Podstawy zachowania się koni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H.HKN.PZKO9.SM.HZOHX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zachowania się koni |
Jednostka: | Zakład Hodowli Koni |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studentów z behawiorem koni. |
Pełny opis: |
1 Genetyczne i fizjologiczne podstawy zachowania się koni. 2 Obyczaje zwierząt związane z hodowlą i chowem. 3 Zachowanie płciowe samców przy kryciu naturalnym i przy pobieraniu nasienia. 4 Zachowanie płciowe samic. 5 Zachowanie klaczy podczas porodu i źrebaków w okresie okołoporodowym. 6 Zachowanie młodych w okresie ssania matki. 7 Zachowanie klaczy wobec potomstwa. 8 Antagonizmy i zachowania agresywne. 9 Odstępstwa od typowego zachowania. 10 Zachowanie koni żyjących w gromadzie i pojedynczo. 11 Wykorzystanie cech behawiorystycznych w pracy hodowlanej (hodowli i chowie). 12 Zachowanie koni na pastwisku (czynniki warunkujące wykorzystanie pastwiska, picie wody, pobieranie paszy, wypoczywanie, oddawanie moczu i kału, spędzanie wolnego czasu). 13 Zachowanie zwierząt w fermach wielkotowarowych. 14 Zachowanie koni wobec ludzi i innych zwierząt. 15 Zachowanie zwierząt chorych. 16 Zasady prowadzenia badań nad zachowaniem się zwierząt. |
Literatura: |
Nowicki B, Zwolińska-Bartczak I. Zachowanie się zwierząt gospodarskich. Pruski Hodowla koni t. I i II Zwoliński J Hodowla koni Literatura uzupełniająca Koń Polski Koński Targ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje podstawy zachowania się koni oraz rozróżnia obyczaje zwierząt związane z hodowlą i chowem. Rozpoznaje, definiuje i dobiera odpowiednie metody prowadzenia badań nad zachowaniem się zwierząt. Dobiera systemy chowu zwierząt sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu. Umiejętności Charakteryzuje zasady planowania pracy hodowlanej z wykorzystaniem cech behawiorystycznych. Analizuje i dobiera zasady utrzymania i użytkowania zwierząt amatorskich. Kompetencje społeczne Ma świadomość związku między nauką a praktyką. Wykazuje kreatywną postawę w zakresie samokształcenia i doskonalenia zawodowego. Jest świadomy podejmowanych działań prowadzących do przewidywania skutków działalności człowieka w obszarze środowiska bytowania zwierząt. |
Metody i kryteria oceniania: |
przygotowanie referatu oraz zaliczenie pisemne (test) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.