Etologia ryb
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.ETO9.SI.HZOHY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etologia ryb |
Jednostka: | Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa |
Grupy: |
Zootechnika stacjonarne elektywy I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Na wykładach i ćwiczeniach omawiane są zagadnienia dotyczące zachowania zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Poruszone są kwestie czucia somatycznego, rozwój układu nerwowego, udział zmysłów, uczucie bólu, zachowania popędowe i instynktowne, pobieranie pokarmu i gospodarowanie energią, czynności obronne, rozrodcze, opieka nad potomstwem, uczenie się, pamięć i życie społeczne. Omawiane są też metodyki i sposoby badania zachowań zwierząt. |
Pełny opis: |
Wykłady: Behawior – czy zwierzęta myślą ? Rys historyczny, nurt behawiorystów i funkcjonalistów Behawior jako możliwości układu nerwowego Receptory a zdolności adaptacyjne zwierząt Układ nerwowy ryb, możliwości rozwojowe Generatory ruchu, badania zachowań zwierząt Strategie zdobywania pokarmu ryb słodkowodnych i morskich Strategie rozrodcze ryb żyworodnych i składających ikrę Wędrówki rozrodcze, instynkt macierzyński ryb Instynkt czy inteligencja Ćwiczenia: Etologia, nisze środowiskowe, Konrad Lorenz Rozwój układu nerwowego Bodźce nerwowe, pobudzenie, latencja, hamowanie Analiza współczynnika encefalizacji Zachowania pokarmowe ryb spokojnego żeru i drapieżnych Współpraca Zachowania rozrodcze i społeczne |
Literatura: |
1. Casale P. Zachowanie zwierząt, instynkt, nawyki, obyczaje. Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001 2. Dethier V.G., Stellar E. Zachowanie się zwierząt. PWN, Warszawa, 1966 3. Frank S. Jak żyją ryby. PWRiL, Warszawa, 1997 4. Griffin D.R. Umysły zwierząt. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004 5. Heese T., Przybyszewski C. Życie ryb. WUWSI, Koszalin, 1993 6. Meckelburg E. Sekretne życie zwierząt. Amber, Warszawa, 2004 7. Sadowski B. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN, Warszawa, 2006 8. Górecki W., Stańda W., Popek W. Opieka nad potomstwem u Barwniaka czerwonobrzuchego (Pelvicachromis pulcher) w pierwszych dniach życia. Nasze akwarium. 69: 52-53, 2005. 9. . Popek W., Górecki W., Zygmunt G. Nowoczesna hodowla ryb akwariowych. ISBN 978-83-60111-52-9. IRŚ Olsztyn. 2010. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: Zachowania zwierząt wynikłe na drodze ewolucyjnego rozwoju układu nerwowego Wybrane procesy fizjologiczne organizmu wpływające na podstawowe strategie warunkujące życie ryb Zasady związane z humanistycznym i etycznym podejściem do ryb, rozumie ich instynktowne zachowania UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: Analizować funkcjonowanie ryb i innych zwierząt na różnych poziomach encefalizacji, scharakteryzować procesy i zależności zachodzące wewnątrz i pomiędzy zespołami organizmów Interpretować zachowania i problemy behawioralne ryb w ich naturalnym i zmienionym środowisku KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: Prezentowania aktywnej postawy w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych Przestrzegania zasad etyki zawodowej, podejmowania odpowiedzialności za dobrostan ryb |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%. Ćwiczenia: Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.