Bezkręgowce wodne i metody ich hodowli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.WOD9.SI.HZOBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bezkręgowce wodne i metody ich hodowli |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Bioinżynieria zwierząt elektywy I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Głównym celem kształcenia z przedmiotu "Bezkręgowce wodne i metody ich hodowli" jest opanowanie znajomości organizmów bezkręgowych występujących w wodach śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności identyfikacji organizmów najczęściej występujących w wodach śródlądowych Polski oraz sposobów ich hodowli. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Systematyka organizmów bezkręgowych Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe gąbek i parzydełkowców Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe płazińców Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe wrotków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe nicieni i pierścienic Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe skorupiaków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe pajęczaków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe owadów Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe mięczaków Historia rozwoju akwakultury bezkręgowców Hodowla glonów stosowanych jako pokarm dla bezkręgowców Farmy perłopławów Raki słodkowodne - hodowle na różnych kontynentach (Europa, Ameryka, Australia) Próby podchowu i hodowli homarów Tematyka ćwiczeń: Przegląd najważniejszych gatunków jamochłonów Przegląd najważniejszych gatunków płazińców Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków wrotków słodkowodnych oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków brzuchorzęsków i nicieni Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków pierścienic oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków skorupiaków słodkowodnych oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków owadów słodkowodnych Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków mięczaków słodkowodnych Pobieranie prób planktonu i bentosu oraz identyfikacja organizmów bezkręgowych w nich występujących Intensywna hodowla krewetek morskich Hodowla krewetek słodkowodnych (Macrobrachium) Hodowla małży jadalnych (ostrygi, omułki, przegrzebki) Hodowla ślimaków morskich z rodzaju Haliotis |
Literatura: |
1. Bieniarz K., Kownacki A., Epler P. - Biologia Stawów Rybnych – Wydawnictwo Instytutu Rybactwa Śródlądowego 2003 2. Stańczykowska A.- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód – Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1986 3. Jura Cz.– Bezkręgowce – Wydawnictwo Naukowe PWN 2007 4. Bieniarz K., Epler P., Chyb J. – Hydrozoologia- Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 2008 5. FAO, State of Word aquaculture |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: -najważniejsze cechy morfologiczne i anatomiczne i systematyczne zwierząt bezkręgowych występujących w środowisku wodnym oraz funkcjonowanie układów fizjologicznych u zwierząt bezkręgowych - znaczenie bioróżnorodności dla wykorzystania i kształtowanie potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka - typy użytkowe bezkręgowców wodnych, oraz metody chowu i hodowli oraz biotechnologie produkcji bezkręgowców wodnych stosowanych w akwakulturze UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: - analizować zjawiska biologiczne zachodzące w środowisku wodnym - rozpoznać najważniejsze gatunki bezkręgowców wodnych na podstawie cech budowy morfologicznej i anatomicznej - prawidłowo dobierać narzędzia i metody wykorzystywane w hodowli wybranych organizmów bezkręgowców środowiska wodnego KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: - ciągłego pogłębiania wiedzy dotyczącej bezkręgowców środowiska wodnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe w formie odpowiedzi pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chyb | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Głównym celem kształcenia z przedmiotu "Bezkręgowce wodne i metody ich hodowli" jest opanowanie znajomości organizmów bezkręgowych występujących w wodach śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności identyfikacji organizmów najczęściej występujących w wodach śródlądowych Polski oraz sposobów ich hodowli. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Systematyka organizmów bezkręgowych Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe gąbek i parzydełkowców Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe płazińców Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe wrotków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe nicieni i pierścienic Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe skorupiaków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe pajęczaków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe owadów Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe mięczaków Historia rozwoju akwakultury bezkręgowców Hodowla glonów stosowanych jako pokarm dla bezkręgowców Farmy perłopławów Raki słodkowodne - hodowle na różnych kontynentach (Europa, Ameryka, Australia) Próby podchowu i hodowli homarów Tematyka ćwiczeń: Przegląd najważniejszych gatunków jamochłonów Przegląd najważniejszych gatunków płazińców Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków wrotków słodkowodnych oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków brzuchorzęsków i nicieni Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków pierścienic oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków skorupiaków słodkowodnych oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków owadów słodkowodnych Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków mięczaków słodkowodnych Pobieranie prób planktonu i bentosu oraz identyfikacja organizmów bezkręgowych w nich występujących Intensywna hodowla krewetek morskich Hodowla krewetek słodkowodnych (Macrobrachium) Hodowla małży jadalnych (ostrygi, omułki, przegrzebki) Hodowla ślimaków morskich z rodzaju Haliotis |
|
Literatura: |
1. Bieniarz K., Kownacki A., Epler P. - Biologia Stawów Rybnych – Wydawnictwo Instytutu Rybactwa Śródlądowego 2003 2. Stańczykowska A.- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód – Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1986 3. Jura Cz.– Bezkręgowce – Wydawnictwo Naukowe PWN 2007 4. Bieniarz K., Epler P., Chyb J. – Hydrozoologia- Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 2008 5. FAO, State of Word aquaculture |
|
Uwagi: |
Kolokwium zaliczeniowe w formie odpowiedzi pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Chyb | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Głównym celem kształcenia z przedmiotu "Bezkręgowce wodne i metody ich hodowli" jest opanowanie znajomości organizmów bezkręgowych występujących w wodach śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności identyfikacji organizmów najczęściej występujących w wodach śródlądowych Polski oraz sposobów ich hodowli. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Systematyka organizmów bezkręgowych Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe gąbek i parzydełkowców Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe płazińców Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe wrotków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe nicieni i pierścienic Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe skorupiaków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe pajęczaków Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe owadów Budowa morfologiczna i anatomiczna oraz funkcje życiowe mięczaków Historia rozwoju akwakultury bezkręgowców Hodowla glonów stosowanych jako pokarm dla bezkręgowców Farmy perłopławów Raki słodkowodne - hodowle na różnych kontynentach (Europa, Ameryka, Australia) Próby podchowu i hodowli homarów Tematyka ćwiczeń: Przegląd najważniejszych gatunków jamochłonów Przegląd najważniejszych gatunków płazińców Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków wrotków słodkowodnych oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków brzuchorzęsków i nicieni Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków pierścienic oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków skorupiaków słodkowodnych oraz metody ich hodowli Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków owadów słodkowodnych Przegląd i obserwacje najważniejszych gatunków mięczaków słodkowodnych Pobieranie prób planktonu i bentosu oraz identyfikacja organizmów bezkręgowych w nich występujących Intensywna hodowla krewetek morskich Hodowla krewetek słodkowodnych (Macrobrachium) Hodowla małży jadalnych (ostrygi, omułki, przegrzebki) Hodowla ślimaków morskich z rodzaju Haliotis |
|
Literatura: |
1. Bieniarz K., Kownacki A., Epler P. - Biologia Stawów Rybnych – Wydawnictwo Instytutu Rybactwa Śródlądowego 2003 2. Stańczykowska A.- Zwierzęta bezkręgowe naszych wód – Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1986 3. Jura Cz.– Bezkręgowce – Wydawnictwo Naukowe PWN 2007 4. Bieniarz K., Epler P., Chyb J. – Hydrozoologia- Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 2008 5. FAO, State of Word aquaculture |
|
Uwagi: |
Kolokwium zaliczeniowe w formie odpowiedzi pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.