Akwarystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.IRB.AKWA9.NI.HZONX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Akwarystyka |
Jednostka: | Katedra Ichtiobiologii i Rybactwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Program wykładów obejmuje: zarys historyczny rozwoju akwarystyki, począwszy od udomowienia pierwszych ozdobnych gatunków ryb, aż do nowoczesnych metod chowu i hodowli. Przedstawienie ekosystemów życia ryb, najważniejszych oraz najciekawszych rodzin i gatunków ryb utrzymywanych w akwariach i ich wymagań co do parametrów wody, żywienia i warunków niezbędnych dla ich rozrodu. Na ćwiczeniach demonstrowany jest sposób zakładania akwarium domowego, osprzęt akwarystyczny, środki i zabiegi służące utrzymaniu równowagi biologicznej w akwarium oraz możliwości rozrodu ryb. Przedstawione są także możliwości budowy akwariów morskich oraz gatunki zwierząt i roślin, które mogą być interesującym obiektem obserwacji i hodowli obok, lub zamiast ryb ozdobnych. |
Pełny opis: |
Temat wykładów (jednostka lekcyjna 1 godz./tydzień): Wykład 1. Pochodzenie ryb, systematyka ekosystemy życia Wykład 2. Historia hodowli ryb ozdobnych Wykład 3. Ekosystemy życia ryb – Ameryka Południowa, Środkowa i Północna Wykład 4. Ekosystemy życia ryb – Afryka, wielkie jeziora afrykańskie Wykład 5. Ekosystemy życia ryb – Afryka, dorzecze Kongo i Nilu, Madagaskar Wykład 6. Ekosystemy życia ryb - Europa Wykład 7. Ekosystemy życia ryb - Azja Wykład 8. Ekosystemy życia ryb – Australia, Nowa Zelandia, Papua i Nowa Gwinea Wykład 9. Żywienie ryb akwariowych, rola czynników środowiskowych Wykład 10. Składniki odżywcze pasz, typy karm naturalnych i sztucznych Wykład 11. Rozród ryb ozdobnych – dobór tarlaków, dymorfizm płciowy Wykład 12. Tarło naturalne i sztuczne Wykład 13. Hormonalna stymulacja rozrodu Wykład 14. Tarliska, rozwój zarodkowy Wykład 15. Sposoby chowu ryb akwariowych Temat ćwiczeń (Jednostka lekcyjna 1 godz./tudzień): Ćwiczenie 1. Rodzaje akwariów Ćwiczenie 2. Rodzaje akwariów cd Ćwiczenie 3. Zakładanie akwariów – najważniejsze decyzje Ćwiczenie 4. Zakładanie akwariów – wybór i zakup zbiornika Ćwiczenie 5. Zakładanie akwariów – zaplanowanie wystroju, zakładanie dna Ćwiczenie 6. Zakładanie akwariów – sadzenie pierwszych roślin Ćwiczenie 7. Zakładanie akwariów – wpuszczanie pierwszych ryb Ćwiczenie 8. Osprzęt akwarystyczny – dobór i zakup grzałek i filtrów Ćwiczenie 9. Osprzęt akwarystyczny – zakładanie tła i pokrywy Ćwiczenie 10. Osprzęt akwarystyczny – napowietrzanie i oświetlenie Ćwiczenie 11. Testy jakości wody Ćwiczenie 12. Inne zbiorniki wodne – porodówki, odchowalnie, izolatki Ćwiczenie 13. Akwarystyka morska Ćwiczenie 14. Inne zwierzęta w akwarium Ćwiczenie 15. Akwaria roślinne |
Literatura: |
Axelrod H.R. Freshwaterfishes, book 1. T.F.H. Publ., Inc., Neptune, New Jersey, 1974 Dreyer S., Keppler R. Akwarium słodkowodne. Multico, 2000 Frank S. Encyklopedia ryb akwariowych. Polska Oficyna Wydawnicza BGW, 1992 Frank S. Wielki Atlas Ryb. PWRiL, 1982 Frey H. Akwarium słodkowodne. Wydawnictwo Sport i Turystyka, 1990 Popek W., Górecki W., Zygmunt G. Nowoczesna hodowla ryb akwariowych. Wydawnictwo IRŚ Olsztyn, 2010 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: taksony ryb ozdobnych oraz ekosystemy ich życia. Sposoby doboru odpowiednich pasz dla żywienia różnych rodzin ryb ozdobnych. sposoby z zakresu chowu i hodowli ryb akwariowych. sposoby rozrodu ryb ozdobnych i dobiera ryby do tarła. UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: Analizować zmienność ekosystemów wodnych, w których żyją ryby ozdobne, charakteryzować i dobierać odpowiednie środowisko ich chowu w warunkach akwariowych Przeprowadza testy jakościowe wody, ocenia wymagania temperaturowe i świetlne poszczególnych gatunków ryb akwariowych kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do Rozumienia konsekwencji ograniczonej wiedzy dotyczącej chowu i hodowli ryb ozdobnych oraz konieczność ciągłego doskonalenia w zawodzie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę po przejściu kursu student uzyskuje na podstawie pisemnego testu jednokrotnego wyboru z całości materiału Aby uzyskać ocenę 3,0 (dst) student musi udzielić 55-60% poprawnych odpowiedzi, 3,5 (pdst) - 61-70%, 4,0 (db) - 71-80%, 4,5 (pdb) - 81-90%, 5,0 (bdb) - powyżej 90% Procentowy udział ocen z wykładów i ćwiczeń w ocenie końcowej wynosi: wykłady 50% - ćwiczenia 50% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.