Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Degradacja obszarów wodnych i wodnobłotnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H.IRB.DEG9.SI.HZOHY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Degradacja obszarów wodnych i wodnobłotnych
Jednostka: Katedra Żywienia, Biotechnologii Zwierząt i Rybactwa
Grupy: Zootechnika stacjonarne elektywy I stopień
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Wykłady

1.Środowiska wodne i błotne (rzeki, jeziora i bagna). Typologia środowisk

2. Znaczenie obszarów wodnych i błotnych, wzajemne powiązania, rola w obiegu wody

3. Procesy naturalne i działania człowieka zagrażające rzekom, jeziorom i bagnom, ochrona i świadomość społeczna

Ćwiczenia

1. Rola podziemnego zasilania rzek, jezior i bagien

2. Cywilizacyjne przekształcenia wód. Przemiany stosunków wodnych na terenie Krakowa

3. Wpływ regulacji i melioracji na ekosystemy dolin rzecznych, znaczenie, ochrona i degradacja lasów łęgowych

4. Elementy dolin rzecznych, morfologia i morfometria cieków wodnych, elementy morfologiczne i cechy cieków naturalnych oraz zdegradowanych

5. Aktywna ochrona i rewitalizacja - aspekty techniczne

Literatura:

1. Dobrowolski K. A., Lewandowski K. (red.) 1998. Ochrona środowisk wodnych i błotnych w Polsce. Oficyna Wydawnicza Instytutu Ekologii PAN

2. Pawlaczyk P., Wołłejko L., Jermaczek A. Stanko R. 2002. Poradnik ochrony mokradeł. Wydawnictwo Lubuskiego Klubu Przyrodników

3. Bajkiewicz 0., Grabowska E., Mikulski Z. 2007. Hydrologia ogólna. Wydawnictwo Naukowe PWN

4. 1. Kajak Z. 1998. Hydrobiologia-limnologia. Wydawnictwo Naukowe PWN

5. Chojnacki J. C. 1998. Podstawy ekologii wód. Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie

6. Mikołajczyk T., Skowronek D., Szczerbik P., Mikołajczyk Ł. 2016. Monitoring ichtiofauny w rzekach. Przewodnik Metodyczny. Pod redakcją: P. Prus, W. Wiśniewolski, M. Adamczyk.

Efekty uczenia się:

WIEDZA - zna i rozumie:

- złożoność ekosystemów wodnych i wodnobłotnych, posiada wiedzę na temat ich funkcjonowania i zasady ochrony oraz zna wymagania zwierząt związanych ze środowiskiem wodnym

- zjawiska fizyczne i procesy biochemiczne zachodzące w ekosystemach wodnych i wodnobłotnych

- wybrane typy procesów glebotwórczych, zachodzących w ekosystemach wodnych i wodnobłotnych oraz obszarach blisko z nimi związanych, opisuje znaczenie użytków zielonych i terenów podmokłych w ochronie bioróżnorodności

- gatunki ryb występujące w Polsce, ich znaczenie dla gospodarki rybackiej i wędkarskiej oraz perspektywy ich ochrony; w szczególności w odniesieniu do stanu i ochrony obszarów wodnych i wodnobłotnych

UMIEJĘTNOŚCI - potrafi:

-rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki roślin i zwierząt w ekosystemach wodnych i wodnobłotnych, w tym gatunki chronione i obcego pochodzenia; potrafi scharakteryzować procesy i zależności zachodzące wewnątrz i pomiędzy zespołami organizmów w ekosystemach wodnych i wodnobłotnych

- dokonać charakterystyki hydrologicznej, biologicznej i rybackiej stawów, jezior i rzek a następnie zoptymalizować gospodarkę rybacką i metody utrzymania wód pod kątem dbałości o stan środowiska przyrodniczego

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:

- prezentowania aktywnej postawy w zakresie samokształcenia oraz upowszechniania i wdrażania do praktyki posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie ochrony obszarów wodnych i wodnobłotnych

- przestrzegania zasad etyki zawodowej; w tym podejmowania odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładów w formie testu; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 55.% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 50.%.

Na ocenę pozytywną z ćwiczeń należy odpowiedzieć na minimum 55% .pytań kolokwium zaliczeniowego; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych w ocenie końcowej wynosi 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Drąg-Kozak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)