Stres w chowie zwierząt gospodarskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.KFZ.911XX.SI.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stres w chowie zwierząt gospodarskich |
Jednostka: | Katedra Fizjologii i Endokrynologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z mechanizmami endokrynnymi, nerwowymi, immunologicznymi zaangażowanymi w reakcję stresową zwierząt. Szczególną uwagą zostaną objęte badania nad skutkami stresu podczas różnych okresów życia -neonatalnym, okołoporodowym, wzrostu, rozrodu, produkcji i starzenia organizmu. Student zostanie zapoznany także z nowoczesnymi metodami oceny stanu stresowego i możliwościami unikania lub minimalizowania skutków reakcji stresowej i adaptacji zwierząt. |
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Rodzaje stresu i czynniki stresotwórcze 2 godz. 2. Fizjologiczne podstawy stresu 2 godz. 3. Adaptacja do zmiennych warunków 2 godz. 4. Stres u poszczególnych gatunków zwierząt cz.I (bydło, owce, trzoda) 2 godz. 5. Stres u poszczególnych gatunków zwierząt cz.II (konie, drób) 2 godz. 6. Immunologiczne zaburzenia jako skutek stresu 2 godz. 7. Wrażliwość na czynniki stresowe- wpływ wieku 2 godz. 8. Okres okołoporodowy 2 godz. 9. Postnatalny okres wrażliwości 2 godz. 10. Stres pozbawienia paszy 2 godz. 11. Stres termiczny 2 godz. 12. Stres w rozrodzie zwierząt 2 godz. 13. Stres transportu 2 godz. 14. Stres zabiegów zootechnicznych 2 godz. 15. Wysiłek fizyczny przyczyną stresu 2 godz. |
Literatura: |
Fizjologia zwierząt, T. Krzymowski i J. Przała, PWRiL, Warszawa 2005. "Patofizjologia", S. Maliński, J. Dyżewski, PZWL Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Podstawowe zagadnienia dotyczące reakcji stresowej. Podstawy fizjologiczne i patologiczne adaptacji do środowiskowych czynników stresotwórczych. Działanie osi podwzgórzowo-przysadkowo-nadnerczowej. Umiejętności: Zastosowanie posiadanej wiedzy do poszukiwania publikacji naukowych. Charakterystyka specyficznych reakcji zwierząt różnych gatunków i typów użytkowania podczas adaptacji do krótkotrwałego i długotrwałego stresu. Kompetencje społeczne: Przekazanie wiedzy z zakresu krótko- i długotrwałych reakcji stresowych u różnych gatunków zwierząt. Praca w grupie w laboratorium. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda - pisemne zaliczenie końcowe. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych -wiedza, umiejętności i kompetencje- efektów kształcenia. 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0), ponad dobrej (4,5) i bardzo dobrej (5,0). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.