ekspresji genów kodujących hormony białkowe oraz ich receptory. Umiejętności Student potrafi wyjaśnić znaczenie i posłużyć się metodami inżynierii genetycznej w badaniach fizjologicznych; umie zaplanować eksperyment, którego celem jest badanie ekspresji genu kodującego hormon białkowy; analizuje anglojęzyczne publikacje naukowe z zakresu fizjologii wykorzystujące metody inżynierii genetycznej; potrafi przedstawić w formie prezentacji główne założenia metodyczne zawarte w publikacji oraz interpretuje wyniki badań. Kompetencje społeczne Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania przez całe życie posiada świadomość ryzyka i skutków wynikających ze stosowania metod inżynierii genetycznej w biologii; samodzielnie wyszukuje informacje w literaturze naukowej (także w językach obcych). |
Metody i kryteria oceniania: |
721 - demonstracja praktycznych umiejętności (studenci przygotowują prezentacje z publikacji anglojęzycznych; prezentacje są oceniane) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.