Rybactwo na rzekach i jeziorach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.RNRIJ.SI.HRBRX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rybactwo na rzekach i jeziorach |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Tematyka wykładów i ćwiczeń obejmuje zagadnienia związane z nowoczesna gospodarka rybacko-wędkarska na rzekach i jeziorach w ścisłym powiązaniu z problemami ochrony przyrody. Program wykładów obejmuje takie zagadnienia jak: historia, rozwój i stan obecny rybactwa śródlądowego w Polsce i Europie, rybacka charakterystyka rzek i jezior, metody oceny stanu rzek, zasady i metody zarybień. Szczególny nacisk kładziony jest na problemy związane z rybactwem rzecznym o organizacja wędkarstwa w terenach górskich i podgórskich. Program ćwiczeń obejmuje zajęcia terenowe z zakresu: bonitacji cieków, obserwacji i ochrony naturalnego tarła pstrąga potokowego, praktycznej nauki odłowów kontrolnych przy użyciu elektrycznego urządzenia połowowego, pobierania prób w terenie, praktycznej nauki zarybiania rzek i transportu ryb. Ćwiczenia laboratoryjne obejmują naukę metod oznaczania wieku ryb, obliczania współczynnika kondycji, obliczania dawek zarybieniowych etc. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Historia rybactwa śródlądowego w Polsce i na świecie oraz stan obecny 2. Charakterystyka rzek Polski, systemy rzędowości cieków, krainy rzeczne, użytkowanie rybackie 3. Jeziora i ich rybackie użytkowanie 4. Bonitacja cieków wodnych 5. Monitoring stanu ekologicznego rzek w oparciu o zespoły ryb – koncepcja Europejskiego Indeksu Ichtiologicznego (European Fish Index – EFI, EFI+) 6. Rybackie narzędzia połowowe Tematyka ćwiczeń: 1. Zastosowanie prądu elektrycznego w połowie ryb, rodzaje prądu, parametry stosowanych urządzeń, bezpieczeństwo użytkowania, działanie na ryby 2. Elektropołowy – zajęcia terenowe, uczestnictwo w odłowach 3. Zarybianie jezior i rzek, zasady transportu i metody obliczania ilości materiału zarybieniowego 4. Przeprowadzenie zarybienia – zajęcia terenowe 5. Przeprowadzenie bonitacji cieków wodnych, pozyskiwanie danych do protokołu terenowego EFI+ 6. Obserwacja tarła pstrąga potokowego w dopływach rzeki Rudawy, monitoring gniazd tarłowych 7. Odłowy za pomocą rybackich narzędzi ciągnionych, stawnych, pułapkowych i innych 8. Metody oznaczania kondycji i wieku ryb |
Literatura: |
1. Praca zbiorowa "Rybactwo śródlądowe" wyd. IRS 2. Praca zbiorowa "Rybactwo Jeziorowe" wyd. PWRiL 2. Allan. "Ekologia wód płynących" 3. Wydawnictwa cykliczne i okazjonalne IRS, RZGW i WWF-Polska 4. R. Welcomme "Inland Fisheries" 5. Cowx i Welcomme "Menagement and Ecology of river fisheries. 6. Cowx i Welocomme "Rehabilitation of rivers for fish" 7. Crisp. "Trout and Salmon, ecology, conservation and rehabilitation”. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Dysponuje umiejętnością określania wieku ryb na podstawie znajomości cech budowy łusek i kości 2. Ma bogaty zasób wiedzy na temat naturalnego tarła pstrąga potokowego, budowy gniazd tarłowych, wymagań co do miejsc wybieranych na tarliska 3. Zna zasady rybackiego gospodarowania na wodach otwartych 4. Zna metody określania stanu ekologicznego cieków na podstawie występujących gatunków ryb i parametrów hydromorfologicznych, 5. Dysponuje wiedzą na temat roli monitoringu ichtiofauny w ochronie środowiska wodnego 6. Ma bogaty zasób wiedzy na temat rybackich narzędzi połowowych Umiejętności: 1. Rozpoznaje gatunki ryb występujących w wodach śródlądowych Polski w oparciu o ich cechy morfologiczne 2. Dokonuje właściwego wyboru metod zagospodarowania wód śródlądowych pod kątem ich rybackiego wykorzystania i w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju Kompetencje społeczne: 1. Posiada gotowość pracy w zespole, podporządkowania się istniejącym wymogom i ponoszenia odpowiedzialności za zadania realizowane wraz z zespołem 2. Ma świadomość skutków decyzji podejmowanych przez inżyniera rybactwa i odpowiedzialności związanej z ich wpływem na środowisko naturalne |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie: Ćwiczenia: pisemnego testu jednokrotnego wyboru Wykłady: egzamin pisemny z całości materiału Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.