Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etologia ryb

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.IRB.ETO9.SI.HZOHY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etologia ryb
Jednostka: Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa
Grupy: Zootechnika stacjonarne elektywy I stopień
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Na wykładach i ćwiczeniach omawiane są zagadnienia dotyczące zachowania zwierząt ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Poruszone są kwestie czucia somatycznego, rozwój układu nerwowego, udział zmysłów, uczucie bólu, zachowania popędowe i instynktowne, pobieranie pokarmu i gospodarowanie energią, czynności obronne, rozrodcze, opieka nad potomstwem, uczenie się, pamięć i życie społeczne.

Omawiane są też metodyki i sposoby badania zachowań zwierząt.

Pełny opis:

Wykłady:

Behawior – czy zwierzęta myślą ?

Rys historyczny, nurt behawiorystów i funkcjonalistów

Behawior jako możliwości układu nerwowego

Receptory a zdolności adaptacyjne zwierząt

Układ nerwowy ryb, możliwości rozwojowe

Generatory ruchu, badania zachowań zwierząt

Strategie zdobywania pokarmu ryb słodkowodnych i morskich

Strategie rozrodcze ryb żyworodnych i składających ikrę

Wędrówki rozrodcze, instynkt macierzyński ryb

Instynkt czy inteligencja

Ćwiczenia:

Etologia, nisze środowiskowe, Konrad Lorenz

Rozwój układu nerwowego

Bodźce nerwowe, pobudzenie, latencja, hamowanie

Analiza współczynnika encefalizacji

Zachowania pokarmowe ryb spokojnego żeru i drapieżnych

Współpraca

Zachowania rozrodcze i społeczne

Literatura:

1. Casale P. Zachowanie zwierząt, instynkt, nawyki, obyczaje. Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa, 2001

2. Dethier V.G., Stellar E. Zachowanie się zwierząt. PWN, Warszawa, 1966

3. Frank S. Jak żyją ryby. PWRiL, Warszawa, 1997

4. Griffin D.R. Umysły zwierząt. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2004

5. Heese T., Przybyszewski C. Życie ryb. WUWSI, Koszalin, 1993

6. Meckelburg E. Sekretne życie zwierząt. Amber, Warszawa, 2004

7. Sadowski B. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN, Warszawa, 2006

8. Górecki W., Stańda W., Popek W. Opieka nad potomstwem u Barwniaka czerwonobrzuchego (Pelvicachromis pulcher) w pierwszych dniach życia. Nasze akwarium. 69: 52-53, 2005.

9. . Popek W., Górecki W., Zygmunt G. Nowoczesna hodowla ryb akwariowych. ISBN 978-83-60111-52-9. IRŚ Olsztyn. 2010.

Efekty uczenia się:

WIEDZA − absolwent zna i rozumie:

Zachowania zwierząt wynikłe na drodze ewolucyjnego rozwoju układu nerwowego

Wybrane procesy fizjologiczne organizmu wpływające na podstawowe strategie warunkujące życie ryb

Zasady związane z humanistycznym i etycznym podejściem do ryb, rozumie ich instynktowne zachowania

UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi:

Analizować funkcjonowanie ryb i innych zwierząt na różnych poziomach encefalizacji, scharakteryzować procesy i zależności zachodzące wewnątrz i pomiędzy zespołami organizmów

Interpretować zachowania i problemy behawioralne ryb w ich naturalnym i zmienionym środowisku

KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do:

Prezentowania aktywnej postawy w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności zawodowych

Przestrzegania zasad etyki zawodowej, podejmowania odpowiedzialności za dobrostan ryb

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Zaliczenie w formie testu obejmującego zagadnienia omawiane na wykładach; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50%.

Ćwiczenia:

Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)