Fizjologia i rozród ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.FIRRY.SM.HZOIX | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia i rozród ryb | ||
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa | ||
Grupy: |
Bioinżynieria rozrodu zwierząt |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu Studenci zapoznają się z wybranymi zagadnieniami fizjologii ryb doskonałokostnych, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji związanych z dojrzewaniem płciowym i rozrodem. Poznają funkcjonowanie układu krwionośnego, oddechowego, wydalniczego (w kontekście utrzymania homeostazy jonowej i osmotycznej organizmu) czy nerwowego. Duży nacisk położony będzie na układ endokrynny ryb doskonałokostnych, z uwzględnieniem mechanizmu hormonalnej kontroli dojrzewania płciowego ryb (rola podwzgórza w gonadotropowej funkcji przysadki mózgowej: kontrola uwalniania gonadotropin przez GnRH i dopaminę). Studenci zapoznają się z różnorodnymi formami płciowości u ryb, (niektórych unikalnych dla ryb na tle innych kręgowców), przebiegiem gametogenezy i metodami stymulowania rozrodu ryb w akwakulturze. |
||
Pełny opis: |
W ramach wykładów Studenci zapoznają się z następującymi zgadnieniami: układ krwionośny ryb doskonałokostnych, oddychanie ryb, układ wydalniczy i utrzymanie homeostazy osmotycznej u ryb słodkowodnych i morskich, budowa i funkcje pęcherza pławnego ryb, gruczoły wydzielania wewnętrznego, formy płciowości, rola podwzgórza w kontroli tropowej funkcji przysadki mózgowej, GnRH i dopamina jako główne czynniki kontrolujące sekrecję gonadotropin, hormonalna stymulacja rozrodu ryb. W ramach ćwiczeń Studenci będą uczestniczyć w następujących zajęciach: - pobieranie prób krwi od ryb, wykonywanie i barwienie rozmazów i ich analiza mikroskopowa - oznaczanie poziomu tlenu rozpuszczonego w wodzie i określenie wpływu temperatury na proces oddychania ryb - pomiar ciśnienia osmotycznego płynów ustrojowych różnych gatunków ryb oraz oznaczanie zawartości jonów amonowych i amoniaku - zasady oznaczania poziomu LH karpia metodą ELISA - metody przyżyciowego pobierania oocytów i oznaczanie ich dojrzałości - obserwacje i ocena ruchliwości plemników - techniki aplikowania preparatów hormonalnych rybom - pobieranie przysadek mózgowych do hypofizacji - iniekcja analogów GnRH i środków antydopaminergicznych w celu stymulacji rozrodu u ryb karpiowatych |
||
Literatura: |
The physiology of fishes. Evans D. CRC Press. 1998 Fish physiology. Hoar W., Randall D., Donaldson E. Academic Press. Vol. I – X. 1969 – 1983 Rozród ryb. Bieniarz K., Epler P. Lettra. AR. 1991.. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student opisuje metody i zastosowanie biotechnik rozrodu w chowie i hodowli ryb o dużym znaczeniu gospodarczym, posiada wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania układu dokrewnego ryb doskonałokostnych, opisuje molekularne mechanizmy działania hormonów w komórkach docelowych, posiada wiedzę z zakresu hormonalnie stymulowanego rozrodu ryb Umiejętności: Student oznacza stężenie LH we krwi przy użyciu testu ELISA, posługuje się metodami analitycznymi, interpretuje i weryfikuje wyniki analiz oraz diagnozuje stan fizjologiczny tarlaków ryb. Student potrafi regulować termin wystąpienia owulacji oraz przygotować samicę do pozyskiwania ikry, identyfikuje gamety i zarodki oraz potrafi nimi manipulować, rozpoznaje stan fizjologiczny zwierząt, zarządza stadem zwierząt w zakresie reprodukcji stosując zdobytą wiedzę i opracowuje nowe koncepcje. Kompetencje społeczne: Student jest zorientowany na działania prowadzące do zmniejszenia ryzyka oraz przewidywania skutków działalności człowieka w obszarze akwakultury, wykazuje dbałość o dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test jednokrotnego wyboru; udział oceny z wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe; procentowy udział oceny z ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosława Sokołowska-Mikołajczyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Socha, Mirosława Sokołowska-Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.