Środowisko wodne jako źródło zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.SROD9.SM.HZOBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Środowisko wodne jako źródło zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Bioinżynieria zwierząt elektywy II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć będą wszelkiego rodzaju zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, związane zarówno z rybactwem, jak i uprawianiem sportów wodnych (szczególnie wędkarstwa), w tym zagrożenia związane z pozyskiwaniem i konsumpcją organizmów wodnych (naturalne toksyny, pasożyty groźne dla człowieka, substancje chemiczne) |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Środowisko wodne i organizmy wodne jako potencjalne źródło zagrożeń dla zdrowia i życia człowieka 2. Ryby niebezpieczne i trujące 3. Toksyny sinic 4. Pasożyty ryb niebezpieczne dla człowieka 5. Inne zagrożenia natury biologicznej w rybach i przetworach rybnych 6. Zagrożenia natury chemicznej w rybach i przetworach rybnych 7. Zatrucia skorupiakami i mięczakami Tematyka ćwiczeń: 1. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w rybactwie i sporcie wędkarskim 2. Najgroźniejsze morskie zwierzęta 3. Najgroźniejsze zwierzęta słodkowodne 4. Transport, magazynowanie i przetwarzanie ryb 5. Badanie sanitarno-weterynaryjne ryb, skorupiaków i mięczaków 6. Niebezpieczne potrawy 7. Inne zagrożenia związane ze środowiskiem wodnym 8. Seminaria dotyczące zagrożeń ze strony środowiska wodnego dla zdrowia i życia człowieka |
Literatura: |
1. Choroby ryb - Maria Prost - Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1989 2. Badanie sanitarno-weterynaryjne ryb, skorupiaków i mięczaków - Jan Uradziński, Beata Wyskok, Małgorzata Gomółka-Pawlicka - Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2006 3. Animal toxins - pod redakcja F. E. Russell i P. L. Saunders - Pergamon Press Ltd., 1967 4. Parasitology of fishes - V.A. Dogiel, G.K. Petrushevski, Yu.L. Polyanski - Oliver and Boyd, 1961 5. Potential Health Risks of Recreational Fishing in New York City - Andre M. Ramos, Ellen F. Crain - Ambulatory Pediatrics, 1: 252-255, 2001 6. Zarys badania ryb i przetworów rybnych - A. Stryszak - Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1952 7. Wędkarstwo jeziorowe - Tadeusz Andrzejczyk - Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1981 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: - najważniejsze grupy związków toksycznych występujących w środowisku wodnym, w tym opisuje i charakteryzuje ich oddziaływanie na procesy rozrodu i rozwoju - czynniki środowiska wodnego i ich oddziaływania na organizmy wodne i lądowe oraz przyczyny chorób, także niebezpiecznych dla człowieka UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: - wykonywać analizy laboratoryjne i przeprowadzać badanie anatomopatologiczne ryb, posługując się odpowiednimi technikami umożliwiającymi wykrycie pasożytów, bądź innych zagrożeń - precyzyjnie porozumiewać się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej, korzysta ze zrozumieniem z literatury naukowej; przygotowuje opracowania naukowe, samodzielnie poszerza swoją wiedzę na temat zagrożeń związanych z kontaktem ze środowiskiem wodnym i korzystania z jego zasobów KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: - korzystania z posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania przez całe życie, organizowania procesów uczenia się innych osób |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów w formie testu; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55.% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50.%. Na ocenę pozytywną z ćwiczeń należy odpowiedzieć na minimum 55% .pytań kolokwium zaliczeniowego; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 50% . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.