Wylęgarnictwo ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.WRYB1.SI.HRBRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wylęgarnictwo ryb |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Na zajęciach omawiane są poszczególne etapy rozwoju gonad ryb od momentu seksualizacji do uzyskania pełnej dojrzałości płciowej. W dalszej kolejności przedstawiane są funkcje endokrynne i fizjologiczne osi: podwzgórze - przysadka mózgowa - gonady. Także metody selekcji ryb przeznaczonych do rozrodu, sposoby konserwacji gamet oraz manipulacje genetyczne. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów (jednostka lekcyjna: 1 godz./tydzień). Wykład 1. Cykle płciowe ryb. Wykład 2. Etapy rozwoju gonad - stadia dojrzałości Wykład 3. Wzrost, wiek, czas osiągnięcia dojrzałości płciowej Wykład 4. Płodność ryb Wykład 5. Wpływ światła i temperatury na dojrzewanie gonad Wykład 6. Kontrola dojrzewania, podwzgórze, gonadoliberyny Wykład 7. Kontrola dojrzewania, przysadka, gonadotropiny Wykład 8. Kontrola dojrzewania, gonady, steroidogeneza Wykład 9. Tarło naturalne i sztuczne Wykład 10. Stymulacja tarła, hypofizacja Wykład 11. Krótkie i długotrwałe przechowywanie gamet Wykład 12. Sposoby odklejania ikry ryb, sposoby wylegania Wykład 13. Partenogeneza i androgeneza Wykład 14. Gynogeneza naturalna i sztuczna, pokolenia jednopłciowe Wykład 15. Poliploidy Tematyka ćwiczeń (jednostka lekcyjna: 2 godz./tydzień). Ćwiczenie 1. Chromosomy, mitoza i mejoza, kariotyp Ćwiczenie 2. Liczba chromosomów u poszczególnych gatunków, chromosomy płciowe Ćwiczenie 3. Genetyczne podłoże płciowości, hermafrodytyzm, gonochoryzm Ćwiczenie 4. Rozwój gonad, jesiotrowate, karpiowate Ćwiczenie 5. Określanie stadiów rozwoju jajnika, preparaty histologiczne Ćwiczenie 6. Określanie stadiów rozwoju jądra, preparaty histologiczne Ćwiczenie 7. Rozród ryb anadromicznych mono i policyklicznych (rodzaj oncorhynchus i salmo) Ćwiczenie 8. Rozród ryb katadromicznych (węgorz) Ćwiczenie 9. Sztuczne tarło szczupaka - praktyczne pozyskanie komórek płciowych, ruchliwość plemników (Rybacka Stacja Doświadczalna), Ćwiczenie 10. Wpływ środowiska na dojrzewanie i tarło ryb Ćwiczenie 11. Przyżyciowa metoda określania stanu dojrzałości ryb, prześwietlanie oocytów Ćwiczenie 12. Sterowanie rozrodem karpia, preparaty wywołujące owulację, metodyka Ćwiczenie 13. Ćwiczenie terenowe, zapora, przepławka dla ryb, gospodarka rybacka na zbiorniku w Dobczycach Ćwiczenie 14. Ćwiczenie terenowe, Wylęgarnia ryb w Brzączowicach (zbiornik Dobczyce) -usytuowanie, pobór wody, uzdatnianie wody, aparaty wylęgarnicze Ćwiczenie 15. Ćwiczenie terenowe, Wylęgarnia ryb w Brzączowicach (zbiornik Dobczyce) - tarlaki, sztuczne tarło szczupaka, odklejanie ikry. |
Literatura: |
Bieniarz K., Epler P. Rozród ryb. LETTRA. Kraków, 1991 Brylińska M. (zbiorowa). Ryby słodkowodne Polski. Wydawnictwo Naukowe. PWN, Warszawa, 2000 Ewans D.H. The Physiology of Fishes. C.R.C. Press, Boca Raton. New York. 1997 Grodzinski Z. Anatomia i embriologia ryb. PWRiL. Warszawa. 1981 Szczerbowski J. Rybactwo śródlądowe. Wydawnictwo IRŚ Olsztyn, 2008. Wołos A., Bnińska M. (Redakcja). Gospodarka korygonidami. Uwarunkowania i efektywność. Wydawnictwo IRŚ. Olsztyn, 1998. Zakęś Z., Demska-Zakęś K.,Wolnicki J. (Redakcja). Rozród, podchów profilaktyka ryb karpiowatych i innych gatunków. Wydawnictwo IRŚ. Olsztyn. 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna poszczególne etapy rozwoju gonad ryb. Definiuje wpływ środowiska i hormonów na rozród ryb. Rozpoznaje etapy inkubacji i wylęgania ikry ryb. Zna sposoby konserwacji gamet i manipulacji genetycznych. Umiejętności: Kontroluje stan rozwoju i dojrzewania gonad ryb. Przeprowadza naturalne i sztuczne tarło różnych gatunków ryb. Prowadzi inkubację ikry ryb oraz organizuje podchów wylęgu i transport narybku. Stosuje metody genetyczne dla wytworzenia populacji ryb jednopłciowych lub sterylnych. Kompetencje społeczne: Posiada świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane cele |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie pisemnego testu jednokrotnego wyboru z materiału ćwiczeniowego. Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% Procentowy udział ocen z wykładów i ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi: wykłady 50% - ćwiczenia 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.