Ksenobiotyki w środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HOK.9KSEN.SL.HZOBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ksenobiotyki w środowisku |
Jednostka: | Katedra Biotechnologii Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykłady maja na celu przedstawienie problemu oddziaływania na człowieka i zwierzęta obecnych w środowisku związków zwanych ksenobiotykami. Omówione zostaną związki występujące w składzie produktów codziennego użytku takich jak kosmetyki, leki i środki czystości oraz konsekwencje ich przedostania się do organizmu. Przedstawione zostanie również szkodliwe działanie składników stosowanych w przy produkcji plastiku oraz konsekwencje użytkowania plastikowych opakowań do odzieży, żywności i kosmetyków. Omówiony zostanie komórkowy mechanizm działania tych związków, źródła ich powstawania, ich bioakumulacja w organizmach żywych oraz biomagnifikacja w ekosystemach. Przedstawione zostanie oddziaływanie ksenobiotyków na układ endokrynny, na procesy rozrodu, rozwój układu nerwowego, jak również na procesy proliferacji i apoptozy komórek oraz tworzenie notworów. Omówiony zostanie mechanizm działania ksenoestrogenów oraz aktywność enzymów metabolizujących ksenobiotyki. |
Pełny opis: |
Po wysłuchaniu wykładów student powinien być w stanie scharakteryzować podstawowe pojęcie ksenobiotyków oraz źródła ich pochodzenia. Będzie umiał wyjaśnić czym zajmuje się toksykologia i jakimi metodami się posługuje. Na wykładach przedstawiony zostanie receptorowy mechanizm działania ksenobiotyków oraz ich metabolizm. Przedstawione zostaną główne grupy ksenobiotyków pochodzenia antropogennego takie jak: dioksyny i polichlorowane bifenyle, katastrofy ekologiczne przez nie spowodowane oraz długotrwałe konsekwencje ich stosowania w przemyśle. Omówiona zostanie historia rozwoju badan nad ksenobiotykami z uwzględnieniem historii stosowania DDT jako najbardziej kontrowersyjnego pestycydu. Omówione również zostaną niebezpieczne dla zdrowia składniki plastiku i niebezpieczeństwo ich powszechnego stosowania w odzieży, opakowaniach, żywności i przedmiotach codziennego użytku. Wykłady zapoznają studenta z ksenobiotykami i związkami stosowanymi jako składniki kosmetyków, leków i środków czystości. Omówione zostaną zaburzenia procesów endokrynnych i rozrodczych wywołane działaniem tych związków. Przedstawiony zostanie problem estrogenizacji środowiska i jej zagrożenia dla zwierząt i ludzi. Omówione zostaną badania dotyczące związku ksenobiotyów z chorobami cywilizacyjnymi takimi jak: niepłodność, otyłość, zaburzenia układu nerwowego i immunologicznego oraz nowotwory. Przedstawione zostaną zagrożenia związane z rozwojem nanotechnologii. Wykłady zapoznają również studentów z naturalnymi ksenobiotykami – fitoestrogenami, ich działaniem i wykorzystaniem |
Literatura: |
1. Theo Colborn, Dianne Dumanowski, John Myers. Nasza skradziona przyszłość. Amber 1996. 2.Tapiero H, Ba GN, Tew KD.: Estrogens and environmental estrogens. Biomed harmacother. 2002 Feb;56(1):36-44. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student opisuje i definiuje podstawowe zjawiska, procesy biofizyczne i biologiczne zachodzące w organizmach ludzkich i zwierzęcych pod wpływem obecnych w środowisku ksenobiotyków 2. Student objaśnia procesy fizjologiczne i biochemiczne zachodzące w organizmach zwierzęcych pod wpływem ksenobiotyków i związków obecnych w środowisku Umiejętności 1. Student analizuje zjawiska wpływające na zdrowie ludzi i zwierząt oraz stan środowiska naturalnego w aspekcie obecności ksenobiotyków pochodzenia naturalnego i antropogenicznego 2. Student korzysta ze zrozumieniem z literatury naukowej w języku polskim i angielskim, samodzielnie poszerza swoja wiedzę dotyczącą ksenobiotyków obecnych w środowisku Kompetencje społeczne 1. Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę uczenia się , ciągłego dokształcania przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych 2. Student samodzielnie wyszukuje w literaturze informacje dotyczące wpływu ksenobiotyków obecnych w środowisku na organizmy ludzi i zwierząt, także w językach obcych 3. Student formułuje opinie na temat podstawowych zagadnień biologii, wykorzystuje potrzebę aktualizowania wiedzy kierunkowej na temat związków obecnych w środowisku |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: zaliczenie ma formę pisemną (pytania otwarte); ocenie podlega materiał będący treścią wykładów Zakres ocen: na ocenę 5,0 - >90% poprawnych odpowiedzi na ocenę 4,5 - 81-90% poprawnych odpowiedzi na ocenę 4,0 - 71-80% poprawnych odpowiedzi na ocenę 3,5 - 61-70% poprawnych odpowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.